Ktm 950 sm

Måste sælja då jag bor i Oslo och cyklen står i Sverige... Betala av lite lån osv, sen blir det nog skaffa nån mindre hojj i Norge, dock ær hojjarna sjukt dyra hær :(

Surt :(
Har en polare som bor i Oslo också. Han har samma problem fast med bil. svindyrt att köpa och äga i Norge. De tjänar grymt bra men saker kostar där efter också :( Du får köpa nån 450 motard för att ha i stadskörning helt enkelt :D
 
På tal om en helt annan femma. Sitter ju med en KTM 990 - 09 nere i garaget. Däremot så kan jag inte växla på den med mina nya Crosstövlar. Växeln sitter helt enkelt för långt ner, så jag får inte in foten under för att växla upp. Någon som vet ifall denna är justerbar?

Jag är helt färsk, och en sådan där tummen mitt i handen kille :huvet

Tacksam för svar :Bugar

Japp den är justerar i höjdled. Följ växelpedalen till dess axel där sitter en mutter som du lossar. Drar ut pedalen så kan du ändra höjden. Tror även det står i instruktions boken hur man gör.
 
Japp den är justerar i höjdled. Följ växelpedalen till dess axel där sitter en mutter som du lossar. Drar ut pedalen så kan du ändra höjden. Tror även det står i instruktions boken hur man gör.

Instruktionsbok in german. Isch spreche slight deatuch!

men tack, ska nog lyckas lösa detta även utan tummar!
 
æger ju redan hojjen i sverige, problemet att jag inte har garage plats hær i Oslo och behøver betala av lite lån osv, fick fortkørningsbøter i Måndags på øver 9500 SEK.....

Blir nog nån lite mindre bus motard senare
 
IMAG0055.jpg

Det går bra att toura med smr.. men man skulle nog haft en sån där gel sadel när milen börjar räknas... :rolleyes:
 
Så nu TuneECU inkopplat. Mappen som ligger i hojen idag var KM626EU0802032Map.hex 990 SM/SMR for akra slipon 106hpKan den med fördel bytas mot KM626EU1180231Map.hex?
 
funderade själv på skillnaden mellan dom mapparna. Bör ju inte spela någon roll då jag bockat av samt tagit ur hela 2nd throttle motorn m.m
 
ladda ena mappen i tuneecu sen så finns det en flik under "File" sen "Compare File" sen trycker man på F6 så visas dom olika diagramen för dom olika mapparna
 
ladda ena mappen i tuneecu sen så finns det en flik under "File" sen "Compare File" sen trycker man på F6 så visas dom olika diagramen för dom olika mapparna

Kanon! funderade på hur man gjorde det. Rätt stor skillnad på KEV och AKRA. Men ingen skillnad mellan 231 och 232 dock. Skillnad orginal mot AKRA var inte så stor som jag trodde men skillnad var det
 
Är EP-MAP för hojar med förgasare?

Kan man köra en bit efter å lagt in en ny mapp å ska göra TPS? Vill inte låta hojen stå å brumma i garaget pga grannarna? Dvs kan/funkar TPS göras med varm motor? Detta inlägg i kev`s guide "I then turned off the O2 sensors with a 15 min cold reset" fick mig å undra...

Å detta är?
"KTM only Adjusting the throttle cable :
The idle speed control stepper motor will be completely retracted and the throttle valves completely closed.
Switch the ignition switch off, WITHOUT exiting or disconnecting the software, and adjust the throttle cable
clearance."
 
Last edited:
Tjena,

Lite jobbigt att se alla hojar som väckts till liv efter vintern i detta otroliga väder - min står ju bara 29 mil bort...

Jag misstänker att många här på forumet tagit hojkort relativt nyligen!?
Har en granne som är rejält sugen på att ta kort men han har hört väldigt olika skillnader i pris.
Jag själv har inte den bästa kollen som tog lappen -98 som då kostade runt 5000kr.

Så, vad kostade ert hojkort?

/Jonas

Jag betalade strax under 8000 för mitt för två år sedan.
 
Hej allihopa=)
Längesen jag skrev något här, och längesedan jag körde hoj. Känns det som iallafall!
Förra året blev det bara ca 100 mil. Den svenska klassikern tog mycket av min lediga tid. Och i år blir det samma sak.

Så jag står inför att sälja min hoj och då kommer jag väl vara här lika sporadiskt som det har blivit det senaste året.

Skulle någon vara intresserad av en KTM 950 sm-06, så är det bara hojta till=)
 
Såå nu e test turen med dom nya modden gjort. Finner bara ett ord å förklara hur jag upplevde hojen JJJÄÄÄVVVLLLAAARRR vad bra den gick. Vet inte om jag är i ett lyckorus men fy fan vad nöjd jag e....

