Honda CBR 1000 RR -08, tändstift och service

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Hejsan!

Min hoj har gått 1700 mil och jag vet inte om stiften har blivit bytta någon gång, den tidigare ägaren verkar inte ha brytt sig så mycket om hojen.

Min fråga är då, ska jag byta stiften eller klarar dom sig, hojen går ju inte illa och det är inga misständningar. Jag vill ju inte lyfta tanken och bara inspektera dom då kan jag ju lika gärna byta. Så vad tycker ni, ska jag vänta eller byta dom? Om jag inte vill chansa och köpa NGK från ebay, var köper man billigast stift från? Sverige går ju inte köpa dom, alldeles för dyrt. Finns det andra iridiumstift som är grymma som man kan köpa som inte är NGK? Har kollat på Denso men dom är ännu dyrare. NGK IMR9E-9HES.

Jag håller på att serva hojen själv för att lära mig och för att den är importerad så inga garantier finns ändå. Vad tycker ni att man ska göra vid en ordentlig service? Jag kommer inte göra ventiljustering själv det kommer jag inte klara. När jag läser i serviceboken så tycker jag att det är massa konstiga grejor som man ska kolla slangar och dylikt, det känns som att man kan hoppa över det om allt fungerar men upplys mig.

Sen har jag en till fråga som är otroligt korkad, när jag kollar min oljesticka så är det olika nivåer på stickan på "fram och baksidan", det hade inte gjort något om det skiljde några mm, men det är 1 cm skillnad. Vilken av sidorna ska man gå efter. Det kanske inte spelar någon roll, men jag vill göra allting rätt.

Är inte hojjen välskött och du skruvar för att lära dig så varför inte lyfta tanken och byta stift och filter. Kolla allt som ska kollas vid en service Sen vet du ju att allt är ok.

Ang oljestickan vet jag inte varför du har olika markeringar på sidorna.

Vid 1800mil är det dax för service så du kan nog vänta med stiften tills dess.

ANgående oljestickan så har jag samma problem, men jag brukar sätta hacket uppåt sen kollar nivån efter det. Anledningen är att kapilär kraften blir mer påtaglig på "undersidan" pga vinkeln så jag tror man får en mycket noggrannare läsning på det sättet.

När var service gjord senast då? Och vad är det för intervaller på en Fireblade?
Det är nog bäst att skaffa en Haynes-manual och läsa vad man borde göra vid varje serviceintervall.

Just tändstift så behöver du ju inte ha Iridium, även om det är "bäst", Svenska handlare tar ockerpriser på tändstift så köp hellre ett billigare NGK, Denso eller annat erkänt märke än något billigt märke som det står Iridium på.

Sen angående inspektion av "icke nödvändiga" slangar och sånt, det är väl lika bra att kolla när man ändå är där inne.
Bättre att serva i förebyggande syfte och få det att fungera optimalt istället för att laga när skiten väl har rasat, fast det kanske bara är jag som resonerar så. :tummenupp

Vid 1800mil är det dax för service så du kan nog vänta med stiften tills dess.

ANgående oljestickan så har jag samma problem, men jag brukar sätta hacket uppåt sen kollar nivån efter det. Anledningen är att kapilär kraften blir mer påtaglig på "undersidan" pga vinkeln så jag tror man får en mycket noggrannare läsning på det sättet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, sätta hacket uppåt?

När var service gjord senast då? Och vad är det för intervaller på en Fireblade?
Det är nog bäst att skaffa en Haynes-manual och läsa vad man borde göra vid varje serviceintervall.

Just tändstift så behöver du ju inte ha Iridium, även om det är "bäst", Svenska handlare tar ockerpriser på tändstift så köp hellre ett billigare NGK, Denso eller annat erkänt märke än något billigt märke som det står Iridium på.

Sen angående inspektion av "icke nödvändiga" slangar och sånt, det är väl lika bra att kolla när man ändå är där inne.
Bättre att serva i förebyggande syfte och få det att fungera optimalt istället för att laga när skiten väl har rasat, fast det kanske bara är jag som resonerar så. :tummenupp

Nej jag håller med dig, men eftersom jag är nybörjare tänkte jag om det var några onödiga grejor som man kunde hoppa över :) Jag har letet efter Haynes var hittar jag en sådan till min modell?

Jag tror faktiskt bara att hojen blivit servad en gång innan på verkstad och sen bara olja och filter :(

Jag tycker absolut du ska kolla och beställa stift från England som backup ifall det inte ser bra ut. Jag är i samma stadie som dig att jag vill göra allting själv för att lära mig.
Från att inte veta vad ett luftfilter är har jag gått till att serva min hoj helt själv. Känns tom bättre än att lämna in.
Nu står ventiljusteringen (kontroll iaf) på kö och även den kommer jag göra själv just för det är kul att skruva och jag vill lära mig!

Kan tyvärr ingen specifik info om Honda just, men lycka till med "kontrollen" iaf.

Nej jag håller med dig, men eftersom jag är nybörjare tänkte jag om det var några onödiga grejor som man kunde hoppa över :) Jag har letet efter Haynes var hittar jag en sådan till min modell?

Jag tror faktiskt bara att hojen blivit servad en gång innan på verkstad och sen bara olja och filter :(

Ok, Haynes verkar inte ha någon bok för senaste årens CBR:er, men det går nog att beställa Hondas egna serviceböcker, kolla med en handlare. :)

Vad är det för sorts person som köper en helt ny fin hoj och skiter i service? :va

Edit: Sen gäller det bara att hitta en handlare på ebay med några tusen rekommendationer, har dom det så är det förhoppningsvis originaltändstift. :)

Jag förstår inte riktigt vad du menar, sätta hacket uppåt?

Mjo, hacket in mot motorn, så den ytan som det står MFL på ska du ha in mot mitten av motorn,. Lite svårt att förklara bara :D Det blir egenteligen inte uppåt men vinkeln gör att det blir mer på ovansidan än undersidan.

Har använt mina paint skills och en pekplatta för att ilustrera vad som händer hehe:
untitledoil.JPG

Vad är det för sorts person som köper en helt ny fin hoj och skiter i service? :va

Det är nog den sorten som köper och sedan efter köpet förstår att det tydligen kostar med försäkring / service / utrustning. Något måste prioriteras, och då väljer dom service! :huvet

Mjo, hacket in mot motorn, så den ytan som det står MFL på ska du ha in mot mitten av motorn,. Lite svårt att förklara bara :D Det blir egenteligen inte uppåt men vinkeln gör att det blir mer på ovansidan än undersidan.

Har använt mina paint skills och en pekplatta för att ilustrera vad som händer hehe:
View attachment 362669

Haha :) Jag förstår vad du menar nu! Ska prova det. Dricker din hoj mycket olja, min dricker faktiskt inte så mycket som jag trodde att den skulle.

Ok, Haynes verkar inte ha någon bok för senaste årens CBR:er, men det går nog att beställa Hondas egna serviceböcker, kolla med en handlare. :)

Edit: Sen gäller det bara att hitta en handlare på ebay med några tusen rekommendationer, har dom det så är det förhoppningsvis originaltändstift. :)

Nej jag vet måste varit en idiot som haft den innan, den enda service som står i serviceboken är den första efter bara 100 mil eller vad det är.

Det är nog den sorten som köper och sedan efter köpet förstår att det tydligen kostar med försäkring / service / utrustning. Något måste prioriteras, och då väljer dom service! :huvet

Nej jag vet måste varit en idiot som haft den innan, den enda service som står i serviceboken är den första efter bara 100 mil eller vad det är.

Han kanske provade hur långt man kan gå med Hondas välkända kvalitet? :glömdet

Vad är intervallerna på Hondan? 100 mils service och nästa 1800? Har hojen bara fått ny motorolja och bromsvätska och att kejdespänningen kontrollerats mellan varven lär den ju inte vara så misskött öven om den inte lämnats in på verkstad ifall den nu gått 1700 nu och 1800 är nästa intervall.

Servicemanual i pdf-format finns för några euro på ebay, och gratis på http://www.1000rr.net/.
Tror dock att kopplingen är lite annorlunda efter en Honda-recall, så där stämmer (kanske) inte dessa manualer. Finns mer info om det på nätet såklart.
Lycka till med skruvandet.
/R

Vad är intervallerna på Hondan? 100 mils service och nästa 1800? Har hojen bara fått ny motorolja och bromsvätska och att kejdespänningen kontrollerats mellan varven lär den ju inte vara så misskött öven om den inte lämnats in på verkstad ifall den nu gått 1700 nu och 1800 är nästa intervall.

Jag kan tänka mig att det är en vid 1200 mil, och en vid 2400 med oljebyten och småcheck var 600:e mil?

Men vänta här lite nu.
På min 1000rr 07 så är service intervallet 600 mil, men jag vill minnas att man gick ifrån det för varannan service mer eller mindre bara var koll på att allt är ok, dvs att det är smort och att inget kärvar eller hänger löst och att belägg och annat är ok.
så att nyare hojar ligger på 1200 mil intervall som standard.
Iaf var det så på min senaste att jag inte längre behövde komma in på 600 utan bara 1200 mils service.
(kan ju bero på hur ofta rent tidsmässigt 600 servicen utförs också)

Så är det att det skall vara 1200 på den hojen med så är det ju inte så himla extremt att missa en service.
speciellt om man tappat sugen.

Jag vet att det är bytt bromsvätska, olja, filter och kedja och drev och sånt men den har inte varit inlämnad på en regelrätt service.

100mil, 1200, 2400, 3600 osv osv osv.
600mila har de tagit bort, men det är ju inte fel att byta olja och oljefilter då... minst.

Servicemanual i pdf-format finns för några euro på ebay, och gratis på http://www.1000rr.net/.
Tror dock att kopplingen är lite annorlunda efter en Honda-recall, så där stämmer (kanske) inte dessa manualer. Finns mer info om det på nätet såklart.
Lycka till med skruvandet.
/R

Jupp, den finns där i nån stickytråd, har själv laddat hem den.

Skickar länk till TS via pm. :tummenupp

Last edited:
Jag vet att det är bytt bromsvätska, olja, filter och kedja och drev och sånt men den har inte varit inlämnad på en regelrätt service.

Vet du det eller saknas bara stämpeln?
Du kan ju ringa din Honda ÅF och be de slå i sina system... även om det är en importhoj så skall de kunna se historiken.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back