Gaffelben höjd med kronan R1 -98?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vilken höjd ska gaffelbenen vara gentemot den övre gaffelkronan? Ska den sticka upp 1-3cm eller ska den gå jäms med kronan?

Inte då, det du ser på bilden som sticker upp ovanför kronan är locket på gaffelbenet. Själva benet är säkert jäms med kronan. :)

På en -01 var ytterröret i höjd med gaffelkroan så man ser bara top capen (locket)

På min 05:a var den helt exakt i jämn höjd med övre delen av gaffelkronan från början.
Det enda som stack upp var den där lite "smalare" delen där man kan skruva på fjädringen.

Jag har dock sänkt ner kronan några mm nu.

Kanon tackar!

Finns det distanser som man höjer gaffeln med? och i så fall vart sitter de?

Min R1 98 känns så hög fram så försöker reda ut om det är så eller om jag bara ser i synen :)

Kanon tackar!

Finns det distanser som man höjer gaffeln med? och i så fall vart sitter de?

Min R1 98 känns så hög fram så försöker reda ut om det är så eller om jag bara ser i synen :)

Häh? Du lossar väl på lite bultar på gaffeln och trycker upp gaffelbenen lite så det blir lite brantare fram? :va

Häh? Du lossar väl på lite bultar på gaffeln och trycker upp gaffelbenen lite så det blir lite brantare fram? :va

Hm, snackar du om att lossa gaffelkornan och höja sänka den den vägen?
Jag tänkte mer på om det fanns nåt sätt att höja innerbenen i gaffeln men hjälp av distanser i själva gaffeln?

Hm, snackar du om att lossa gaffelkornan och höja sänka den den vägen?
Jag tänkte mer på om det fanns nåt sätt att höja innerbenen i gaffeln men hjälp av distanser i själva gaffeln?

Jag förstår inte riktigt vad du menar, en bild med illustration vore något. :)
Men iaf. jag menar att du lossar lite på gaffelkronans bultar som håller fast gaffelbenen och sen höjer upp benen så dom sticker upp lite mer ur övre gaffelkronan då, då får du lite brantare vinkel fram och det blir lite mer kvickstyrt.

Har inte sett några eftermarknadsdistanser till framgafflar som höjer fronten men det borde inte vara omöjligt att tillverka om man verkligen vill. :) Skulle behöva sådana själv men det är för att uppåner-gaffeln är kortare än den vanliga som ska bytas ut.

Kolla så det inte sitter jättehårda fjädrar i gaffeln, se om du kan ställa in rätt häng och sen kan du alltid flytta gaffeln lite i kronorna.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back