Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Ok får väl behålla mitt Jardine gp1 på. Vill ju inte ha mesljud lixom. Det är alltså inte bara fästen för spoilern som skiljer sig utan även pipans innehåll om jag förstår dig rätt ?
?

Utan att veta, så tror jag nog att de som bygger system (oavsett tillverkare) så lägger de den mesta tiden på utvecklingen....för att det ska lira ihop med motorn och dess lufttilförsel. Jag bänkade aldrig min hoj med katterna i, men visst gick den bra....efter min "moddning" så blev ljudet bra mycket bätte, dock upplever jag att motorn tappade en del vridmoment samt lite toppeffekt. Jag är inte färdig med den tänkta setup:en, luftsidan ska få sig en omgång och en ny ecm ska till. Därefter är det nog dags för en bänkning och programmering. Har inte en susning om vad jag kan förvänta mig för effekt. Egentligen så räckte original till, men visst är det kul med en hoj som går bättre....men viktigast för mig är att ingen har en likadan....:D

Är du nöjd med Jardine-pipan så torde det vara smidigare att bygga om spoilern (om du nu vill ha den på plats). Men vänta och se om det är någon här som vet mer om xb9 och vad som passar till den utan att behöva bygga om för mycket.
 
Det tog ca 2 månader :zpy....killen som står för butiken skyllde allt på sin leverantör och att de inte har grejerna liggande utan mitt system tillverkades efter bestälning. Jag förstår inte vad du menar med om systemet passar din hoj, vilket system? Jag köpte ett CE-märkt Remus med katalysator (dock är det numer moddat för en bättre ljudupplevelse) Mitt lär inte passa på en xb9, jag hade fan problem med att få på det på min, det slutade med att jag fick korta rören efter kollektorn för att överhuvudtaget krångla in allt framför bakhjulet!!
Har tyvärr inga vettiga bilder att visa men håll till godo med ett kortare videoklipp!!

http://www.youtube.com/watch?v=Kwez0pY35Ps

Fan va snygg hoj du har :) Lagt ner en slant på lullull ser jag :) me like...
 
Fan va snygg hoj du har :) Lagt ner en slant på lullull ser jag :) me like...

Tack!!
Jo, det är lite spenderat på den. Ca 16 k på delar plus avgaspipan, runt 5 k på lacken. Allt underarbete innan lack stod jag för själv liksom "designen" på färgsättningen, "stripsen" är lackade och ovanpå all färg ligger det tre lager klarlack.
Inte många vet vad det är för hoj, enda stället loggan sitter kvar är på kopplingskåpan och på instrumentpanelen står det ju Buell.
De flesta som ser den tycker den är snygg.....en äldre man jag träffade vid en vägkrog hade stått och tittat på den under hela tiden jag satt och käkade, när jag kom ut så stod han fortfarande kvar, hans kommentar var sa "att det var den snyggaste hoj han sett!!". Gissa om jag är stolt över den......Buell var min ungdomsdröm bland motorcyklar, nu är den sann!!
 
Nuså, var iväg och hämtade min Buell 1125r,-08 i fredags, såååå nöjd och tänkte att jag säger hej till alla andra i denna tråden. Som inlägget ovan, en dröm man gått och snuttat på länge nog. Äntligen verklighet :)
 
Nuså, var iväg och hämtade min Buell 1125r,-08 i fredags, såååå nöjd och tänkte att jag säger hej till alla andra i denna tråden. Som inlägget ovan, en dröm man gått och snuttat på länge nog. Äntligen verklighet :)

Sedärja :) Ytterligare en buell på Götaplatsen i sommar då :d GÖTT E DÉ o grattis till en fin hoj! :tummenupp
 
Nuså, var iväg och hämtade min Buell 1125r,-08 i fredags, såååå nöjd och tänkte att jag säger hej till alla andra i denna tråden. Som inlägget ovan, en dröm man gått och snuttat på länge nog. Äntligen verklighet :)

Grattis till en riktigt härlig hoj. Välkommen i gänget!!
 
Letar efter en S1, M2 eller X1 för runt 40000kr. Har du en till salu? Hör av dig.
 
Tjenare ny här på forumet.

Har en XB12ss 2009. Behöver nya däck, fram och bak. Vilken sort ska jag köra på? Och vart beställer jag det från för bästa pris..
Kollade med HD house i Mölndal och dom ville ha 11400:- för 800mils service och däck med montage..hehe servicen ligger på 2700:-.. Pirelli Diablo va det då.

Undrar även vad ett K&N luftfilter kan göra för mig. Tänker ljudmässigt.

Fläkten kör igång när jag stänger av hojen, räcker att jag kört 10min? Vad är fel.

Tack på förhand!
 
Last edited:
Tjenare ny här på forumet.

Har en XB12ss 2009. Behöver nya däck, fram och bak. Vilken sort ska jag köra på? Och vart beställer jag det från för bästa pris..
Kollade med HD house i Mölndal och dom ville ha 11400:- för 800mils service och däck med montage..hehe servicen ligger på 2700:-.. Pirelli Diablo va det då.

Undrar även vad ett K&N luftfilter kan göra för mig. Tänker ljudmässigt.

Fläkten kör igång när jag stänger av hojen, räcker att jag kört 10min? Vad är fel.

Tack på förhand!

