Hur mycket bör man lägga ut på en bil som ska klara en europaresa?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Tänkte köpa en kombi för att ha över sommaren att göra utflykter i europa med. Troligtvis säljer jag den under hösten. Det enda jag vet är att det ska vara en kombi med dieselmotor och helst manuell låda.

Det är allt jag vet, resten bryr jag mig inte om förutom en sak - den ska vara i tillräckligt bra mekaniskt skick för att inte riskera rasa ihop längst vägen. Så vilken prisklass bör jag sikta på för att få något som håller? räcker det med ex med 20000kr och en 10+ år gammal bil, eller behöver jag satsa på betydligt bättre?

Har man tur kan man väll hitta en 740/940 för mindre pengar än så som är helt okej mekaniskt?
Fast diesel har jag iofs ingen aning om.

Se till att den är skattad och du inte behöver betala skatt innan du säljer isåfall, annars blir det väl rätt dyrt då årsskatten är rätt hög på dieselbilar?

Är budgeten knaper bör du nog titta på enskilda objekt inte summan du bör lägga. Det är omöjligt att säga att en bil för 20 000 kr är bättre än en för 60 000 kr på begagnatmarknaden. Sedan skulle jag inte stirra mig blind på disel utan fundera mer i termer hur långt du kommer att köra, inköpspris och försäljningspris och eventuellt vad som behövs göras på bilen under din ägo. Det du eventuellt sparar på diesel kan du ju förlora i värdeminskning på ett eventuellt högre inköpspris, reparationer (diselpump är dyrt t ex). Tänk sedan på att Autobahn kan vara rätt påfrestande för bilar. Det är inte bara att köpa en skrotbil och blåsa på genom Tyskland i 200 km/h. Räkna även med åtminstone en mindre översyn på en bil som är okänd för en. Det är rätt trevligt att komma fram till sin destination.

Ett alternativ om du ska vara borta en månads tid sammanhängande är ju att hyra en bil för Europa trippen. Nu var det ett par år sedan vi hyrde en bil så länge, men det var inte så farligt dyrt. Vi körde säkert över 700+ mil på den resan. Var billigare än att köra med egen bil och man slapp tänka på värdeminskning, slitage och reparationer. Däcken fram var slut när vi lämnade tillbaka bilen minns jag.

Att köra en hyrbil till östeuropeiska länder visade sig vara omöjligt, har ringt till ett dussin bolag. Det var även min ursprungsplan nämligen.

Att den är besiktad, skattad och att service har gjorts kommer jag givetvis kolla efter. Anledningen till att jag föredrar diesel är bränsleekonomi + dieselmotorer för jag mig är mer pålitliga. Vet inte riktigt hur mycket det sistnämnda stämmer men det lär inte vara någon slump att alla yrkesfordon/större fordon/motorredskap/militära fordon mf har dieselmotorer.

Bilen ska vara "vanlig", dvs lätt att sälja.

Det är omöjligt att säga att en bil för 60 000 kr är bättre än en för 20 000 kr på begagnatmarknaden
Var det jag var rädd för, undersökning efter bästa förmåga får det bli.

Varför inte en vw transporter t4, finns gott om delar över hela Europa och ligger bra till i pris i Sverige om du rasar den och tvingas sälja på plats.

Köp en halvful och du smälter in i miljön oxå. Sen är det rätt gott om plats i dom om du planerar sova i bilen.

Vi var ner till Venedig och vände med en Volvo 145 från -74, det gick det med, men autobahnfarter var bara att glömma.
Inköpskostnad som ett par flaskor bra Whiskey på bolaget.

Att köra en hyrbil till östeuropeiska länder visade sig vara omöjligt, har ringt till ett dussin bolag. Det var även min ursprungsplan nämligen.

