Värmenyp?

Brunkaren

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, 2006
Hej!
Har en kawa 125a, cross. Jag misstänker att den värmenyper, för den dör när den blir varm. sen går den itne att starta på ett tag. Sen håller den på sådär när man kör med den.
Är det något lättare än så, kanske jag kan fixa det själv, jag har inte tummen mitt i röven :P
Men jag har inte tid att lägga ner hur mycket tid som helst, har heller ingen bra plats att vara på..
Någon som kanske känner en sjysst mekaniker i södra stockholm som inte ruinerar en? :)

Du skriver att den inte går att starta på ett tag, Går motor runt när du försöker starta eller är det stumt?

om jag förstår dig rätt, så tror jag det. för kicken går runt som vanligt. Även direkt när den dött.

Låter som något av följande:
-Skit/vatten i bränslet. Sugs med, täpper till munstycken, sjunker ner och du kan köra igen. Om du inte har insprutning förstås...
-Ånglås i bränsleslang som ligger för nära motorn
-Elfel; någon elektronisk komponent alternativt tändspolen som bangar vid värme

Går motorn lätt runt/som vanligt, är det säkert inte nypning.

som G-L säger, fast kan även vara för låg komp när den är varm, om den är riktigt sleten.
Känns kompet bra när du kickar gissar jag på nåt elektriskt, när den dör så kika om du har grista då (kan ju ta ett annat tändstift att kolla med så du slipper skruva ur det ur dne heta motorn)

bränsle-fel hade jag letat i sista hand

Kawasaki kdx 125, från 91. Har nyligen rivit cylindern pga att cylinderfotspackningen var dålig.
Såg att cylindern hade lite nikacil-släpp..

körde idag, ca 5-6 c grader ute. Efter att ha kört upp till 2-4 km, "dör" crossen.
Första gången, var när jag kom upp i ca 80 km/h. Den bara dör, som om tändningen slutar fungera.
Har kollat och det finns kylarvätska. Efter en stund lyckas jag kicka igång den igen.
Det går att köra en några hundra meter, men sen när jagk ommer upp i 80 km/h igen, så dör den.
väntar en stund igen, när innan jag försöker starta, men använder chåken den här gången. Efter en stund
får jag igång den igen, men denna gången dör den i ca 50-60 km/h.
Den går att "kicka" men den tänder lixom inte. Testade att rulla igång den en gång när den dog, och den
ifrån sig ett konstigt "rasslande", men kan ju lika gärna varit kedjan.
Den läcker lite kylarvätska ur cylinder och topplocks muttrarna, olja mellan krök och cylinder.

Som G-L skriver, går det lätt att kicka runt motorn direkt när den stannat så är det nog inget värmenyp (för då borde det vara stumt eller väldigt trögt när du kickar).

De få gånger jag varit inblandad i motorer med liknande symptom så har det varit elproblem

en varm ledning har högre resistans än en kall. Därav man vill kyla datorer o så. Hade ett liknande fel på en gammal YZ jag hade som pojk. Visade sig vara Tändspolen.

Cdi.n är min gissning på din beskrivning.

För du har väl provat släppa på tanklocket?

alltså det rinner inte mycket ur där, men några droppar har tagit sig ut :P packningarna är fina, men de verkar rinna ut vid bultarna.. kan man skaffa täta bultar typ?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back