Hojen darrar vid inbromsning, stillastående.

Låter som att du fått in luft i bromssystemet när du bytte bromsvätska. Testa att lufta och se om detta hjälper.

Ingen hoj kan vibrera stillastående med avstängd motor, för att man applicerar broms. Omöjligt. Vad är det alla svarar på i denna tråd egentligen? Är jag i ett parallell universum där min läsförståelse reducerats? Denna tråd är ju utomjordisk, allvarligt? Är det dolda kameran?

Du menar att flödet i ett hydraulsystem inte kan ge upphov till rörelser i slangar och ventilpaket?
Då har du inte jobbat mycket med hydraulik.

Precis som chronic säger (fast kanske borde gjort på ett lite trevligare sätt) verkar det ytterst konstigt att hojen vibrerar vid stillastående, alltså helt still, bara av att du håller i frambromsen. Det kan ske om du burnar men verkar inte som det är fallet för det hade du nog märkt :)

Om den vibrerar vid själva inbromsningen, alltså när du kör och bromsar in kan det bero på flera saker.

1- vibrerar det i själva bromshandtaget, typ att det pulserar när du drar i det, är skivorna med största sannolikhet sneda

2- vibrerar det i hela styret men inte i bromshandtaget är det antalgligen glapp i styrlagret

Kan även vara obalans i hjulen.

Du menar att flödet i ett hydraulsystem inte kan ge upphov till rörelser i slangar och ventilpaket?

Jo men något flöde är du ju inte riktigt tal om i detta fall, bara kompression och dessutom ytterst små försumbara rörelser och volymer.

edit: för att orsaka det som TS beskriver

Nej gud nej, jag är akademiker. Jag förstår inte hur en avstängd & stillastående motorcykel vibrerar så passageraren känner det enbart genom att klämma åt bromshandtaget.

Hade jag sysslat med smilysar hade det märkts tydligare att jag ironiserade en smula i tidigare inlägg. Jag skojade litegrann, närmade mig ämnet med humor så att säga.

Det är inte så att när du tar ett bromstag på tomgång så vrider du rullet längre än det vill så att returvajern spänns och trycker på tomgångsskruven eller liknande och hojen går ner i tomgång så den vibrerar av detta?

Nej gud nej, jag är akademiker. Jag förstår inte hur en avstängd & stillastående motorcykel vibrerar så passageraren känner det enbart genom att klämma åt bromshandtaget.

Hade jag sysslat med smilysar hade det märkts tydligare att jag ironiserade en smula i tidigare inlägg. Jag skojade litegrann, närmade mig ämnet med humor så att säga.
Hahaha du e sjuk :fyllisar

vibrerar det när du håller fast tryck på bromsen eller bara när du drar in handtaget ?

är det medans du drar in handtaget så skulle det kunna vara luft som gör att det "hackar" när den komprimeras.

För att svara på lite frågor så är inga slangar i kläm, tomgången börjar inte hoppa när jag klämmer in bromsen och jo det vibrerar när jag håller fast tryck på bromsen. Glidytorna har jag också fettat in rejält.

Jag tror nästan på luft i system, fast jag var så noga när jag böt vätskan.
Har möjlighet att lufta/byta bromshandtag först om 2 veckor, knappast är det farligt att åka med lite luft i systemet? bromsen fungerar endå perfekt.

Tack för alla tips:tummenupp

Någon skojar med dig och har kopplat in en sexleksak under kutsen som tar ström från bromslyset.

Kan dynabeads i bromsvätskan vara lösningen? De verkar ju lösa de mest svårartade vibrationsproblemen.

Oförklarliga vibrationer i hojen kan ibland förklaras av att nån mutter/skruv ej är tillräckligt åtdragen.

Kollat så att alla motorfästen är åtdragna och att styret/bromshandtaget ej glappar?

Menar du att hojen darrar när du står stilla och bromsar? Låter ju riktigt skumt..

Om den darrar vid inbromsning kan du kolla bromsskivorna. Antar att du har flytande skivor på din hoj, Kolla så att alla ringarna går att snurra så pass lätt att du kan göra det med fingrarna..

Lånar tråden lite jag med.
Måste bara fråga, vad gör man om man inte kan snurra brickorna förhand? Är skivorna kass då eller kan dessa brickor bara kärva ihop?
Några av mina brickor sitter hårt och den har börjat bromsa ojämnt. Märks endast vid krypfart dock och det pulserar inte i handtaget.
Märkligt eftersom jag knappt använt hojen i år.:va

TS: Hoppas det löste sig. Skulle vara intressant att höra vad det var isf.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back