En TR1:a till

Grövre däck, högre framskärm, mindre och lägre placerad framlampa plus lite snajsigare färg är mina 50 öre. Är ju lite scrambler-stuk på den med tanken och väskan- coolt :)
Jo grövre däck står på önskelistan, lite bredare skulle de helst vara också. Lite råddigt att hitta ngt som passar med 19-tumsfälgarna, urvalet är inte så stort av 19x110
 

Helt i min smak, lite svårare bak, dessa hade passat i stil tillsammans med ditt förslag:

http://www.dexon.se/pirelli-scorpion-mt90-atbr1408018-p-237-c-147.aspx

Det som bekymrar mig är det jag tagit upp längre upp i tråden. Om jag minns rätt är det ok att gå upp en dimension jämfört med orginal. Bak sitter 120-däck och 130-däck är det ont om i 18-tumsmodell. Mycket mer finns i 140/18. Undrar om det är dumt att chansa på två storlekar bredare.
 
Helt i min smak, lite svårare bak, dessa hade passat i stil tillsammans med ditt förslag:

http://www.dexon.se/pirelli-scorpion-mt90-atbr1408018-p-237-c-147.aspx

Det som bekymrar mig är det jag tagit upp längre upp i tråden. Om jag minns rätt är det ok att gå upp en dimension jämfört med orginal. Bak sitter 120-däck och 130-däck är det ont om i 18-tumsmodell. Mycket mer finns i 140/18. Undrar om det är dumt att chansa på två storlekar bredare.

Det går ju alltid att bredda.

http://www.falgfixarna.se/
Kolla i en guide vilken fälgbredd som passar till tänkt däck.
Det skiljer mellan diagonal, bält och radialdäck.
 
Grövre däck, högre framskärm, mindre och lägre placerad framlampa plus lite snajsigare färg är mina 50 öre. Är ju lite scrambler-stuk på den med tanken och väskan- coolt :)

Lyktan skall vara original.
Mycket av originalets särart sitter där.
 
Det går ju alltid att bredda.

http://www.falgfixarna.se/
Kolla i en guide vilken fälgbredd som passar till tänkt däck.
Det skiljer mellan diagonal, bält och radialdäck.

Tror jag kollade med dom och dom ville inte bredda TR1:ans modell av fälgar.

En annan firma var villig att göra jobbet men ville ha "några" tusen per fälg...

Det var iaf svaren jag fick. :(
 
Tror jag kollade med dom och dom ville inte bredda TR1:ans modell av fälgar.

En annan firma var villig att göra jobbet men ville ha "några" tusen per fälg...

Det var iaf svaren jag fick. :(

Jag skulle inte själv ge mig på att svetsa i trettio år gammal, gjuten aluminium.
Men antog att något proffs med modern utrustning skulle göra det.
Själv gillar jag smala däck.
 
Vill inte ha superbreda däck, bara lite och, framför allt, grövre mönster.
Sedan är det ju det där med fälgarna, vem skulle lägga ner möda och pengar på dessa missfoster till fälgar... Så djädra fula tyck iaf jag, som inte är bara lite avis på MadMax snygga varianter (även om jag nog hellre hade valt 18-tumsfälgar på mitt byggstuk).
Har alltid haft högt placerade lyktor på mina byggen, hamnar där och kommer nog att stanna där på detta bygge också.
/H
 
Så har det blivit ett antal mil. Funkar hyfsat. Till en början gick den inte alls på bakre cylindern på tomgång. Testade den enklaste vägen och inhandlade en flaska injektorengöring (STP) för drygt 200 spänn. Delade flaskan på två tankningar och tycker nog att det hjälpte lite. Nästa steg är förgasarjustering enligt den utmärkta instuktionsfilm MadMax har länkat till i sin tråd. Två klockor för 80 spänn st är inköpta på Biltema, undrar om de går att lita på... eller det är fiffigare att använda en klocka och skifta mellan cylindrarna....
Trivs alldeles utmärkt på den annars, bra körställning, lite hård i sitsen kanske, men det är ändå tänkt att fixas i vinter.
 
