Suzuki Bandit 1200-tråden

Ok, nu har jag haft isär allt igen. Ordentligt rengjort med bromsrengöring och inget annat klet utom lite bromskolvsfett.
Filade en liten mjuk och fin fas runt beläggen och putsade upp pinnarna blanka.

Hjälper inte ett skit dock. Beläggen löper fint tills jag sätter på täckplattan iaf. Denna hämmar ju den totala friheten för dem men det är väl meningen att den ska fjädra lite på dem också? Hjulet snurrar fortfarande bara ett varv med en handskjuts.

Kul att lära sig meka lite från komplett oerfarenhet men inget kul att inte åtstadkomma ett skit.
Känner att jag kan byta belägg nu iaf efter att haft isär skiten tre gånger.
Kommer väl sluta med att verkstaden får ett par tusenlappar av mig...

En fråga till: Moment på oken? Har dragit dem med 40 Nm. Gissade att det inte ska vara mer än så iaf.

Har du tillgång till en indikator klocka skivorna kan va skeva
Se om du kan låna någon och kolla
I mina öron så låter det som om skivorna va skeva
PS!
Om du bor i Norrköping trakten kam jag hjälpa dig
 
Last edited:
Nu blir jag osäker lol
Hitta detta på nätet.

http://www.portablepct.com/fastlarry/banditfaq.htm#fluids

This is almost a taboo subject because of different people's views on oil. Suzuki recommends SAE 10W/40 oil. As long as you change the oil every 3000-4000 miles (more if your bike is subjected to rough conditions or lots of start and stop riding) you should be fine. Be careful not to use synthetic oils, "energy conserving" oils, or additives with "friction modifiers" unless they are specifically designed for use in a motorcycle. Bandits, like most other bikes, use a wet clutch which is submerged in oil. Friction modifiers can cause the clutch to slip, especially if your bike has increased horsepower over stock. This is not a big problem on the 400 or 600cc models but happens often on the 1200. Note that Suzuki only recommends changing the engine oil filter after every *other* oil change (every 8000 mi). Whether or not you change the filter each time or every other time seems to be personal preference. I personally run Mobil 1 5w30 motor oil and it runs cooler, no clutch problems, faster starts, more power on the dyno, better mpg and much better trannie shifting.

Mobil Delvac 1300 Super 15w40

Chevron Delo 400 Heavy Duty 15w40
 
Tjena alla banditägare!

Farsan har skaffat en bandit 1200s -09 i veckan med leovince slip on på. Fick inte med original pipan men han har en original från 1200s -07a. Frågan är om den kommer passa?
 
En fråga vad kör ni på för olja ?
Typ och märke
Vad rekommenderar ni till en B12torer hoj?

Jag har OK/Q8 SBK racing i nu vilket många verkar ha i sina oljekylda suzuki, men har blivit rekommenderad 20w50 mineral av han som bänkat min cykel, så kanske blir det fortsättningsvis
 
Tjena
Det du gjort med din hoj ser intressant ut. Vad har allt detta gått på?
Och exakt vad har du gjort i detalj.
Om jag får fråga?

Det är bara andra kammar, 2" modden, K&N filter, ombestyckning och slipon. Kommer nog bli lite tändförställning, den kommer troligtvis att gilla det, några extra ponnys.
Pris beror på om du kan göra det själv eller inte och om du kan hitta kammar till bra pris, rekommenderar www.mattebusa.se
Kolla med honom :)
 
Mmmmm. Denna hade 60mm anslutning som passar rakt på mitt Alrapovic system.
Skulle det skita sig så finns det nog en och annat R1 som man kan sälja iväg den till... :rock

Edit: Tack J-Bone för tipset :fyllisar
 
Last edited:
Mmmmm. Denna hade 60mm anslutning som passar rakt på mitt Alrapovic system.
Skulle det skita sig så finns det nog en och annat R1 som man kan sälja iväg den till... :rock

Edit: Tack J-Bone för tipset :fyllisar

Du kan få vilken dämpare du vill med 60mm om du vill, bara att mejla honom.
Det blir nog riktigt elakt det där, hoppas den passar rakt av. Jag hade lite problem att få på de jag köpte till min TL, det skiljde 0,5mm eller nåt sånt. Provade med värme men det ville inte riktigt, slutade med att jag ghetto moddade lite med en Dremel. Men har gjort det där det inte syns iaf. Skulle nog slipat upp dem lite invändigt istället kanske, hade blivit snyggare... men men det blev bra ändå :)
 
Jo jag mailade och fick svar att dämparna till R1 2002-2003 har 60mm ID.
Tror det kommer bli bra med denna dämpare (hoppas jag i alla fall).
6-15 dagars leverans.
Hoppas det går fort och smärtlindrigt... :crash
 
Jo jag mailade och fick svar att dämparna till R1 2002-2003 har 60mm ID.
Tror det kommer bli bra med denna dämpare (hoppas jag i alla fall).
6-15 dagars leverans.
Hoppas det går fort och smärtlindrigt... :crash

Det gör det, har handlat 2ggr av honom och det har gått finfint. Andra gången ville dock tullverket va med och håva in lite fikapengar så det tog några dagar extra då.
 
Gothmog.
Snurrar hjulett lätt när du har tryckt isär klossarna i oket? Eller när klossarna är urplockade? Är det fram eller bak?
Åtdragningsmoment vet jag inte. Jag drar på kän så länge det inte är finlir i motorn eller något... =)

Jadå, hjulet snurrar perfekt utan klossar på. De vill inte dra sig tillbaka riktigt bara...
De får ju inte glida HELT fritt pga den där "täckplåten" men det är väl meningen att den ska sitta med lite spänn på dem? Fram såklart, bakbromsen används så gott som ej... :)
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top