RC Bil Traxxas eller Kyosho?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Hej!

Testkörde en förträffligt kul bil i förra veckan, en Traxxas Slasher 4x4 tror jag det var med Lipo batteri. Det var ett herrejösses drag i den, ställde sig på bakhjulen när man klämde på för fullt.

Skulle knalla in i lokala hobbynördradiostryrdabutiken idag och köpa mig en egen men det var ju som vanligt enklare sagt än gjort. Han ville att jag skulle ha en Kyosho DMT ev med Lipo.
så nu frågar jag er intresserade här vad gäller egentligen?

Bortlös?
Lipo?

Jag vill ha så absolut mycket drag som möjligt, ska kunna åkas på både cykelväg, grusväg, i väta & på gräsäng.

Vill helst inte betala över 4000:- med radio men misstänker att jag inte kommer undan det med lipo acc och laddare till den.

Begagnat? Verkar finnas otroligt lite begagnat?

eftersom en borstlös motor kräver speciell ESC och LiPo kräver speciell laddare så lär det springa iväg i pris.

Annars kan man konvertera en äldre modell med nya delar för att kapa priset en del.

Finns ju såklart billiga märken som kan gå precis lika snabbt och bra. Nackdelen är att när man har sönder något (och det kommer man) så brukar det vara betydligt lättare att få reservdelar till dom stora dyra märkena.

Edit: Denna kanske? http://www.tradera.com/hbx-stealth-x09-brushless-2-4g-auktion_181104_144862417

Last edited:
Vore ganska bra med ett märke som hobbysnubben i butiken i grannkvarteret jobar med, enkelt att få tag i delar å hjälp snabbt då.

Om jag köpte grejjerna av honom så skulle ett acc & laddare till Lipo kosta 1000 spänn ungefär.

Men vad jag förstår så är det EL som gäller nuförtiden?

Särskillt med LiPo acc?
Vad e det för skillnad med lipo? Går snabbare? men hur mycket?

jag är absolut ingen expert och jag har inte kört nått med metanol men vad jag förstår så är elen i princip uppe i samma nivå men utan klabb och oljud samt går köra på inomhusbanor om man nu vill ta det så långt.

Lipo går väl dels med högre volt..ligger väl på 10 v drygt jämfört med normala 7,2 v i vanliga ack.

Sen räcker dom längre i kombo med borstlösa motorer som drar mindre juice tack vare mindre friktion.

Vill man ha en bil som går som fan är det helt enkelt borstlöst och lipo man vill ha.

Lipo går dessutom bygga i olika många celler om man nu vill kräma ur lite extra men då behövs en bättre ESC som tål mer ampere.

Traxxas håller högre kvalite och prestanda än Kyosho, och delar är inga problem att få tag på heller.

Kolla rsb.se

De jag gillar med Traxxas bilarna är dom oftast kapslar in sina delar så man slipper mycket skit i motorn/kuggarna m.m.
sen kan man alltid beställa utomrikes om man vill komma ner i pris som med mycket annat. Polarna kör med Slash som dom har dubbla lipo i och de går utav bara Hell. :D

ska se vilken sida dom beställde ifrån, är inom riket men dom var bra tydligen.

http://rsb.se/arena/showthread.php?t=72214

För övrigt så rekommenderar jag att du skaffar bortstlös direkt. Lipo kan du vänta med om det är så, går ju att harva runt med den nimh som följer med bilen. Men om du ska köpa nya köp lipo.. Man ska dock vara lite varsam med de då de är brandfarliga. Bör förvaras i brandsäker påse om du har dem hemma. Brukar även ladda i sådan påse.

En lipo ack håller spänningen bättre än en nimh och kan laddas snabbare. Samt att det är lättare att få en ack med hög spänning i lipo än med nimh.

Angående din fråga om hur mkt snabbare det går beror helt på vad du har för spänning. Säg att bilen har en 2000kv motor och du matar den med 7,2 volt nimh (2000*7,2=14400RPM). Sen petar du in en 2s lipo, dvs 7,4 volt (14800RPM). Det kommer inte skilja så mycket.. Men med 3s 11,1 volt (2000*11,1=22200RPM) så blir det en helt annan skjuss. :)

Sen så sjunker spänningen mindre vid belastning i ett lipo än med ett nimh så det upplevs som lipo trycker på bättre än nimh.

Last edited:
Finns rätt bra utbud av "skottsäkra" delar till Traxxas, kommer inte ihåg vad dom heter men dom är blåa. Sålde min E-Maxx till en som skulle ha den till grabben... 5 bast. De påbörjade karriären med att låta grabben sköta gasen och dottern, 7 år, styrningen = FAIL! :D Full mutter rätt in i en container, men den klara sig förvånansvärt bra, ny kaross, någon länkarm och stötfångare så var den up and running igen.

Sen så tycker jag du borde prova att köra på bana innan du bestämmer dig för en bil.. Det är så sjukt mycket roligare att köra på bana och då bör du ha en buggy..

Jag tävlar rätt mycket med 1:8 eldriven buggy, sjukt roligt!

