Bevattningsautomatik

Öppna upp en tvättmaskin ta ventilen som sitter på inkommande vatten ( den går på 230volt) sätt den på en slang och sen i kranen och använd en digital timer( vanlig strömbrytare) så öppnar o stänger ventilen som du önskar.

överkurs är att styra de hela med en tellstick och reglera efter om det ska regna eller inte under dagen

Det man använder när man bygger "riktiga" bevattningssystem är antingen droppslang som man leder runt i rabbaten eller sprinklers som man sätter åvanför för att få lite mera "regn kännsla" sedan är dessa kopplade antingen till en fuktmätare i jorden eller oftast till en timer. Sen så får du inte glömma att du behöver en tryckbegränsare till systemet annars så kommer du att blåsa bort all jorden och det mår nog inte tomaterna så bra av.

//Rörmokarn

Lånar tråden lite när ni ändå är på samma ämne :)

Är på jakt efter en "vattentapp(?)" tror jag det heter, ett rör man bankar ner en bit i marken för att kunna ta upp vatten. Finns det någon sådant att få tag på, eller man får tillverka något själv?
Bekymret är att vår brunn sinar rätt så snabbt har vi märkt, och sambons hästar kan vara rätt så törstiga emellanåt, så tänkte vi banka ner ett sådant i en hage, så sparar vi dels vårt hushållsvatten och slipper springa med vatten.

Är på jakt efter en "vattentapp(?)" tror jag det heter, ett rör man bankar ner en bit i marken för att kunna ta upp vatten. Finns det någon sådant att få tag på, eller man får tillverka något själv?
Bekymret är att vår brunn sinar rätt så snabbt har vi märkt, och sambons hästar kan vara rätt så törstiga emellanåt, så tänkte vi banka ner ett sådant i en hage, så sparar vi dels vårt hushållsvatten och slipper springa med vatten.

Det får ju ned på ett ganska stort djup om det skall funka.

lite andra namn
rörbrunn
vattenspett

Det funkar bara under rätt förhållanden och det är inte alltid det finns vatten att tillgå så grunt så att det fungerar. Oftast är det borrade stålrör som man trycker ner i porös mark där det är svårt att borra. Man kan ju dock pressa ner dessa rör ganska långt under rätt förhållanden men de är inte gratis har jag fått för mig, kolla Terana.se

Ute vid vår stuga så har en i närheten gjort just detta då det bara var sand under hans tomt, till skillnad från alla andra tomter där det är sten och åter sten och lite berg där emellan. Eller tvärtom :va
Sen om det är grundvatten eller sjövatten han får upp vet jag inte men det är såpass bra filtrerat om det är sjövatten så att det är fullt drickbart, dock på tok för lite tillströmning för att det ska räcka till bevattning på tomten.
Grannen bredvid oss borrade däremot för djupt och fick otjänligt vatten med på tok för hög kalkhalt så ibland har man otur...

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back