Lacka plasttank?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Efter en smärre marksyning så hamnade hojen på verkstad. Där de i sin tur konstaterade att tanken hade blivit repig och därför behövde bytas eller lackas. F-bolaget vill givetvis att den ska lackas då det kostar 1/3 av vad en ny kostar..

Jag har dock läst lite om att det inte är speciellt bra att lacka plasttankar då det finns risk att de andas och därför kan det bli bubblor som gör att tanken ser ännu värre ut än med ett par repor..

Så är det ett alternativ att lacka tanken? Behöver man oroa sig över att det kan bli några problem framöver samt hur lång tid borde det ta innan det dyker upp?
OM det skulle visa sig att lacken börjar bubbla och se ut som skit efter 1-2månad, har man någon rätt att gå tillbaka till f-bolaget och klaga?

Plast tanker er ikke "diffusjonstette", dvs bensinmolekyler finner veien ut gjennom veggene i tanken 24/7, hele året.. Det er umulig å få klistremerker til å sitte på bensintanken på crossykler, derfor har alle produsentene nå radiatorscoops som dekker hele tanken, som man setter dekalene på, for å unngå problemet..

Samme gjelder lakk på plasttank. Du vil 100% sikkert få bobler i ettertid. Dette har noen "kurert" med å bruke "tank sealer" inne i tanken før man lakkerer. Sealeren stopper diffusjonen, og lakken sitter. I teorien.. Men dette er ikke løsninger som varer evig, bare ny tank kan være en holdbar løsning, sier nå jeg.. Om verkstedet vil gi deg 5 års garanti, så kan du vurdere det? Det tror jeg ikke de tør.. :-)

Skall man lacka plasttank så skall det vara en kille som vet vad han gör och lämnar garanti på jobbet. KTM tankarna är ganska så täta men där sipprar igenom lite ångor så där behövs lack som tål detta.

Skall man lacka plasttank så skall det vara en kille som vet vad han gör och lämnar garanti på jobbet. KTM tankarna är ganska så täta men där sipprar igenom lite ångor så där behövs lack som tål detta.

Jo Beviks här i stan som har hojen hade någon som de brukade anlita för sånt här. Så man får hoppas att det är någon som vet vad de gör.

Men angående garanti, det borde väl vara något som jag får ta mot f-bolaget? Om det börjar bubbla efter 2veckor så är det ju ganska uppenbart att det inte är något som jag kan ha gjort utan att det måste vara lacken?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back