Hur mycket bör man lägga ut på en bil som ska klara en europaresa?

En japskombi kanske?

Toyota Camry är sjukt stora, helt ok att köra, driftsäkra osv. Kanske i äldsta laget, men går nog att hitta bra sådana.
Eller en Mazda 626. Helt ok. Tråkig som få, men går.

Nu prata jag om LANDSVÄGSKÖRNING inte blandad körning eller stadskörning... Det är väl klart som fan att en tung minibuss med liten motor drar runt 1.5L/mil vid längre stadskörningar :7peta Men nu skulle "Pledians" ut på långresa i Europa... och inte harva runt en korvkiosk...

Du får väl tro vad du vill men min arbetskollega åker Transporter T5 2.5TDI varje dag fram och tillbaka till jobbet ca 4-10mil beroende på vart vi är, förbrukningen enligt honom ligger på 0.8-0.9L/mil och då är bussen fullt inredd med verktygshyllor, kapgersåg, klyvsåg m.m

Farfar åker Caravelle 2.5 Bensin varje dag till jobbet 4-10 mil beroende på vart han är och förbrukningen ligger mellan 1-1.2L/mil... Var nere under litern när dom åkte 100mil enkel resa upp till Norrland förra året...

Sen får du ta mina uppgifter hur fan du vill :arsele Men forstsätt åka Chrysler och berlingo du :rofl

Xlern gick i pension efter att vi kört den 17000mil, med brusten wire i växellänkaget och ett par mindre elfel som enda driftstörningar.
Drack 0,7 blandad körning.

Borde du inte få en riktigt fräsch e34 525tds för de 20papp? Stor, bekväm, stadig, och ok kräm.
Sköna bilar att lägga stora miltal i.
Kanske inte den mest ekonomiska bilen iofs.
Men jag har ört nlite kontinentalresor med min 20år gammla 3-serie (bensinare dock), och det har varit väldigt bekväm, och fullkomligt felfri.

Corolla -77 blå, manuell 4 petad har jag som står i garaget, rostskyddsbehandlad sedan länge, köpt från ett dödsbo. Jag rostskyddsbehandlade den ytterliggare vid inköp... kanske 2008.

Perfekta touringbilen, lättmekat som aldrig går sönder ;0) Möligtvis är det ett hål i sista ljuddämparen, ska se om jag hittar någon bild.. Tjöp! Kostar skit och ingenting i försäkring, skattebefriad.

16269189.jpg

16269190.jpg

Räjstank i bagaget!
32151187.jpg

16269191.jpg

16431196.jpg

Bifogat

• 32151187.jpg
    32151187.jpg
    78.2 KB · Visningar: 65
Last edited:
http://www.blocket.se/dalarna/Opel_Omega_40698391.htm?ca=6&w=1

Det positiva: Billig i drift, driftsäker, finns väldigt mycket billiga delar i hela europa om något skulle hända, hygglig komfort, lastutrymme som gör en 740/940/V70 9-5 m.m. avundsjuk. Andrahandsvärdet lär det inte hända så mycket med, de är redan så billiga i pris att om ingen vill ha den i höst så kan du skrota åbäket och slippa höra *sista priset* m.m.

Det negativa: Rost (det kanske du skiter i om du ändå bara ska ta dig dit du ska och inte vill glänsa på vägen?), prestanda som är lite högre än en död säl om du lastar den fullt.

Leta efter en med X20SE (2,0L 8v) eller X20XEV (2,0L 16v), alternativt X22XE (2,2L 16v), de har bäst bränsleekonomi samt är billigast att laga om något skulle hända. Dessa motorer är väl inga prestandamonster direkt, lastar man bilarna fulla så har de prestanda som är lite högre än en död säl, typ.
Spring för jökeln åt andra hållet om du hittar en med V6:an, inte speciellt törstig men en sjujäkel på att kosta pengar om något går sönder och ruskigt trånga att skruva med.

