Däckproblem efter en vinter ute...

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Däcken har blivit hårda/grishala efter en vinter utomhus. Sidorna känns okej men 4-5cm mitt uppepå är däcken riktigt hala.

Det är väl kyla/snö/sol som satt sina spår.
Min fråga. går det att köra/slipa/få bort beläggningen eller påverkar det däcken djupare än så?

Nån kunnig på däck borde väl veta hur mkt stryk som däcken kan ta över en vinter?

Gummit i sig ska tåla minus lite beroende på vilket sorts däck du har och att du inte använder det i kyla sen tål det nog inte 10-20 minus grader då det inte är tänkt att vara där

Dunlop Sportsmart, och den stog ute hela vintern rakt igenom. (Troligen så var det -30 som mest) Stått still såklart...

-30 vetefan om dom tål..gummit brukar kristilaseras vid många minus..på jobbet värmer vi natur gummit som varit fruset till 40+ i ett par dygn innan vi använder det..prova med nåt sånt.

Betyder det att däcken är fucked efter en vinter ute? Nån härinne lär ju veta, eller? :)

1. Byt dem om du är osäker.

2. Låt inte hojen stå ute under vintern igen. Någonsin.

Burna loss i en sandhög eller på en grusväg och kolla bakdäcket sen, framdäcket får du väl använda grovt sandpapper för att rugga upp ytan med och sen köra försiktigt ett par mil och kolla sen.

Hissa upp bakhjulet, starta motorn, ta ett svarvstål och svarva av nån millimeter på däcket. Så jäkla illa kan det väl inte vara, typ som 12 år gamla vinterdäck? När du kör så jobbas det upp hysteressvärme i däcken och plötsligt är de inte så hala.

Ibland tror jag att vi går mer på "intuition" och lösa rykten än vad vi gör på rena fakta. Jag körde på Sviesta med en gammal Gpz600R som hade 5 år gamla däck( såg jag efteråt), och det funkade.

När är ostarna tillverkade?

Hissa upp bakhjulet, starta motorn, ta ett svarvstål och svarva av nån millimeter på däcket. Så jäkla illa kan det väl inte vara, typ som 12 år gamla vinterdäck? När du kör så jobbas det upp hysteressvärme i däcken och plötsligt är de inte så hala.

Ibland tror jag att vi går mer på "intuition" och lösa rykten än vad vi gör på rena fakta. Jag körde på Sviesta med en gammal Gpz600R som hade 5 år gamla däck( såg jag efteråt), och det funkade.

När är ostarna tillverkade?

Det är ju Dunlop Sportsmart som kom 2010, så dom va nya när jag slängde på dom för ett år sen... Sen har dom gått ca 50mil+2bandagar, så dom va så gott som inkörda tyckte jag själv...

Betyder det att däcken är fucked efter en vinter ute? Nån härinne lär ju veta, eller? :)

Förra vintern hade jag Transalpen ute hela vintern, en riktig vargavinter var det.
(Körde tills snön kom och tog ut den så fort det var lite torrt!)

Sedan blev det både Arlanda TT och Gälleråsen på de före detta djupfrysta däcken.
Michelin Sirac klarar i alla fall kylan, inga problem alls med fästet! :fakta

/e

Det är ju Dunlop Sportsmart som kom 2010, så dom va nya när jag slängde på dom för ett år sen... Sen har dom gått ca 50mil+2bandagar, så dom va så gott som inkörda tyckte jag själv...

Personligen skulle jag inte ha något problem med att köra slut dom däcken.

Däcken har blivit hårda/grishala efter en vinter utomhus.
Sidorna känns okej men 4-5cm mitt uppepå är däcken riktigt hala.

Ett par definitionsfrågor:

A. Är de hala så att det blir tokyodrift-speedway så fort du svänger? :crash

B. Känns de hala när du drar med lilla fingret längs däcket? :rolleyes:

Om B:
Sluta pilla med fingrarna på däcken! :fakta

Om A:
Byt däck.....eller stass!

dsc_9450_56412650.jpg

:yoparty

/e

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back