Jag köper mina däck från antingen http://www.dackonline.se eller från http://www.reifenversand.com. Jag kör på Michelin Pilot Power 2CT och är nöjd med dom.
Det med fläkten är samma på min 1125CR men vet tyvärr inte om det ska vara så även på din modell?
 
Last edited:
Ok tack!
Däckonline.se är nog det jag kommer köra på. Verkar ha bäst priser.

Checkade instruktionsboken och där stog det att jag skulle ha:
Pirelli Scorpion Sync 180/55 ZR17 Back
Pirelli Scorpion Sync 120/70 ZR17 Front


Men efter lite efterforskningar tänker jag beställa Michelin Power 2CT. Fått bra omdömen och ligger bättre prismässigt än Pirelli.
 
Last edited:
Nu så!!!
Då har man fått på K&N-filter och Race ECM. Va ute o körde en sväng och tyckte den gick jämnare än innan, inte lika ryckig på låga varv samt att den accelererade bättre :tummenupp Klart värt det!! Här e bilder :yoparty

luftfilter.jpgrace ecm.jpg
 
Ok tack!
Däckonline.se är nog det jag kommer köra på. Verkar ha bäst priser.

Checkade instruktionsboken och där stog det att jag skulle ha:
Pirelli Scorpion Sync 180/55 ZR17 Back
Pirelli Scorpion Sync 120/70 ZR17 Front


Men efter lite efterforskningar tänker jag beställa Michelin Power 2CT. Fått bra omdömen och ligger bättre prismässigt än Pirelli.

Bytte från Scorpion Sync till Michelin Power 2CT förra säsongen och jag blev inte besviken. :tummenupp
 
Bytte från Scorpion Sync till Michelin Power 2CT förra säsongen och jag blev inte besviken. :tummenupp

Låter bra!

Har beställt Michelin sulorna.. Kommer förmodligen imorn :)

Blir ljudet mysigare om man petar in t.ex. ett K&N luftfilter? Eller är det meningslöst?
 
Tjena, vet att frågan finns i flera trådar, men jag är nästan bara i denna tråd och läser....
Jag är på g att beställa ett nytt bakdäck, nu sitter original Pirelli Diablo Corsa 3 på....mycket nöjd med däcket och greppet men det har ätits upp väl fort :D....funderar på att kränga dit något annat, jag behöver inget ultrasuperdupersport med fäste som skulle behaga herr Rossi då min körning inte kräver något sådant.
Hur står sig nämnda Michelin pilot i jämförelse?? Har försökt leta upp några oberoende tester på nätet men med magert resultat!!
Några förslag på däck??
 
Jag har aldrig fått bakhjulssläpp med mitt pilot power och min åker upp på slangen rätt ofta... Jag har även kört bana och har aldrig upplevt några släpp. Nu kör jag ju inte som värsta Isle of Man föraren men ändå :tungan . Så kör du som oss andra dödliga så är det ett bra däck :tummenupp
 
Jag har aldrig fått bakhjulssläpp med mitt pilot power och min åker upp på slangen rätt ofta... Jag har även kört bana och har aldrig upplevt några släpp. Nu kör jag ju inte som värsta Isle of Man föraren men ändå :tungan . Så kör du som oss andra dödliga så är det ett bra däck :tummenupp

Jag kör nog som många andra dödliga :gnissla...vad jag förstår så är mitt Pirelli uppbyggt på samma sätt som Pilot Power med lite olika blandningar utmed slitbanan....så greppet betvivlar jag inte, men antingen kör jag för mycket rakt fram eller så är det alldeles för mjukt i centrum...snart mönsterfritt i mitten :D.....bakslangsåka blir det ganska ofta och hårda accelerationer nöter nog det mesta i mitt fall. Jag vill dock inte ha nåt touringdäck, för det är kul att svänga också! Det lutar som sagt åt Michelin Pow.Pil 2CT, riktigt hyggligt pris på däck365.:yoparty
 
vad kör ni för olja?

Kan denna fungera, hittade på blocket:
http://www.blocket.se/malmo/Shell_4_takt_olja___Yamaha___FRI_FRAKT_39080780.htm?ca=3&w=3

Är det något speciellt jag skall tänka på när jag väljer olja till en CR1125? vilken viskositet och vad skall jag se efter kvalitetsmässigt?

Alla tips mottaget tacksamt, gärna bra tips på vart jag får tag på oljefilter billigt också.

//K

Jag kör endast på HD´s screamin-smörja....har egentligen dålig koll men enligt hörsägen så rekomenderar ganska många mekaniker den oljan till andra mc-motorer också. Nåt vettigt verkar HD ha gjort iaf :D. Men i våra hojar sitter ju de facto europeiska motorer och jag tror att Rotax även levererat till ducati och benelli!!
 
Jag har läst att HD oljan är en annan olja som de bara smäller på sin egen etikett på, vet inte om det är sant. Många oljor är så idag, då det är ganska få som tillverkar själva tillsatserna som är i oljan.

Men jag har läst också att det är olika oljor för olika typer av koppling, och att vissa typer av koppling slirar med vissa oljor. Jag har inte helt fått grepp om detta.

Jag har också sett att det rekommenderas 20w-50 olja till 1125, men de flesta oljor som säljs är 10w-40 även för motorcykel. Kan man köra en 10-40 olja i en 1125a? Kanske det finns risk att den pinkar ur sig någonstans om det är för låg wiskositet? (det bör ju iofs vara bättre toleranser än så men man vet aldrig med HD ;-)


//K
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top