Att den är besiktad, skattad och att service har gjorts kommer jag givetvis kolla efter. Anledningen till att jag föredrar diesel är bränsleekonomi + dieselmotorer för jag mig är mer pålitliga. Vet inte riktigt hur mycket det sistnämnda stämmer men det lär inte vara någon slump att alla yrkesfordon/större fordon/motorredskap/militära fordon mf har dieselmotorer.

Bilen ska vara "vanlig", dvs lätt att sälja.

Var det jag var rädd för, undersökning efter bästa förmåga får det bli.

Ett problem med diesel är att fordonsskatten är så mycket högre så det lönar sig oftast inte om man kör under runt 1500 mil per år förrän man har sparat igen det högre bensinpriset, men det kanske inte blir ett problem för dig om du ska sälja den direkt efter. :)

Harmon Rabb samanfattade det rätt bra.

Jag skulle inte hänga upp mig på diesel utan i första hand en som ser bra ut, går som den ska och inte har en massa tidigare ägare.

För 20' får du en fullt fungerande bil, lite smårost och lite småfel men som kommer att ta dig dit du vill i många mil.

Tror det är lättare att sälja en 20' kr bil än en 60' kr bil efteråt.

Volvo 940 och Opel omega är det som jag kommer på i första hand. Ska du ha en kombi för att lasta mycket eller för att kunna sova i?

Volvo 240 kombi är grymma att sova i... helt plant och tror det är 188 cm långt utrymme.

Fullsatt i bilen + campingutrustning, så den kommer lastas, men det skall ej sovas i den. Jag tänker inte pressa den till gränsen på motorvägarna.

Småfel och rost är inget bekymmer, så länge motorn startar och tuffar på bekymmersfritt och växlarna går i under hela resan så är jag nöjd.

Hyr bil i Tyskland.
Alternativt köp en kombi som är vanlig i Europa, inte Volvo och Saab.
Det är viktigare att den får att fixa där än att sen är vanlig i Sverige.
Kolla omega kombi, Mercedes och BMW kombi, eller en Peugeot kombi.
Men stirra inte blinda på märke och modell utan försök köp vettigaste exet istället.

vw caravelle

volkswagen-caravelle-t4-640x480.jpg

Plats för 6-9pers beroende på utrustning samt hyfsat stort bagageutrymme :tummenupp
Ingen Rolls Royce komfort men man åker ändå 100 gånger bättre än i många nyare bilar...

Väldigt driftsäkra verkar dom också vara, tex farfar köpte en vw caravelle -97 bensin för typ 5-6år sedan. Då hade den gått strax över 20000mil som uthyrningsbil på Statoil, idag har den gått lite över 45k mil och det enda som är bytt är bromsar, bakre avgassystemet, några styrleder, däck, kamrem, olja+filter, tändstift, dvs bara slitdelar :)

En arbetskamrat har också vw buss som bara verkar gå och gå, dock en transporter tdi men det är ju samma bil förutom att transportern har skåp och caravelle har rutor(?)

BTW, bra regnummer :3freak http://www.blocket.se/horby/VW_Caravelle_2_5_40599162.htm?ca=7&w=3

Toyota Corolla, hur driftsäkra som helst och ganska okomplicerade att laga.
Vill minnas att bilprovningen har nån lista över modeller per årtal som har minst nedslag i besiktningen. För några år sen var Toyota typ bäst i 5 av 6 klasser om man kollade på äldre bilar.

vw caravelle

volkswagen-caravelle-t4-640x480.jpg

Plats för 6-9pers beroende på utrustning samt hyfsat stort bagageutrymme :tummenupp
Ingen Rolls Royce komfort men man åker ändå 100 gånger bättre än i många nyare bilar...

Väldigt driftsäkra verkar dom också vara, tex farfar köpte en vw caravelle -97 bensin för typ 5-6år sedan. Då hade den gått strax över 20000mil som uthyrningsbil på Statoil, idag har den gått lite över 45k mil och det enda som är bytt är bromsar, bakre avgassystemet, några styrleder, däck, kamrem, olja+filter, tändstift, dvs bara slitdelar :)

En arbetskamrat har också vw buss som bara verkar gå och gå, dock en transporter tdi men det är ju samma bil förutom att transportern har skåp och caravelle har rutor(?)