Har missat detta bygge tidigare, som är helt i min smak! Den lilla läderväskan får ihop bakdelen på ett schysst sätt, ser lite lagom rått och funktionellt ut. Tycker också att den stora feta tanken sitter som en smäck. Små tankar kan se så ofunktionellt ut, när man vet att man måste fylla på soppa var 10e-15e mil. Hur mycket rymmer den du har nu, efter att du modifierat tunneln?
 
Tror att jag förlorade 2 liter kanske, från 18 till 16 sisådär (om jag minns rätt är det en 18-liters tank i orginal).
mvh
H
 
Skitkul bygge, jag har ganska nyligen skaffat mig en lite halvskabbig TR1. Vet inte riktigt vad de blir men jag tror att det blir något år rat/scrambler/eget. Gillar din inställning o kul detaljer, ska bli kul o se vad du hittar på mer :-D

Rock on
 
Helt OT förresten, saknar väldigt mycket matta eller halvmatta spreyburkar i blekgröna, blekröda och blekgula nyanser till mina lampor. Om någon vet en leverantör av spreyfärger i udda kulörer och matt finish så hade jag varit väldigt tacksam för tips. Kanske det rent av skulle kunna bli en TR1:a i Uppsala-Ekeby-grönt...
Henrik

Hej Henrik!
De gånger jag har behövt lite speciella nyanser på sprayburk så brukar jag alltid kolla igenom Montanas sortiment. Det är färg som är utvecklad för graffiti som är ganska tjock och tålig. Finns i en väldans massa nyanser, blanka som matta och är ganska billiga. Väl värt en kik. Kolla exempelvis på Highlights (butiker i Sthlm och webshop)

Montana Black, blank finish HÄR

Montana Gold, matt finish HÄR

:tummenupp
 
Last edited:
Hej Henrik!
De gånger jag har behövt lite speciella nyanser på sprayburk så brukar jag alltid kolla igenom Montanas sortiment. Det är färg som är utvecklad för graffiti som är ganska tjock och tålig. Finns i en väldans massa nyanser, blanka som matta och är ganska billiga. Väl värt en kik. Kolla exempelvis på Highlights (butiker i Sthlm och webshop)

Montana Black, blank finish HÄR

Montana Gold, matt finish HÄR

:tummenupp

Vilket sortiment! Tack för tipset!
mvh
Henrik
 
Hmm, efter ett par månaders körning började tanken läcka. På det igen med glasfiber, mer p padding och hammarlack. Det kanske håller till regnet kommer.
Oljeläckage vid toppen (skarven topp/cylinder).
Har en del att göra under vintern...
/H
 
Segt med läckaget på tanken... verkar som du verkligen försökt att få det tätt med svets, lod & spackel innan.

... läckage vid toppen har man ju varit med om ett par gånger nu... byter just nu ut även den bakre cylindern till modell nyare, får hoppas att det håller denna gång.

Har du läckage på båda eller bara den ena?
 
Den främre läcker rejält, den bakre lite grann. Är det enda sättet att få det tätt att byta ut cylindrarna till 83:or? Var hittade du sådana? Hur mycket fick du ge för dem? Vad var det som hände med din bakre cylinder MadMAx?
 
Den främre läcker rejält, den bakre lite grann. Är det enda sättet att få det tätt att byta ut cylindrarna till 83:or? Var hittade du sådana? Hur mycket fick du ge för dem? Vad var det som hände med din bakre cylinder MadMAx?

Segt.

Nej, har läst och troligen fått kommentarer om att det ska gå att hålla även 81:orna tätt men jag har inte lyckats, kan ha gjort något annat fel som orsakat läckage men eftersom min cylinder fram (83) håller tätt och bak gått läck igen (81) så ville jag inte chansa. Och när det väl går läck så är det solklart kring den svaga punkten i anslutning till kamkedjetunneln.

Jag hittade på skroten men det var inte lätt, dom flesta säljer helst bara hela motorer. Gav runt 700 (st) med frakt. Har tyvärr inge tips på vem som kan ha nu, jag tog ju båda som fanns där jag hittade dom.

Vad som hände? Första gången så var det redan lite läckage vid köp. Andra gången så höll det tätt 100-200 mil och sen gick det läck, vet inte exakt när/hur.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top