Kom förbi VRCSK nån dag när det öppet för nitrokörningen.. brukar vara rätt mycket folk där då.. Annars är det tävling på Botkyrkas bana både lördag och söndag..

http://www.youtube.com/watch?v=4J1rnp-cS_0

http://vrcsk.se

Last edited:
Ska du bara leka och inte köra så seriöst så tycker jag du ska kolla på en Truggy också, tycker Truggy är roligare än Buggy om man inte kör bana.
El är helt klart minst klabb, men själv håller jag fast i metanol :)
Kyosho har rykte om sig att ha dyra reservdelar. Men det mesta går säkert att köpa på ebay till dom också. Köper alla delar till min på ebay. För dom går sönder, vare sig man vill eller inte.

Skulle rekommendera en i skala 1:8.
Jag köpte min från: http://www.reservdelsrc.com
Snabb leverans och bra pris var det då iaf.

Är bra ös i el-bilarna nu, så du behöver inte oroa dig för det.
Köpa beggat kanske är ett alternativ annars?

Ska du bara leka och inte köra så seriöst så tycker jag du ska kolla på en Truggy också, tycker Truggy är roligare än Buggy om man inte kör bana.
El är helt klart minst klabb, men själv håller jag fast i metanol :)
Kyosho har rykte om sig att ha dyra reservdelar. Men det mesta går säkert att köpa på ebay till dom också. Köper alla delar till min på ebay. För dom går sönder, vare sig man vill eller inte.

Skulle rekommendera en i skala 1:8.
Jag köpte min från: http://www.reservdelsrc.com
Snabb leverans och bra pris var det då iaf.

Är bra ös i el-bilarna nu, så du behöver inte oroa dig för det.
Köpa beggat kanske är ett alternativ annars?

Truggy?

Begagnat absolut.
Men dte verkar vara knapert på begagnatmarknaden, varjefall sett till blocket och om man kortar ner sökningen till Traxxas eller Kyosho DTM.
Så var hittar man begagnade rcgrejjer?
Skulle nog villja ha Traxxas eller kyosho eftersom rcnörden sm har butiken hos oss verkar både kunnig och jobba med dom två märkena.

Truggy?

Begagnat absolut.
Men dte verkar vara knapert på begagnatmarknaden, varjefall sett till blocket och om man kortar ner sökningen till Traxxas eller Kyosho DTM.
Så var hittar man begagnade rcgrejjer?
Skulle nog villja ha Traxxas eller kyosho eftersom rcnörden sm har butiken hos oss verkar både kunnig och jobba med dom två märkena.

Truggy är typ ett mellanting mellan Buggy/Monstertruck.
Brukar vara baserad på en buggy version, men större hjul, längre fjädringsväg och bredare bärarmar och självklart annan kaross. Sök så hittar du, kan vara värt att fundera på iaf.

Forumet på rsb.se brukar det finnas mycket beggat på.

På rsb.se finns hur mkt som helst beggat. Länkade till den där där revon lite högre upp

Det blev en Traxxas slash 4x4.
Tyvärr bara med NiMh men ska införskaffa nått trevligt lipo med laddare så fort jag hittar nått prisvärt, fast den knuffar på en bit med NiMh också...

Btw, ingen som har koll på vilken lipo som gäller 2s är väll inte riktigt lika mycket knuff som 3s men har läst om 6s, är det bara dubbla 3s?

Vilka laddare gäller och kanske nån kan tipsa om var man ska köpa sånthär?

Kram

varje s är en cell
1s = 1cell = 3,7 volt (fulladdat 4,2)
2s = 2cell = 7,4 volt (fulladdat 8,4)
3s = 3cell = 11,1 volt ( fulladdat 12,6 )
4s = 4cell = 14,8 volt ( fulladdat 16,8 )
osv..

På 1:10 banor kör nog alla slashar på 2s, ska man köra en på 1:8 bana med långa stora hopp kör nog folk på 3s. 3s sliter mycket hårdare på drivlina och man krashar ju i högre fart..

Skulle nog rekommendera 2s om du vill att de ska hålla

Ta med dig slashen och dra till västerort. De byggde precis färdigt 1:10 banan där

http://www.youtube.com/watch?v=MVGYDb1H9oM

Last edited:
Blir galen på att inte kunna nått om det här , är helt vilse på hobbykings hemsida.

Nån som kan rekommendera nått batteri & laddare LiPo som passar till en Traxxas slash? Billigt givetvis...

Om det passar med vanliga 2s hardcase ackar så är nog dessa rätt bra, de jag länkar till är från tyska lagret också då får man hem dem snabbare och man slipper garanterat tullen. Sen behöver du skaffa traxxas kontakterna och löda på.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...50_100C_Hardcase_Lipo_Pack_DE_Warehouse_.html

Laddare skulle jag nog köpa en billig typ 5a laddare till att börja med (kolla beggat på rsb), eller så lägger du lite mer pengar så du kan ladda upp till 10a. Med 5a tar det ca 40-50 min att ladda och med en 10a ca 20-25 min..

Det sliter dock lite hårdare på acken om du laddar med 10a.

Kolla med denna kille på rsb. Orion gör fina laddare..

http://rsb.se/arena/showthread.php?t=72382

Laddar du med 10a så klarar du dig nästan på 2st ackar och kunna köra oavbrutet.

EDIT: Den jag länkade till behöver nog separat nätagg så de brukar ju sluta lite dyrare.. De som laddar 5-6a brukar ha inbyggt nätagg och kosta runt 600-800 nya i butik. Jag köpte min laddare från hobbyking som klarar 2x200watt dvs. 2x10ampere och kör med ett nätagg taget från en server.

Last edited:
*/ ?>
Back