Skulle jag ha gjort samma resa så skulle jag ha köpt en begagnad Saab 9-5 kombi. Nu tänker ni "men är människan totalt jävla dum i huvudet!!?" och ja, lite.
Men faktum är att det är billiga bilar med mycket komfort för pengarna och helt ok bränsleekonomi. Och köper man en där vevhusventilation och turbo är bytt och håller sig borta från en automat så har man en bra semesterbil.
Det är ingen bil man vill leva längre med, tro mig då jag själv är sambo med en 9-5 kombi.

Här håller jag med dej. Gillar inte Saabarna alls, men i detta fall kan en 95a vara i sitt esse. Stor, bekväm, billig och dom som går verkar bara gå och gå. Så historiken är noga.
Vet några som har en 95 2,3a. Har gått närmare 30 nu, dom har haft den sedan 12. Tändkassetten byttes förra sommaren. Annars helt bekymmersfri.

Här håller jag med dej. Gillar inte Saabarna alls, men i detta fall kan en 95a vara i sitt esse. Stor, bekväm, billig och dom som går verkar bara gå och gå. Så historiken är noga.
Vet några som har en 95 2,3a. Har gått närmare 30 nu, dom har haft den sedan 12. Tändkassetten byttes förra sommaren. Annars helt bekymmersfri.

Min 2.0t har rullat 26 000 mil i skrivande stund och jag har full historik på den.
Det stora som är gjort på den är:
Turbobyte 18 000 mil
Planing av topp, slipning av avgasventil
Byte av luftmassemätare 11 000 mil
Byte av bromsar 25 000 mil

Allt annat är original vad jag kan komma ihåg efter att ha läst alla servicepapper. Skulle jag sälja den idag så skulle jag begära 20-25k för den tippar jag på då det har kommit lite rost på bakluckan samt att jag har bulat till framskärmen på den. En 02:a med skinn, acc, farthållare och sånt. Otroligt mycket bil för pengarna tycker jag.

Jag blev tipsad om att köpa en som berättade att när de körde europaresa köpte en billig volkswagen transporter och gjorde en service på den. Då har man typ 6 månaders mobilitetsgaranti.. så skulle skiten pajja så får man typ hyrbil eller nåt sånt.

EDIT: Alltså på en volkswagen verkstad..

Jag blev tipsad om att köpa en som berättade att när de körde europaresa köpte en billig volkswagen transporter och gjorde en service på den. Då har man typ 6 månaders mobilitetsgaranti.. så skulle skiten pajja så får man typ hyrbil eller nåt sånt.

EDIT: Alltså på en volkswagen verkstad..

All service ska då vara gjord på en Wv verkstad och i tid, får inte diffa mer än 5 eller 10% och med deras väntetider så är det en omöjlighet.
Inga jobb dom rekomenderat får vara ogjort mm. Mest buffel och båg som vanligt dvs.

http://www.blocket.se/dalarna/Opel_Omega_40698391.htm?ca=6&w=1

Det positiva: Billig i drift, driftsäker, finns väldigt mycket billiga delar i hela europa om något skulle hända, hygglig komfort, lastutrymme som gör en 740/940/V70 9-5 m.m. avundsjuk. Andrahandsvärdet lär det inte hända så mycket med, de är redan så billiga i pris att om ingen vill ha den i höst så kan du skrota åbäket och slippa höra *sista priset* m.m.

Det negativa: Rost (det kanske du skiter i om du ändå bara ska ta dig dit du ska och inte vill glänsa på vägen?), prestanda som är lite högre än en död säl om du lastar den fullt.

Leta efter en med X20SE (2,0L 8v) eller X20XEV (2,0L 16v), alternativt X22XE (2,2L 16v), de har bäst bränsleekonomi samt är billigast att laga om något skulle hända. Dessa motorer är väl inga prestandamonster direkt, lastar man bilarna fulla så har de prestanda som är lite högre än en död säl, typ.
Spring för jökeln åt andra hållet om du hittar en med V6:an, inte speciellt törstig men en sjujäkel på att kosta pengar om något går sönder och ruskigt trånga att skruva med.

Det är bara de allra första årsmodellerna som rostar mer än vanligt.
Gör 200 km/h redan med 2,0 8v pga. aerodynamiken.
Ett utmärkt val.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back