Rossis framtid

Prinsen på ärten? Hojen som kunde vinna race har kontinuerligt byggts om, och med ny grunddesign och ändå är det bara fel på hojen.
 
Jag vet en som ”harva runt” på ”skärp” till en MotoGP-titel. Dessutom ”skräp” som Hayden tyckte var ännu värre än det nuvarande ”skräpet”.
Du vinner inte VM på skräp, inte ens Stoner. Dessutom körde inte Hayden den hojen så han vet inte om den var skräp eller inte.
 
Hur länge har Rossi kvar på kontraktet med Ducati? Skulle vara kul att se honom på ett anna märke innan han lägger av...
 
Hojen som kunde vinna race har kontinuerligt byggts om, och med ny grunddesign och ändå är det bara fel på hojen.

Där kanske felet är?
Grunddesignen är helt fel för Rossi?
Och så länge de inte ändrar den(som de tydligen inte gör) så kvarstår felet.
 
Något jag undrar är om detta gör något för försäljningen för Ducce... speciellt i det förlovade landet Italien.
 
Du vinner inte VM på skräp, inte ens Stoner.
Just min poäng.

Dessutom körde inte Hayden den hojen så han vet inte om den var skräp eller inte.
Inte? Han var ju teamkompis med Stoner.

Men visst, du har rätt i att det inte var exakt samma version. Men troligen var Haydens dåvarande Ducati ganska lik Stoners VM-vinnande hoj – jämfört med dagens som han och Rossi kör.
 
Last edited:
Hehe. Jag menar tvärtom, att hojen var bättre 2007 än vad den är idag. :)
Hur tänker du då?

Capirossi körde samma hoj som Stoner när Stoner vann titeln för Ducati 2007 – och Capirossi, som hade presterat fantastiska resultat på tidigare versioner av Ducatin (även Bayliss), presterade nu inte alls. Inte heller Barros som körde en satellit-hoj. Melandri körde Ducati 2008 och var nära att pensionera sig för att han blev så uppgiven.

Det var bara Stoner som kunde köra Ducati 2007/2008. Så hur var de ”bättre” menar du?
 
Last edited:
Men nu gör ni det lite väl enkelt för er, igen...

Sluta jämföra den Ducati GP7 med metallram som Stoner körde 2007 och som dessutom hade skräddarsydda däck från Bridgestone med de hojar som Rossi kört för Ducati. Fakta är att GP7, Bridgestone och Stoner var en "match made in heaven" och det funkade perfekt det året, när alla tillverkare hade nya hojar. Sen gick det utför.

I och med enhetsdäckens intåg började samtliga tillverkare designa sina hojar för däcken och inte tvärtom som det var tidigare. Det ställer såklart högre krav på tillverkarna och Ducati har bevisligen inte klarat det lika bra som Honda och Yamaha. 2011 gnällde SAMTLIGA Ducati-förare på ungefär samma sak så det är inte enbart Rossi som har problem med framänden och bristen på feedback.

Hayden var som bästa Ducati ca 28 sekunder efter vinnare i mål i söndags. Ungefär samma avstånd som han hade 2011. Rossi däremot gick från ca 16 sekunder efter 2011 till ca 33 sekunder i år.

Om förare som Hayden, Rossi och Melandri helt plötsligt, över ett vinteruppehåll, börjar prestera mycket sämre än tidigare förstår jag faktiskt inte hur man kan dra slutsatsen att det är förarna det är fel på? Något är fundamentalt fel med Ducatis sätt att designa sina hojar och de har gått utför sedan Stoner tog sin titel.

Ytterligare ett bevis för att Ducati har problem är att Stoner tröttnade på att inte få den hoj han ville ha. Precis samma problem som Rossi nu gör uttryck för i media.

Men om man nu tror att det är Rossi själv som tappat allt spelar det ingen roll vilka "bevis" som läggs fram och diskussionen kan fortsätta i evigheter.
 
Inte? Han var ju teamkompis med Stoner.

Men visst, du har rätt i att det inte var exakt samma version. Men troligen var Haydens dåvarande Ducati ganska lik Stoners VM-vinnande hoj – jämfört med dagens som han och Rossi kör.
Eftersom Hayden inte körde Ducati med stålram utan med kolfiber så var de olika.

