GSXR 600-01 nyrenoverade bromsok som kärvar???

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Upptäckte i slutet på förra säsongen att frambromsarna kärvade samt att känslan i hejdarn blev svampig. Tog mig tid och luftade systemet samt motionerade oken, men problemet blev bara värre ju mer jag höll på.

Har nu renoverat oken genom att rengöra dem minutiöst (det fanns en del ärg i dem), bytt alla packningar (de gamla var torra) enligt konstens alla regler, och bytt till stålomspunna slangar.
Märkte direkt när jag fyllt systemet att känslan var usel och att bromsarna ligger an (en sida i taget). Har nu luftat mortionerat, luftat mortionerat och luftat igen men problemet med att kolvarna kärvar finns kvar??? :va

När jag tittar på beläggen ser jag att de "släpper" på högersidan men på vändersidan ligger de bara an. om jag släpper luftnippeln så finns inget övertryck, och det är jättesvampigt så jag tror inte på att huvudcylindern skulle krångla.

Har slut på ideer :huvet

Beläggen går ju ut med skivan. ÄR det samma problem när du kör menar du med att beläggen ligger emot?
Ligger det emot hårt?

Har du fyllt på underifrån och luftat även banjosarna?

Annars kostar ju renoveringskit till huvudcylindern peanuts så varför inte göra det också?

Hade just liknande problem, det var ett av de små hålen i botten på vätske behållaren som returnerar övertrycket som var igensatt, lite lirk med en nål å simsalabim.

Kommer det inte att rinna vätska rakt ut då? Antar att man får ha trasor som absorberar direkt.
Mitt bromssystem har 3 nipplar, 1 på varje ok och 1 på bromscylindern.

Kommer det inte att rinna vätska rakt ut då? Antar att man får ha trasor som absorberar direkt.
Mitt bromssystem har 3 nipplar, 1 på varje ok och 1 på bromscylindern.
Jo, det är klart att det kommer ut bromsvätska, men det gör det ju om man luftar med en nippel också. Man ska ju bara lossa banjobulten så pass att det kan pysa ut luft/vätska, man ska ju inte skruva loss den!

Så nu har jag kollat på huvud cylindern och märkte att det inte gjorde någon skillnad på anliggningen om jag släppte luftskruvarna. Misstänkte då att det var något med oken och tyckte att det vänstra oket hade väldigt stora rörelser på ena sidan. Mätte lite och kom fram till att fästöronen i gaffeln var böjda 1grad utåt...

Då rörelsen i kolvarna ligger på ca 0.1mm, så är det klart att det blir konstigt beteende när kolvarna ligger i spänn efter att man släppt bromsen. Misstänker att innerkolvarna har kärvat och att fästöronen tryckts utåt av den friska sidan på oket.

Nu är det stora frågan om man vågar rikta öronen med tanke på att aluminium härdar vid rörelse och det är svårt att värma gaffelbenet för att det skall återkristallisera...

Om båda fäshållarna till oket är böjda i gaffeln så borde hela oket sitta snett om jag har läst rätt i ditt senaste inlägg.

Men det behövs rätt bra kraft för att få dessa att böjas.

Klart att det går värma godset o böja men nu när det är redan böjt så har det härdats, risken är stor att det blir en sprika i godset om man böjer dom åter.

Om båda fäshållarna till oket är böjda i gaffeln så borde hela oket sitta snett om jag har läst rätt i ditt senaste inlägg.

Men det behövs rätt bra kraft för att få dessa att böjas.

Klart att det går värma godset o böja men nu när det är redan böjt så har det härdats, risken är stor att det blir en sprika i godset om man böjer dom åter.

exakt oket sitter snett och det är risken för att det spricker jag är rädd för.

öronen är ganska klena så det är ingen överdriven kraft som har behövts för att kröka dem.

Sådär har idag riktat de snea öronen, lyckades få det innom 0.05mm. Vilket är bättre än den andra sidan som inte har varit skadad :)... Misstänker att det hela har uppkommit av att någon tidigare ägare har glömt skivbromslåset då jag hittade ett litet märke i ena örat. Körde en sprickletning efter och hittade inget :)

Case closed!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back