Garagetråden

  • Thread starter Thread starter Snowster
  • Start date Start date
Håller på att plocka ihop min crossmotor efter att jag fick ett litet ras :näsblod

Har iaf fått ihop blockhalvorna och fått på kopplingen.. Växellådor är ett helvete säger jag bara :)

Bifogar en fin liten bild på min f.d. kolv.

View attachment 351877


På 125-fronten händer det väl inte så mycket dock, ska försöka få dit mitt DNA-luftfilter jag fick av farsan i födelsedagspresent dock :)

Cross, med två kolvringar? :va
 
Ett inhopp här bara.
Det har kommit några fläckar från när motorcykeln har stått i garget i vinter (värmegarge).
På slip-onet som jag stör mig så jävla mycket på.
Men de går fan inte bort med vax, avfettning eller högtryck..

HUR FAN FÅR JAG BORT DEM?!?!?!
 
Ett inhopp här bara.
Det har kommit några fläckar från när motorcykeln har stått i garget i vinter (värmegarge).
På slip-onet som jag stör mig så jävla mycket på.
Men de går fan inte bort med vax, avfettning eller högtryck..

HUR FAN FÅR JAG BORT DEM?!?!?!

Vad är fläckarna av? Vad är slip-on:et av? Posta en bild me? :) alltid kul !!!!
 
Har inte en aning de måste ju nästan vara något kemiskt baserat...
Slip-onet är av aluminium.
Ska försöka posta en bild när jag kommer hem :)
 
DSC00868.jpgHär har ni lite på vad jag gjort =) Bytt olja, stift, däck, drivpaket och lite annat. Samt spacklat och lackat igen en skada från förra ägaren =)DSC00870.jpgDSC00871.jpgDSC00872.jpg
 
Någon som vet hur man får loss låsringen som kommer efter dammtätningen? Bikerboy? Har försökt i säkert 2 timmar :mad:
 
Någon som vet hur man får loss låsringen som kommer efter dammtätningen? Bikerboy? Har försökt i säkert 2 timmar :mad:

Ta i en mejsel på olika sätt. Oljetätningen kan du ju förstöra för du ska byta den ändå? Kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde men vet att jag mecka med den ett tag jag med!



Lägger en fråga också! Hojen går bra upp till 5an o 6 an där den inte orkar varva ur! Vad är fel? Större munstycke eller?
 
Ta i en mejsel på olika sätt. Oljetätningen kan du ju förstöra för du ska byta den ändå? Kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde men vet att jag mecka med den ett tag jag med!



Lägger en fråga också! Hojen går bra upp till 5an o 6 an där den inte orkar varva ur! Vad är fel? Större munstycke eller?
Jag försökte skära sönder packningen, men det var en metallring inuti gummit, så det är uteslutet. Får damp på sådant här som krånglar. Killen på youtube gjorde det på sekunder, med innerbenet monterat dessutom! Jag kan absolut inte trycka in en mejsel på samma sätt som han måste gjort, har redan lyckats förstöra spetsen på 2 små mejslar.
 
Du får inte tag runt den med en näbbtång så du kan dra ut den?

Nepp, har försökt med två olika tänger och 4 olika skruvmejslar. Det är så fruktansvärt tråkigt när man stöter på sådant här, saker som ska vara självklara krånglar.

Har ingen aning om hur jag ska lösa detta. Kanske kan det gå med kylspray och grejer...
 
Efter att polaren som lånat min hoj i helgen var tvungen att väja för ett rådjur så kommer det snart komma en uppdateringen här med lite slipning och lack från min sida. :smasha
 
Brukar oftast vara en på högvarviga 2 taktare, om det nu inte är en 4-taktare du äger.
 
Nu äntligen lyckades jag få bort låsringen som var ivägen. Har monterat de nya packningarna på ena gaffeln, så snart kan jag nog ut och köra igen. Det såg lite mörkt ut där ett tag! :D
 
HoW DiD yoU dO IT??????:yoparty

Bråkade lite till med låsringen :) Använde två mejslar samtidigt och tog i för kung och fosterland. Tyvärr är det nu rispor på insidan av gaffeln, dock ej på ett känsligt ställe (förhoppningsvis kommer det aldrig att hamna olja där) precis där det förkromade benet åker ut.

Skriver ner lite mektips för den som letar efter sådant:

Montering av packboxarna i framgaffeln
Om det inte fungerade att pressa ner packboxen med fingret, eller om ni inte gör på det sättet där man bultar ner packningen med hjälp av ett isärskuret plaströr:

Tryck in den nya packboxen så gott det går och lägg sedan den gamla packningen ovanpå. Den gamla packboxen sticker förhoppningsvis då ut ~0,5 cm. Vänd upp-och-ner på allt och lägg något skyddande på golvet. Sätt sedan gaffeln/röret/dämparen rakt ner och låt den gamla packboxen nudda marken. Nu kan du lätt pressa på gaffeln med handkraft (helt rakt riktat nedåt) och på så vis pressa ner den nya packboxen till rätt ställe.

Smörj packboxen med fett och använd inga vassa verktyg, för då kan du råka skada insidan av gaffeln. Se även den fina guiden som Bikerboy 1 gjort :tummenupp

Sökord: packbox , packning , framgaffel , packboxbyte , gaffel , dämpare , byte
 
Tänkte bara fråga om någon kan dra grunderna av servicen man gör på en 125:a, en tvåtakts. Har hört så mycket skitsnack om service intervaller och hur mycket service som man "måste" göra. Så tänkte bara fråga om någon har lite koll på vad man verkligen behöver. :tungan
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top