Återigen - du vinner inte VM på skräphojar. Inte ens Stoner 2007. Det var ingen lättkörd hoj men den hade fördelar som passade Stoner perfekt den säsongen. Successivt tappade Ducati mark samtidigt som Yamaha och Honda flyttade fram positionerna. Allt detta och politiken runt omkring ledde ju till att Stoner bytte team för han visste att han inte skulle kunna vinna på Ducatin.
 
Eftersom Hayden inte körde Ducati med stålram utan med kolfiber så var de olika.

Återigen - du vinner inte VM på skräphojar. Inte ens Stoner 2007. Det var ingen lättkörd hoj men den hade fördelar som passade Stoner perfekt den säsongen. Successivt tappade Ducati mark samtidigt som Yamaha och Honda flyttade fram positionerna. Allt detta och politiken runt omkring ledde ju till att Stoner bytte team för han visste att han inte skulle kunna vinna på Ducatin.

Han kanske visste att han inte kunde vinna en titel till på Ducatin men race vann han ju varje år, han var ständigt en pallkandidat och skillnaden mellan honom och Rossi nu kan inte bli tydligare. De är i helt olika fas av sina karriärer och Rossi har allt bakom sig, nu handlar det mest om vilken hjälmdesign han ska ha, det är tragiskt att se.

Jag kan inte se att han skulle fixa en annan styrning i MotoGP som förmodligen blir i ett satellitteam då, kanske större chans att han dyker upp i WSBK men på vilken hoj? Han dissar ju Ducati hårt nu. Nej, jag tror på pension men det hade nog varit bäst om han lagt av efter att blivit frånåkt av Lorenzo på samma material.
 
Tror det har mer att göra med körstil än ålder. Tror han lägger av efter den här säsongen om inget radikalt händer med Ducatin, ie en motor med mindre vinkel mellan cylindrarna.
 
Satellitteam vore lite tragiskt. Honda har Stoner, Yamaha har Lorenzo, vad ska de med Rossi till då? Om inte alla team blir CRT så finns det inga alternativ till honom. Högt marknadsvärde har han fortfarande, men gissar att det är i fritt fall innan midsommar.

Kan inte se att han har framtid i WSBK heller. 80% av titlarna har gått till hojar med 90-graders V-motor.
 
Last edited:
Kan också fundera lite på hur 'ifrånåkt' han faktiskt blev på Yamman. Jämt som helvetet var det ju men ifrånåkt är att ta i.

Skadan är naturligtvis en effekt av att han körde för kung och fosterland oftare än förut kanske även om just den berodde på kallt däck.

Hade varit mer intressant, så här i efterhand, att se honom kvar på samma material som Lorenzo eller på Honda för att få vettig jämförelse hur slut han är.

På Duccen är det dock inget snack, han försöker inte ens köra skiten. Men vafan, han har vunnit ALLT, han har redan haft motgångar och övervunnit det. Varför ska han köra och skada sig för en eventuell sjätteplats 30 sek efter täten?
 
Att Rossi bröt benet och missade ett antal race mitt i säsongen ska vi såklart inte ta någon hänsyn till.

Med det resonemanget hade Pedrosa vunnit varje år. ;) Vad jag kommer ihåg var väl Lorenzo generellt snabbare det året.

JL 2-1-1-2-1-1-1-1-1-1-3-2-4-4-3-2-1-1
VR 1-3-2-/-/-/-/-5-3-5-4-3-6-3-1-3-2-3

Dessutom kom väl Lorenzo in i säsongen med en egen skada.
 
Något är fundamentalt fel med Ducatis sätt att designa sina hojar och de har gått utför sedan Stoner tog sin titel.
Nja, något fel var det väl knappast med Ducatin från början. Capirossi körstil liknar Rossis mycket och Capirossi kunde vinna race och ta pallplatser med Ducatin 2003–07. 2006 tog till och med Bayliss sin berömda seger med Ducatin.

Det var ju 800-versionen (2007–2011) som ingen annan än Stoner kunde köra. Fast mot slutet kunde inte ens han köra den...
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top