Ip 67 klassad mobil dog av ett glas vatten, garanti?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Min xperia active tappa kontakten med skärmen efter att legat i en vatten samling på ett bord i några minuter, jag har kontrolerat att luckorna va ordentligt stängda.

Ska till tele2 och försöka få ut en ny på garantin, några tips?
tele2 skrev:
Ta med dig Xperia Active överallt. Mobilen tål utflykter på dammiga vägar och klarar av att ligga under vatten i upp till 30 min. Använd mobilen med lätthet när det regnar. Inte ens blöta fingrar stoppar den. Låt dig inte hindras av rädslan för att förstöra din telefon när du är ute och lever livet, Xperia Active tål tuffa tag. Prova själv!

Låter tufft. Upp till 30 minuter under säger inget mer än att den kanske klarar 30 minuter, kanske bara 10 sekunder...

Däremot marknadsförs den ju som vattentät, så då bör ju garantin gälla. Om jag vore du skulle jag säga att jag spillde ut ett glas vatten på bordet där den låg.

IP67 är ju en klass som talar om att den är helt tät för damm o tål nedsänkning i vatten upp till en meter väl?
Så med den klassningen o den dör av lite vatten på bordet så finns det inget att snacka om.

7:an står ju för ett tillfälligt samarbete med vattenmolekyler så din garanti ska gälla :D

Men de kommer givetvis hävda att luckorna måste vara stängda för att det ska gälla, och hur man ska kunna hävda att de var det är ju en annan femma.
Jag funderar på att köra ett test med min active som jag inte använder längre, slänga ner den i ett glas med vatten en månad eller två och sen slå igång den. Men jag väntar och ser tills jag vet om du får en ny på garantin :crash

Låter tufft. Upp till 30 minuter under säger inget mer än att den kanske klarar 30 minuter, kanske bara 10 sekunder...

Däremot marknadsförs den ju som vattentät, så då bör ju garantin gälla. Om jag vore du skulle jag säga att jag spillde ut ett glas vatten på bordet där den låg.

Va faktiskt exakt det som hände, men jag märkte inget förens 3-4 minuter senare..

Riktigt att den paja faktiskt, min gamla samsung 220 kr backup telefon har jag råkat tvätta i 95 graders tvätt med arbetsbyxorna och den funkar.

IP67 säger att den skall klara 30min under vatten, 1m djup, så där är det inte mycket spelrum för tolkning om det rör sig om ett glas vatten på ett bord.
(sen är det väl en fråga om den verkligen är IP klassad och inte bara en säljgimmick)

Leta ger resultat.
Whitepaper:
Compact, resistant and adaptable
Dust resistant, water resistant (IP67)**, and protected with an aluminium frame, Xperia™ active is optimized
for your active lifestyle. If you missed a text or two while you were in the pool, you can scroll
through your messages on the scratch-resistant mineral glass display, even if your fingers are wet. Pocket
sized and optimised for one-hand use, it is optimised for your active life on the go. Xperia™ active can
reinvent itself with a range of exchangeable covers – go back to black in the outback, or show off with
fashionable white at work or at a party.
Fotnoten:
** It is according to International Protection Rating. IP67, implies that when the phone is correctly mounted to maintain its dust and water resistant qualities, there is no ingress of dust (digit 6) and that ingress of water (digit 7) in harmful quantity shall not be possible if the device is dropped in fresh water under up to 1m of submersion for a duration of maximum 30 minutes.
http://www-support-downloads.sonymobile.com/st17/whitepaper_EN_st17_xperia_active.pdf
Så det är väl bara biten om korrekt sammansatt som kan strula till det.

Last edited:
Ett tips kan vara att börja med att åberopa konsumentköplagen istf garantin.
Garantin är något som tillverkaren/säljaren själv hittar på och kan innehålla en
massa begränsningar/kryphål/självrisker/avgifter/förbehåll osv.
Konsumentköplagen kan inte säljaren prata bort.

Många säljare (låtsas att de) har aldrig hört talas om konsumentköplagen.
Skriv ut den och tryck upp under näsan på dem!
Ofta hänvisar säljare till begränsningar i garantin som är helt ovidkommande
eftersom man enligt konsumentköplagen har rätt till bättre villkor/ersättning.

Så det är väl bara biten om korrekt sammansatt som kan strula till det.
Men är den inte riktigt sammansatt är det ju ett fabrikationsfel = täcks av garanti. Egentligen.

IP-klassningen är ju standardiserad, och tveksamt om man får marknadsföra något som IP-klassat om det inte är det.

Men kolla instruktionsboken, dom har säkert skrivit något i stil med "Telefonen får inte utsättas för damm eller väta"...

Men är den inte riktigt sammansatt är det ju ett fabrikationsfel = täcks av garanti. Egentligen.

IP-klassningen är ju standardiserad, och tveksamt om man får marknadsföra något som IP-klassat om det inte är det.

Men kolla instruktionsboken, dom har säkert skrivit något i stil med "Telefonen får inte utsättas för damm eller väta"...

Mjo, men det är ju portar och sånt på telefonen också.

XperiaH2O.jpg

Mjo, men det är ju portar och sånt på telefonen också.

View attachment 356702
Se där ja.

Garantin gäller alltså inte om man använt telefonen, som vanligt.

Men min brukar ja ta väck bakre luckan och torka när jag haft den i vatten, för där bakom samlas det vatten och damm...

Luckorna över portarna ska ju vara vattentäta, att det är ett krav att de ska vara stängda är helt rimligt.
Saknar fortfaronde hajfenan, där garantin faktiskt gällde, även om man tappat telefonen i sjön eller tappat den i trapphuset... Numer får man väll sikta på Sonim om man vill ha liknande, men dom kostar ju flis med :(

Jag tror inte det funkar på telefoner när det inte gör det på bredbandet. Har du upp till 24Mbit som abonnemang, men har typ 6Mbit i verkligheten kan du få rätt enligt tidigare fall.

Fick reda på att det inte går på garantin men de löste sig då den börja fungera hjälpligt.

IP67 ger.
6an ger fullständigt skyddad mot damm.
7an ger skyddad vid nedsänkning i vatten mellan 15cm -1m.

Men på en telefon med massa luckor blir det nog svårt att hävda garanti. Så till nästa telefon, lek inte med vatten. Ditt repfria glas på klockan kan man också repa.

Fick reda på att det inte går på garantin men de löste sig då den börja fungera hjälpligt.

Vad förvånad man blir :brynad

Men konsumentköplagen är stark. Om de inte ser till att erbjuda fri reparation eller efter det - ett utbyte, så är de ute i ogjort väder...

Trilskas de fortfarande är det dags för KO.

När du upptäckte att skärmen inte fungerade,öppnade du då upp det inre vattentäta bakstycket som sitter över batteriet och hitta vatten innanför det?
och satt det inre bakstycket ordentligt?
Har märkt på min att man får hålla på och trycka runt bakstycket när man sätter dit det för att det ska sätta sig på plats ordentligt så det tätar, man ska inte se den röda gummipackningen alls i någon glipa för att det ska vara helt tätt.
Med tanke på alla klipp som ligger på nätet där xperia active misshandlas och badas så låter det ju som det skulle vara något tillverkningsfel på din om luckorna och bakstycket var ordendligt stängda och du ändå fick in vatten i den.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back