Å om den nu kommer gå ännu bättre med Rottweiler filter så vete fan om man inte ska lämna kortet till polisen redan nu :)

Så klart började funderingarna ang mappning röra sig i huvet. PVC är så klart det bästa alternativet men även det mest kostsamma Visst som boris säger så skulle det ju vara kanon om man kunde gå samman med ett par kompisar å köpa sig en PVC å köra en bänkning å sen programera alla inblandades ECU. Men då mina mc kompisar är fattigare än kyrkråttor så e det inte ett alternativ tyvärr. (Om ingen här skulle kunna tänka sig å dela på en PVC å bänkning?)
Så har varit i kontakt med Tommy på effektbolaget å han använder både PVC samt Tundeboy. PVC plus bänkning skulle gå på ca 6000:- Medans en bänkning med tuneboy skulle kosta mellan 2500-3000:- Å då tror jag man mappar om orginal ecu:n? eller?
Så är tuneboy nått att ha? Känns som det e väldigt likt TuneEcu så funderar på å höra med Effektbolaget om dom kan programera med Tuneecu i bänk? För det går väl att programera med tuneecu om man har tillgång till bänk?
http://www.effektbolaget.se/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=62
 
Såå nu e test turen med dom nya modden gjort. Finner bara ett ord å förklara hur jag upplevde hojen JJJÄÄÄVVVLLLAAARRR vad bra den gick. Vet inte om jag är i ett lyckorus men fy fan vad nöjd jag e....

Å om den nu kommer gå ännu bättre med Rottweiler filter så vete fan om man inte ska lämna kortet till polisen redan nu :)

Så klart började funderingarna ang mappning röra sig i huvet. PVC är så klart det bästa alternativet men även det mest kostsamma Visst som boris säger så skulle det ju vara kanon om man kunde gå samman med ett par kompisar å köpa sig en PVC å köra en bänkning å sen programera alla inblandades ECU. Men då mina mc kompisar är fattigare än kyrkråttor så e det inte ett alternativ tyvärr. (Om ingen här skulle kunna tänka sig å dela på en PVC å bänkning?)
Så har varit i kontakt med Tommy på effektbolaget å han använder både PVC samt Tundeboy. PVC plus bänkning skulle gå på ca 6000:- Medans en bänkning med tuneboy skulle kosta mellan 2500-3000:- Å då tror jag man mappar om orginal ecu:n? eller?
Så är tuneboy nått att ha? Känns som det e väldigt likt TuneEcu så funderar på å höra med Effektbolaget om dom kan programera med Tuneecu i bänk? För det går väl att programera med tuneecu om man har tillgång till bänk?
http://www.effektbolaget.se/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=62

Tuneboy är precis samma sak som tuneECU fast en låst programvara som kostar pengar. MR Tuneboy var första med att knäcka våra ECU och sen kopierades allt.

Det går utmärkt att mappa i bänk med tuneECU men jag är osäker på om det har interface mot Dynojets produkter vilket Tuneboy har.
 
Ok boris
Så det du menar är att Dynojets prylar kanske inte spelar ihop med TuneEcu? Är det kablar å adapter vi snackar om eller finns det spärrar i bänken och dess program? Jag antar Sveriges alla bänkar är av Dynojet märket? Å Tuneboy har samarbete med Dynojet å det e därför man måste betala en licens när man använder TuneBoy?

Det jag lite fiskar efter är. Här har vi ett mycket bra grattis program TuneECU som går mycket bra att använda vid bänkkörning samt vid programmering av våra ECU. Jag har absolut inget emot att betala en duktig "bänkare" som bänkar min hoj å mappar den med TuneECU. Men det som e mindre roligt är att jag kan bli tvungen att betala för en PVC som fungerar på samma sätt som TuneECU.
 
Ok boris
Så det du menar är att Dynojets prylar kanske inte spelar ihop med TuneEcu? Är det kablar å adapter vi snackar om eller finns det spärrar i bänken och dess program? Jag antar Sveriges alla bänkar är av Dynojet märket? Å Tuneboy har samarbete med Dynojet å det e därför man måste betala en licens när man använder TuneBoy?

Det jag lite fiskar efter är. Här har vi ett mycket bra grattis program TuneECU som går mycket bra att använda vid bänkkörning samt vid programmering av våra ECU. Jag har absolut inget emot att betala en duktig "bänkare" som bänkar min hoj å mappar den med TuneECU. Men det som e mindre roligt är att jag kan bli tvungen att betala för en PVC som fungerar på samma sätt som TuneECU.

Poängen med att ha en PCV är att den går att koppla ihop med dynojets bänkar och mappa i realtid via tunelink. Detta sparar tid och är smidigt. Tuneboy kan i programvaran emulera Dynojet tuning link. Denna funktionalitet finns ännu inte i TuneECU programmet mig veterligen, därmed tar det mycket längre tid att mappa och bänktid är dyrt.

Mitt råd hade blivit att köpa en PCV tillsammans med några poolare som kör samma modell. Montera PCv och mappa i bänken, därefter laddar du ur mappen ur PCV och konverterar med TuneECU. Därefter kan du plocka bort PCV och sätta den på nästa cykel.

Köper man tuneboy så betalar man bara för ett serienummer som inte går att sälja vidare.
 
Finns inga genvägar till den perfekta mappen tydligen :)
Så PaleRider,Freddelito,High_Octane,Jensen osv... ni som har tagit bort dom övre gasspjällen samt plockat bort original luftburken och ersatt den med öppnare doningar. Är ni kanske intresserade av en PVC alt en färdig mapp till TuneECU som är optimerad för modifieringar som kevs guide förespråkar? Vilken mapp kör ni på idag? Kanske finns nån som redan kört i bänk å har en färdig mapp att sälja?
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top