BTW, bra regnummer :3freak http://www.blocket.se/horby/VW_Caravelle_2_5_40599162.htm?ca=7&w=3

Finns i två varianter:
Törstig.
Sönder.

Finns i två varianter:
Törstig.
Sönder.

TDI motorn drar runt 0.8-0.9 på landsväg och då är bussen full i verktyg... Bensin motorn ligger på runt litern, vilket inte är så farligt imo...

Lite roligt att du länkar till en blocket annons med en Chrysler Voyager och klagar på vw transporter... :rofl
Chrysler Voyager glöm då inte att ta med 5st extra vxllådor innan ni åker...

TDI motorn drar runt 0.8-0.9 på landsväg och då är bussen full i verktyg... Bensin motorn ligger på runt litern, vilket inte är så farligt imo...

Lite roligt att du länkar till en blocket annons med en Chrysler Voyager och klagar på vw transporter... :rofl
Chrysler Voyager glöm då inte att ta med 5st extra vxllådor innan ni åker...

Dieselvojjorna har manuell låda som håller.
Det är tomaterna som strular.
VW har vi haft både dieslar och bensinare.
Dieslarna krånglade redan som nya och bensinarna: "Runt litern" skulle jag snarare kalla "runt ett par liter".
Det är ungefär lika sant, eftersom de höll sig mellan 1,3 och 1,8.

Dieslarna krånglade redan som nya och bensinarna: "Runt litern" skulle jag snarare kalla "runt ett par liter".

För vm dieslarna är driftsäker?

Den viktigaste punkten är ju att köpa en bil med AC, allt annat är olidligt!

Stirra dig inte blind på diesel eller val av växellåda, kolla istället historiken och vad som är gjort med den och sen kollar du vad som brukar gå sönder på just den modellen du kollar på.

Skulle jag ha gjort samma resa så skulle jag ha köpt en begagnad Saab 9-5 kombi. Nu tänker ni "men är människan totalt jävla dum i huvudet!!?" och ja, lite.
Men faktum är att det är billiga bilar med mycket komfort för pengarna och helt ok bränsleekonomi. Och köper man en där vevhusventilation och turbo är bytt och håller sig borta från en automat så har man en bra semesterbil.
Det är ingen bil man vill leva längre med, tro mig då jag själv är sambo med en 9-5 kombi.

Jag hatar den mer än allt annat men när det väl kommer till kritan så har jag inte lagt ut många kronor på den med tanke på hur många mil jag har kört. Ca 15 000:- på 10 000 mil och då är det däck inräknat i det. Största problemet var när jag antagligen hade för lite glykol och fick en krokig avgasventil.

Nu prata jag om LANDSVÄGSKÖRNING inte blandad körning eller stadskörning... Det är väl klart som fan att en tung minibuss med liten motor drar runt 1.5L/mil vid längre stadskörningar :7peta Men nu skulle "Pledians" ut på långresa i Europa... och inte harva runt en korvkiosk...

Du får väl tro vad du vill men min arbetskollega åker Transporter T5 2.5TDI varje dag fram och tillbaka till jobbet ca 4-10mil beroende på vart vi är, förbrukningen enligt honom ligger på 0.8-0.9L/mil och då är bussen fullt inredd med verktygshyllor, kapgersåg, klyvsåg m.m

Farfar åker Caravelle 2.5 Bensin varje dag till jobbet 4-10 mil beroende på vart han är och förbrukningen ligger mellan 1-1.2L/mil... Var nere under litern när dom åkte 100mil enkel resa upp till Norrland förra året...

Sen får du ta mina uppgifter hur fan du vill :arsele Men forstsätt åka Chrysler och berlingo du :rofl

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back