Rossis framtid

Det var ju 800-versionen (2007–2011) som ingen annan än Stoner kunde köra. Fast mot slutet kunde inte ens han köra den...
Jag anser att du har fel, Stoner fick till slut rätt på Ducatin 2010. De avslutande sex racen tog han tre segrar, en andra plats och två DNF. Rätt skapligt facit. 2011 körde han Honda som bekant.
 
Just det. Som jag skrev: bara Stoner kunde köra Ducatis 800.
Men nu strök du det där sista om att han inte kunde köra den mot slutet. Just 2010, som var Stoners sista år på Ducati så blev resultaten bättre ju längre säsongen gick. Min anmärking var alltså mot följande:
Radare skrev:
Fast mot slutet kunde inte ens han köra den...
 
Jag tror också det handlar om det som Schwantz skriver om. För att köra fort behövs en stark lust. Rossi har varit med om flera situationer som hämmat den här lusten. Först flera skador. Minnet av smärtan, och rädslan för fler skador, hämmar så klart lusten. Simoncellihändelsen har naturligtvis satt djupa spår med svårbedömbara konsekvenser.

Trots detta tror jag, precis som Schwantz, att i sadeln på en motorcykel som lyder, som känns, och som går, snabbt, skapas en lust, som förstärks varje varv, och möjliggör för en talang som Valentino, att vinna flera lopp igen.
 
2007: 10 segrar
2008: 6 segrar
2009: 4 segrar
2010: 3 segrar

Trenden är fallande.
Eller uppgående eftersom alla tre segrar kom i slutet av säsongen, och endast Lorenzo var före i sista? Stoner sa i en intervju angående Rossi att han ansåg att de gjorde fel som radikalt byggde om, själv hade han letat inställningar och hittade något mot slutet.
 
Its over when its over

Rossi sa i en interjuv att han vill avsluta sin karriär på ett italienskt hojmärke. Det säger allt.

När man vunnit allt så sinar motvationen till slut så är det för alla elit idrottsutövare. Ta och jämför med alla sporter. Man ligger på topp ganska länge men sen dalar det utför. (Anja Persson, Peter forsberg m,fl m,fl)

Som någon tidigare skrev så finns det andra förare som är mer hungrig efter seger.


Säkert inget fel på ducce hojen kanske bara lättare att säga det är fel på hojen än att erkänna man inte vill köra. Det låter bättre att skylla ifrån sig om man utfört jobb dåligt. Ganska mänskligt i mina ögon.
 
Syftet med att köra racing är att göra reklam för sin produkt. Rossi kommer nog vara en av de mest attraktiva förarna. Han kommer nog kunna välja och vraka bland teamen en lång tid framöver även om han inte är med i toppen.
 
Syftet med att köra racing är att göra reklam för sin produkt. Rossi kommer nog vara en av de mest attraktiva förarna. Han kommer nog kunna välja och vraka bland teamen en lång tid framöver även om han inte är med i toppen.

Fast vilka team med fabriksstöd? Vi har bara Yamaha och Honda kvar. Honda känns svårartat och Yamaha har han redan sagt hejdå till. Jag har svårt att se att han går tillbaka till någon av dem.

Då återstår BMW/Suter eller något CRT-team men de kommer inte slåss om någon förstaplats så länge prototyperna är kvar.
 
2007: 10 segrar
2008: 6 segrar
2009: 4 segrar
2010: 3 segrar

Trenden är fallande.

2011 kommer Rossi/Burgess:

2011: 0 segrar
2012: -

Och så glömmer vi ju självklart att stoner var borta hur många race 2010 av sin "sjukdom" ?

Stoner är den ända förare som kunde brottas med ducatin, den krävdes att man åkte på sladd både in å ur kurvorna och detta ser man hur tydligt som helst när man sett hur han kört den, men det har tydligen alla här missat?

Hayden är fostrad på dirt track racing som man bara åker på sladd på och under 2006 när han van vm kopplade dem ur hans TC och då började han åka fortare än han gjorde med den, Rossi är ingen kille som åker på sladd han är en kille som bromsar och har en bra kurvhastighet detta säger allt.

Fast vilka team med fabriksstöd? Vi har bara Yamaha och Honda kvar. Honda känns svårartat och Yamaha har han redan sagt hejdå till. Jag har svårt att se att han går tillbaka till någon av dem.

Då återstår BMW/Suter eller något CRT-team men de kommer inte slåss om någon förstaplats så länge prototyperna är kvar.
Julian Ryder sa vid nått race förra året att honda sagt att han är välkommen tillbaka om han vill.
 
Last edited:
Ta och jämför med alla sporter. Man ligger på topp ganska länge men sen dalar det utför. (Anja Persson, Peter forsberg m,fl m,fl)


Nu var ju Foppa, och ja även Anja ordentligt trasiga i kroppen på slutet av sina karriärer. Det gör inte underverk med kroppen att rulla nedför en backe i 110km/h. Och det är inte helt lätt att spela hockey med en skridsko som glappar vad man än gör.:huvet

Rossi har väl ingen skada som hämmar honom vad jag vet, eller? Men klart att Simons död kan ha lämnat psykologiska spår, dock gick det ju inte så bra ifjol heller. Ska dock inte uttala mig allt för mkt då jag ser väldigt sparsamt på Moto GP nu för tiden =)

Och ja, är man modoit är foppa husgud och man försvarar honom tills den dag man ligger i graven:3freak :crash
 
Rossi/Burgess skulle ha fortsatt att ”leta inställningar” i ett år till?

Nej, de ska fortsätta att kräva omdesign, gärna på något som Ducati är nya på som t.ex. aluram eller varför inte radfyra så att det måste köpas in ifrån andra små garagefirmor. Då kan Rossi komma på tionde plats även på det materialet.
 
Last edited:
Syftet med att köra racing är att göra reklam för sin produkt.
Bara delvis. I MotoGP motiveras de stora kostnaderna med den utveckling som sker av tex bränsleinsprutning och det är därför tillverkarna inte vill ha en standard ECU.

Däremot innebär Rossi i teamet att man attraherar så många fler sponsorer eftersom de vet att de får valuta för pengarna när det gäller exponering.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top