MotoGP 2012: Jerez - Spanien

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Äntligen är det dags för race 2 i årets MotoGP-serie :banana

Ska bli intressant att se hur Stoner klarar ett helt race med tanke på problemen sist i Qatar.

Viasat Motor visar allt från och med fredag och även RBRC-racet på lördag efter MotoGP-kvalet.

Ska bli intressant att se hur Stoner klarar ett helt race med tanke på problemen sist i Qatar..

Dessutom har han inte varit så pigg sista tiden, enl hans blogg. Men jag är nöjd så länge han inte förstör spänningen genom att vara för snabb.

Hur är layouten på Jerez, långa rakor? Gynnar vilken hoj bäst? Hynda eller Yamma?

Förra året vann Lorenzo med 20 sekunder följt av Peddo och Hayden.

Stoner vurpade och Rossi kom 5a

Last edited:
Pedrosa och Lorenzo brukar ju gå "head to head" i Spanien så jag hoppas på en knallhård fight dom emellan! Dom är ju inte direkt kompisar så en fight om titeln skulle kunna vara kul om inte Stoner förstör all spänning!

Hoppas såklart att Rossi får ordning på grejerna men känns sådär troligt...

Enligt en av mekanikerna, i Tech3 tror jag, ska det bli regn både lördag och söndag. Han trodde att VR hade fått bestämma väder :D

Kan Stoner, som i princip inte tränar någon hojkörning alls enligt uppgift, ha underskattat de tyngre 1000-kubikarna eller var underarmsproblemet bara något tillfälligt? Blir det torrt på racet lär vi få svaret.

Last edited:
tippar innan träningen dragit igång:

1. Lorenzo
2. Pedrosa
3. Cal Crutchlow
4. Hayden
5. Stoner

Dom är ju inte direkt kompisar så en fight om titeln skulle kunna vara kul om inte Stoner förstör all spänning!

Jag undrar om inte den rivaliteten är historia. De ser ganska avslappnade ut i målfållan nuförtiden, skrattar och skämtar med varann och utdelar vänskapliga klappar.

Tror den passar Hondan bäst!
Men Jorge är ju snabb där...!

Såhär får det bli i torrt!
Pedrosa
Lorenzo
Stoner (pga gör alltid misstag här)
Rossi
Spies Samma som CS

Regn
Rossi För det är enda chansen
Randy de puniet För att hán är överjävlig på regn
Stoner
Lorenzo
Pedrosa
Spies

Aningen vilt chansat men men:

Last edited:
Stoner vinner i år när Rossi inte kör på honom. Rossi 9a på kvalet, 8a i racet.

MotoGP
Stoner
Lorenzo
Hayden (tror inte men hoppas lite :) )
Moto2
Luthi
Iannone
Marquez
Moto3
Someguy
Anotherguy
Someoneelse

Last edited:
Hur stor är sannolikheten att det inte blir Lor-Sto-Ped som står på pallen?

Lorenzo har vunnit de två senaste åren.
Pedrosa har vunnit en gång och varit tvåa 5(!) gånger.
Stoner har som bäst mäktat med en tredje plats.

Lorenzo och Pedrosa ligger bra till för att stå på pallen men vem gör dem sällskap?

Lite info om banan från gpone.com/Brembo:

The Jerez circuit is a favorite among MotoGP riders, with numerous points that favor overtaking. The somewhat bumpy asphalt calls for a well balance and agile setup, with good braking stability for attacking in the faster corners. The track is characterized by two hard braking zones (1 and 4), where deceleration can sometimes exceed -1.6 g. It's one of the most difficult tracks on the calendar for the braking systems.

Circuit Info:
– Length: 4.423 metri
– Number of laps: 27
– Number of braking zones: 8
– Average braking time per lap: 32%

Last edited:
– Average braking time per lap: 32%

Det där säger ju lite om vilken fart de har, om man jämför med ens egna lilla nypande av bromsen innan en kurva. Min hjärna klarar inte av att processa hur hårt de måste pressa.

Huvudklassen:
1. Luthi
2. Marques
3. Kallio
Supportklass1:
1. Lorenzo
2. VR (det regnar)
3. Pedrosa
4. Stoner
5. Dovi
6. Spies
7. Cal

Det börjar se mörkt ut för Spies redan...

Back