Semester i Skottland

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag undrar om någon har några tips på bra ställen att besöka under highland games i skottland? Eller andra saker man absolut inte får missa om man skulle råka finna sig på semester i skottland...

Ett whiskeydestilleri om man gillar denna gyllende dryck, jag var på Glenkinchies (osäker på stavningen) för sisådär 15 år sedan, det var intressant och man fick provsmaka massa sorter. Tyvärr var man ju bilburen men lite kunde man smutta.

Vilka datum är highland games? Jag skulle vilja åka dit i början av augusti och se The World Pipe Band Championships, det vore något det!:tummenupp

Annars är det väldigt trevligt att bara ströva runt i edinburgh, fantastiskt vacker stad! Sätt dig på en trevlig pub i någon gränd, beställ in något lokalbryggt och bara njut av stämningen:tummenupp

Spontant säger jag besök på valfritt destilleri. För övrigt är det ju rätt år att för ett besök där! ;)

Islay! EOD :mattias

Där har man ju allt man behöver, Ardbeg, Lagavuling, Laphroaig, Kilchoman, Caol Ila, Bruichladdich och Bowmore, alla dessa gudabenådade destillerier på en och samma helgade lilla ö.

Islay! EOD :mattias

Där har man ju allt man behöver, Ardbeg, Lagavuling, Laphroaig, Kilchoman, Caol Ila, Bruichladdich och Bowmore, alla dessa gudabenådade destillerier på en och samma helgade lilla ö.

Kan bara hålla med. Rekommenderar att hyra cyklar och cykla runt på ön (var tolv år sen jag var där, men då kostade det en förmögenhet att ta över en bil så den lämnade vi på parkeringen på fastlandet).

Skye är en trevlig stor ö uppe i nordväst, bara ett destilleri (Talisker) men fin natur även om här måste man ha bil om man ska hinna med på någon dag, sen kan man förundras får precis överallt (standardkommentar: Hur f-n lyckades dom ta sig till den klipphyllan/taket/toppen/helikoptern etc). Broeländet över till ön är numera gratis, förr var det en hel rebellrörelse hur man skulle slippa den (11 pund för under hundra meter gav dyrast per meter av publika vägar i hela europa). Har man tråkigt kan man alltid diskutera engelsmän och deras skattepolitik med skottarna, en outtömlig källa till underhållning, åtminstone på landsbygden.

Kör du hoj eller?

Uttryckte mig lite för kortfattat. I och med att du är medlem på den här sidan och har angett att du har två hojar så borde jag istället ha formulerat frågan såhär: "Kommer du att genomföra den här skottlandsresan på hoj?"

Men om vi då förutsätter att du gör det: Undvik M-vägar och tvåsiffriga A-vägar om du inte vill ta dig fram snabbt. De tresiffriga A- och B-vägarna brukar vara krokigare och roligare (även om sikten kan vara dålig och man när som helst då kan riskera att hamna mitt bakom en långsamtgående skördetröska eller något), men inte särskilt snabba att ta sig fram på. Skottland har bland de trevligaste hojvägarna jag har kört och ibland längtar jag tillbaka dit enbart för hojkörningen. :yoparty

En grej som jag skulle vilja testa är att hyra en enfield och köra runt loch ness:) Finns en firma som säljer just den rundturen, hyra av hoj, kläder, boende och mat all included, men jag kommer inte på vad den heter eller var jag läst om det...:va

Första resan till Skottland gick till västkusten, södra delen. Vill du ha 'riktigt' skottland så håll dig norr om Fort William. (Därifrån går HarryPotter-tåget till Malaig.) Häftigt landskap, 'omöjliga vägar', folk kör som om skotska rallyt pågick för fullt :D, skyltar på gailiska m.m. Destilerier så klart! Men inte så många...

Andra resan gick till Grantown-on-Spey. Inte lika häftigt landskap, men väldigt mycket i 'närheten'. :tummenupp Gott om destierier i Speydistrict. Men även annat. Nära Inverness, där vi testade delfinsafari. Till Fort Willian åker man lätt över dagen. Annan kultur? National Trust hade en del ganska häftiga ställen.

Fast nästa gång vi åker till skottland ska det bli västkusten, med skye och hebriderna. (Tror jag.)

Uttryckte mig lite för kortfattat. I och med att du är medlem på den här sidan och har angett att du har två hojar så borde jag istället ha formulerat frågan såhär: "Kommer du att genomföra den här skottlandsresan på hoj?"

Men om vi då förutsätter att du gör det: Undvik M-vägar och tvåsiffriga A-vägar om du inte vill ta dig fram snabbt. De tresiffriga A- och B-vägarna brukar vara krokigare och roligare (även om sikten kan vara dålig och man när som helst då kan riskera att hamna mitt bakom en långsamtgående skördetröska eller något), men inte särskilt snabba att ta sig fram på. Skottland har bland de trevligaste hojvägarna jag har kört och ibland längtar jag tillbaka dit enbart för hojkörningen. :yoparty

Det var frågan jag svarade på med. Tänkte puttra runt på små skitvägar lite lagom planlöst iaf en del av tiden. Mata mil på stora vägar är inte sådär mysigt som semester. ;)

Som klanmedlem i clan Ross så rekommenderar jag förstås hela Ross shire. Tain har ett riktigt mysigt hotell som jag kan rekommendera enl hörsägen (har bara varit utanför själv men haft släkt boendes där), man ska tydligen bo i tornrummet som var magnifikt, Mansfield castle hotel. http://www.mansfieldcastle.co.uk/. Ska själv bo där nästa gång jag åker i alla fall :)

När jag var där bodde jag på http://www.morangiehotel.com/ men det är lite sämre standard men ligger med havsutsikt. Helt okej.
Vid Tain ligger också Glenmorangie destilleriet.

Isle of skye på andra sidan skottland är också ett måste, en underbar ö.
Edinburgh är ett måste också förstås. Jag vill själv åka dit i slutet augusti/början av september då ljungen blommar och ger storslagen färg på landskapet.

Kan rekommendera http://international.visitscotland.com/se/ som har mycket information.

Höglandsspel är lite var stans hela säsongen (finns datum på ovan länk) så det är bara att kolla vilket som gäller den vecka man tänkt åka (nästan i alla fall). Men det är verkligen ett måste, rejäla män i kilt som spänner musklerna är bara för härligt (fast jag är ju tjej och går igång på sånt förstås :D).

Välkommen till mitt älskade skottland och högland :tummenupp
..... asch nu började jag längta tillbaka riktigt mycket... måste nog planera om lite semester tror jag :fattartil

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025