Fråga om höja golvnivå med golvvärme

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Tjena!

Ska lägga två golv på vattenburen golvvärme. Har lagt klinkern och ska nu lägga parkett. Grejen är att nivåskillnaden mellan färdigt klinkergolv och plattan parkettgolvet ska ligga på är 20 millimeter. Parketten jag beställt är 14 millimeter, alltså en nivåskillnad på 6 millimeter.

Hur kan jag bygga upp de millimetrarna utan att det inkräktar på effekten från golvvärmen? Jag hade tänkt använda lumppapp under parketten för den ska inte isolera så bra har jag hört. Nån som vet hur mycket den bygger? Nån som har nåt förslag?

Tackar för svar!:)

/Mange

Låter som om du skulle tänkt på detta innan :D Ett lager papp bygger inte mycket, max 1 mm kanske? Hur många kvm är golvet? En grej du skulle kunna göra är väll att flyta upp golvet 6 mm... Eller så skiter du i nivåskillnaden och står ditt kasst!

Låter som om du skulle tänkt på detta innan :D Ett lager papp bygger inte mycket, max 1 mm kanske? Hur många kvm är golvet? En grej du skulle kunna göra är väll att flyta upp golvet 6 mm... Eller så skiter du i nivåskillnaden och står ditt kasst!

Golvet är nyss "flutet". Jag gjorde flytgolvet i två olika höjder för att det skulle jämna ut sig senare. Men nu valde vi ett annat klinkergolv som var jävligt tjockt, och ett parkettgolv som var 3 mm tunnare än det vi tittade på först. Därav skillnaden i nivån. Flyta golvet en gång till är inget alternativ.

Spelar 6mm någon roll?
Hur ser övergången mellan de olika ytorna ut?

Hade det funkat med masonit om man hade fixerat det så att det inte buktar? Hur klarar det sig när det blir varmt?

Det finns ju mässingslister som är gjorda just för nivåskillnader. Fast det kanske är viktigt att golven är exakt i nivå?

Bra att veta! Blir till att köpa såna lister om det skiter sig.

Det är väl inte viktigt i sig, men eftersom jag flöt golvet i olika höjder för att det i slutändan skulle bli helt jämnt så vore det att föredra. Det tråkiga är att det blev extra arbete att flyta det i två olika höjder, och nu har jag extra arbete för att jämna ut det... :död

Bra att veta! Blir till att köpa såna lister om det skiter sig.

Det är väl inte viktigt i sig, men eftersom jag flöt golvet i olika höjder för att det i slutändan skulle bli helt jämnt så vore det att föredra. Det tråkiga är att det blev extra arbete att flyta det i två olika höjder, och nu har jag extra arbete för att jämna ut det... :död

http://www.bygghemma.se/inomhus/inr...ist-standard-massing/p-149158#moreproductinfo
En sån fixar biffen om man, som jag, är lat. :-)

Jag hade kört en nivålist men plywood lär också göra jobbet. Så länge golvvärmen inte ligger direkt på något värmeledande typ betong så lär det inte bli märkbart kallare/dyrare.

Jag har varit i de tankarna också. Jag vet dock inte hur poröst det är och om värmen kan ta sig igenom utan större förlust.

Poröst är det ju inte så det gör något och det isolerar ju inte mer än ett lager laminatgolv.

Men är du orolig så lägg ett lager apbilligt laminatgolv under det riktiga, kostar säkert tom mindre än plyfan.

Två lager masonit funkar bra, tål värmen och isolerar inte något vidare. Finns i 3,2mm så två sådana borde ju vara perfekta.

Fast då kan han väl isåfall köra golvmasonit?

Såg inte att jag påstod att han skulle välja takmasonit :rolleyes:
Jag vet inte skillnaden på olika masonit men tippar på att vanlig jävla masonit funkar då man brukar lägga den på tex gammalt trägolv om man vill ta bort ojämnheter innan nytt parkettgolv till exempel.
Fråga i fackhandeln.

Såg inte att jag påstod att han skulle välja takmasonit :rolleyes:
Jag vet inte skillnaden på olika masonit men tippar på att vanlig jävla masonit funkar då man brukar lägga den på tex gammalt trägolv om man vill ta bort ojämnheter innan nytt parkettgolv till exempel.
Fråga i fackhandeln.

Nej, men jag tänkte mer på den där som kallas h6 och är spontad.

Fö. hatar jag masonit.

Tackar för svaren! Blir till att kolla upp vilka tjocklekar som finns i masonit och plyfa.:)

varför skulle det inte vara ett alternativ att flyta en gång till?

om du är kräsen med värmen så är ju det bästa att flyta det, men osb,masonit eller något funkar väll med. Som sagt vet vi ju inte hur rummet ser ut så, men är det tex trappa eller något så är det ju jobbigare att lägga in trä. Men är det helt kvadratiskt så är det väll inte någon raketforskning. Jag hade flytat om skiten! Och sen så låter man inte kvinnorna ändra sig när man har gjort halvklart skiten!! Fan det värsta som finns när dom ska lägga sig i...

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger