Vad fyller "airpressure sensorn" för funktion? Den som sitter på insprutnigsbryggan..

adrenaline

Adrenaline Mc
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1 -07 PCIII,KN,Mivv decat,A&R buffle kit,Kevlar lameller,Snabbgas, mm
Vad fyller "airpressure sensorn" för funktion? Den som sitter på insprutnigsbryggan..

Det sitter en airpressure sensor som har fyra slangar går in i insprutningbryggan och vad fyller den för funktion och vad ger den signaler till att styra?

MAP-sensorn (manifold air preassure) är den givare som talar om hur mycket luft som går in i motorn och därmed hur mycket soppa den ska ha.
Går den sönder brukar ECUn gå över till TPS-givaren (trottelpostion) och limp home. (brukar funka bra med kan bli lite oroligare på tomgång)

Så rent tekninskt, om den skulle va paj kan den orsaka att pridarna inte ger ifrån sig tillräckligt mkt soppa?

lufttrycksgivaren används för att mäta ljust lufttrycket, du har olika densitet på luften vid havsnivå mot alperna, dvs du behöver snåla ut ju högre upp man kommer för att ha samma lambdavärde.

MAP-sensorn (manifold air preassure) är den givare som talar om hur mycket luft som går in i motorn och därmed hur mycket soppa den ska ha.
Går den sönder brukar ECUn gå över till TPS-givaren (trottelpostion) och limp home. (brukar funka bra med kan bli lite oroligare på tomgång)

Fast de flesta sporthojar har ett tps baserat sprut från grunden och det är inte en map utan en air pressure på omgivningsluften vilket är en korrektionsfaktor i mappen.

Taskig ap signal kan absolut ge taskig gång men vanligen så är fail safe att den går fett och inte snålt.

Den startar inte för spridarna ger inte ifrån sig för lite soppa..

Duschar de inte alls eller hur vet du att detär för lite?

Vanligaste orsaken till spridare som inte sprutar är att relät till bränslepumpen inte drar så där blir inget tryck. Kolla din startspärr och koppla bort pc3

Startspärr och ecu är bytt och nu funkar pumpen igen och ger fullt tryck.. Men den startade inte ändå så jag plockade isär spridarna och gjorde ren dom och provstartade med dom utanför och det kommer små små duschar ifrån dom men tydligen för lite för att tända på. Kör jag startgas så tänder den direkt!

Duschar de inte alls eller hur vet du att detär för lite?

Vanligaste orsaken till spridare som inte sprutar är att relät till bränslepumpen inte drar så där blir inget tryck. Kolla din startspärr och koppla bort pc3

Startspärr och ecu är bytt och nu funkar pumpen igen och ger fullt tryck.. Men den startade inte ändå så jag plockade isär spridarna och gjorde ren dom och provstartade med dom utanför och det kommer små små duschar ifrån dom men tydligen för lite för att tända på. Kör jag startgas så tänder den direkt!

Plocka bort din pc. Är där tryck från pumpen och spridarna öppnar så är det troligen inte där felet sitter. Att de skulle öppna för kort tid för att starta är inte direkt en förstahandsdiagnos.

Har provat med pc3an både av och påkopplad men ingen skillnad..

Plocka bort din pc. Är där tryck från pumpen och spridarna öppnar så är det troligen inte där felet sitter. Att de skulle öppna för kort tid för att starta är inte direkt en förstahandsdiagnos.

Nej jag skulle nog gissa på att den får felsignaler och i sin tur ger fel insprut. Dem gör ju vad dem blir tillsagda. ^^
Lamdan kan tex ge fel värde osv...

Nej jag skulle nog gissa på att den får felsignaler och i sin tur ger fel insprut. Dem gör ju vad dem blir tillsagda. ^^
Lamdan kan tex ge fel värde osv...

Nja....

ECU tillåter bara att perifera signaler såsom temperatur, air pressure, Lambda etc påverkar en viss grad. Även om du skulle slita ur sladdarna till alla dessa sensorer så skulle cykeln starta och gå halvkass.

Då föreslår jag lite strukturerad felsökning. Vet du att den ECU du satte dit fungerar? Varifrån köptes den?

Gå in i diagnos mode och kolla så att du inte har felkoder igen.
Kolla ECU jordningen
Byt säkringarna oavsett om de ser hela ut eller ej
Plocka bort PC3
Byt stift (efter 100 provstarter är de garanterat sura)
Mät upp din stödswitch
Mät upp din tipp over sensor
Mät upp dina insprutare
Mät upp dina tändhattar

När det är gjort och cykeln fortfarande inte startar är det läge att börja mäta upp alla sensorer och gräva i kabelstammen...

Njae, i varje fall Keihin ECU använder MAP-sensorerna för att styra soppatillförseln på låga gaspådrag. Vid mer än 6-15% trottelöppning (beroende på varvtal) går den över till att tillföra soppa baserat på signalerna från TPS:en. Det innebär att en lossliten slang eller en icke fungerande MAP-sensor får hojen att tappa tomgången och gå som en påse nötter på låga gaspådrag, på högre gaspådrag fungerar den däremot som vanligt.

Du får tändning som vanligt antar jag (då det tydligen funkade med startgas)? Hur funkar den när den väl startat? Dör den direkt om än Du har gaspådrag (tänk varmkörning/inkörning av kolv på tvåtaktare)?

Du kan ju mäta upp signalen från MAP- respektive TP-sensorn så vet Du att de ligger i rätt intervall. Kan Du kolla signalen från TP-sensorn via programvaran för PCIII är det den enklaste metoden (funkar med Bazzaz i varje fall)?

Kan det inte va så enkelt att det är tryckregulatorn som sitter på railen som hakat upp sig bara?

Då föreslår jag lite strukturerad felsökning. Vet du att den ECU du satte dit fungerar? Varifrån köptes den?

Gå in i diagnos mode och kolla så att du inte har felkoder igen.
Kolla ECU jordningen
Byt säkringarna oavsett om de ser hela ut eller ej
Plocka bort PC3
Byt stift (efter 100 provstarter är de garanterat sura)
Mät upp din stödswitch
Mät upp din tipp over sensor
Mät upp dina insprutare
Mät upp dina tändhattar

När det är gjort och cykeln fortfarande inte startar är det läge att börja mäta upp alla sensorer och gräva i kabelstammen...

Kan det inte va så enkelt att det är tryckregulatorn som sitter på railen som hakat upp sig bara?

Jovisst det kan vara många tänkbara fel. Men uteslut det vanligaste och lättmätta först. Varför är du så övertygad om att det är fel på soppamängden?

Den går som vanligt vid tomgång så länge du sprayar gas och dör direkt när du försöker ge gaspådrag..

Njae, i varje fall Keihin ECU använder MAP-sensorerna för att styra soppatillförseln på låga gaspådrag. Vid mer än 6-15% trottelöppning (beroende på varvtal) går den över till att tillföra soppa baserat på signalerna från TPS:en. Det innebär att en lossliten slang eller en icke fungerande MAP-sensor får hojen att tappa tomgången och gå som en påse nötter på låga gaspådrag, på högre gaspådrag fungerar den däremot som vanligt.

Du får tändning som vanligt antar jag (då det tydligen funkade med startgas)? Hur funkar den när den väl startat? Dör den direkt om än Du har gaspådrag (tänk varmkörning/inkörning av kolv på tvåtaktare)?

Du kan ju mäta upp signalen från MAP- respektive TP-sensorn så vet Du att de ligger i rätt intervall. Kan Du kolla signalen från TP-sensorn via programvaran för PCIII är det den enklaste metoden (funkar med Bazzaz i varje fall)?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back