Var får man tag på en vettig bensinkanna?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Ja, som rubriken lyder, vars hittar man en bensinkanna? Den ska ha gradering, rymma 5l, ha en rejäl pip så att man kan hälla ner i hojtanken utan spill, helst ett nät i pipen och lock också. Nät är viktigare än lock dock.

Plåt, plast, ska det vara lock på den för förvaring etc?

När jag var depåråtta under ett par 8-timmars så tankade vi med en snabbtankanordning där vi försökte räkna ut hur mycket soppa det skulle gå i hojen under nästa depåstopp, det blev rätt söligt ibland när man räknat fel.
Ska du tanka under banåkningsdagar med långa pauser så kan du ju i lugn och ro fylla i sås.
Ett femliters oljemått och en stor tratt med nät i kör jag med, funka?

Last edited:
Plåt, plast, ska det vara lock på den för förvaring etc?

När jag var depåråtta under ett par 8-timmars så tankade vi med en snabbtankanordning där vi försökte räkna ut hur mycket soppa det skulle gå i hojen under nästa depåstopp, det blev rätt söligt ibland när man räknat fel.
Ska du tanka under banåkningsdagar med långa pauser så kan du ju i lugn och ro fylla i sås.
Ett femliters oljemått och en stor tratt med nät i kör jag med, funka?
Material är egentligen sak samma, plåt gör ju att den står stadigare när man börjar hälla i, plast gör att man bara kan kasta in den i bussen på söndag kväll :rolleyes:

Locket är mer för att förhindra att det ramlar in så mycket skräp i den, inte för att kunna gå runt med soppa i garaget/depån.

Den ska användas på träningar, racehelger och dom bandagar jag åker på, mao är det ingen som helst brådska att tanka, förutom dom gånger jag glömmer att tanka då...

Jag är ganska medveten om VAD jag vill ha, problemet är bara att hitta det. Jag har en variant från Biltema nu, och den läcker som en inkontinent tant, och jag börjar ledsna på det.

Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljematt-191485/

Dock har jag själv en äldre variant från Biltema som inte har lock och ser lite annorlunda ut, är osäker på pipen på den denna men åk och titta hos biltema.

/Nitrous
Det är ju just pipen jag är misstänksam mot, som jag skrev ovan, jag har redan en som läcker, och det är det jag vill slippa, och få ett nät på köpet. Skiten får gärna stanna i kannan istället för i soppafiltret i hojen :)

Wurth har en med lock för pip och det stora hålet.Dock läckte min pip till jag satt dit en gummipackning, sen har den funkat fint.

Jag har biltemas oljemått. Det har inte läckt dom gånger jag använt det iaf... Silikon är ganska billigt annars ;D

Jag är ganska medveten om VAD jag vill ha, problemet är bara att hitta det. Jag har en variant från Biltema nu, och den läcker som en inkontinent tant, och jag börjar ledsna på det.

Det är ju just pipen jag är misstänksam mot, som jag skrev ovan, jag har redan en som läcker, och det är det jag vill slippa, och få ett nät på köpet. Skiten får gärna stanna i kannan istället för i soppafiltret i hojen :)

Jag har en RÖD kannan som är köpt hos Biltema för 4 år sen, den funkar superbra och har aldrig läckt. Men jag hittar inte den i deras sortiment på webben längre, en närmaste jag hittade var den jag länkade till och den ser ut att ha en mindre "pip" eftersom den är avsedd för olja.

Men den här tror jag på, finns som 5L och uppfyller nästan alla dina krav.

http://www.nimaab.se/se/art/oljekanna-1-liter.php

/Nitrous

Köpte Biltemas förra säsongen. Jag gillar inte att locket/påfyllnadshålet är ovanpå. Lite lätt bökigt bär man ska fylla på den. Har sett likadan där påfyllingshålet sitter längst upp på ryggen vilket gör den enklare att fylla på.

Jag kör biltemas 20-litersdunkar som jag aldrig fyller mer än 15 liter i = man får ner pipen i tanken innan det börjar rinna soppa över hela hojen.

Jag kör biltemas 20-litersdunkar som jag aldrig fyller mer än 15 liter i = man får ner pipen i tanken innan det börjar rinna soppa över hela hojen.
Jo, jag har gott om såna också, men då är ju problemet att det är rätt svårt att veta exakt hur mycket man häller i :(

Nimab och Würth påminner väldigt mycket om Biltemas, dessutom utan nät. Fast det kanske inte går att få tag i såna idag? :va

Jo, jag har gott om såna också, men då är ju problemet att det är rätt svårt att veta exakt hur mycket man häller i

Inte alls, du stoppar ju ner pipen i tanken där du vill ha nivån, då slutar det ju rinna :archimedes

Inte alls, du stoppar ju ner pipen i tanken där du vill ha nivån, då slutar det ju rinna :archimedes

Nu tänkte du lite galet väl..

Arcimedes style så måste ju dunken hållas i den höjd där man vill att det ska sluta rinna, vart pipen är skiter sig samma..

Jo, hur jag ska göra för att undvika att hälla ur hela dunken på en gång vet jag :7peta Problemet blir nog att veta när man har exakt 6 liter i tanken, med foam och allt i sig ;)

Mäh, tjöp en 10-liters och häll i 6 pannor åt gången, hur svårt kan det va?
Varför så noga, nån regel lr?

Jo, jag har gott om såna också, men då är ju problemet att det är rätt svårt att veta exakt hur mycket man häller i :(

Nimab och Würth påminner väldigt mycket om Biltemas, dessutom utan nät. Fast det kanske inte går att få tag i såna idag? :va

Hittar du något lämpligt här ?

http://www.alentec.com/ProductsCatalog/s1-12-4.html

Så kan nog jag ordna något.
:D

Eller kör du en sådan här och en pump så får du det du ber om varken mer eller mindre. jag har nog någon bättre begangnad i utvecklingsslabbet.

Last edited:
Utveckla gärna, jag hade håltimme :hihi

"Slutet" på röret (aka "pipen") eller nivån på vätskan i tanken måste vara lika eller övr nivån i dunken det kommer ifrån.

Du kan ha pipen i botten av tanken om du, den kommer rinna över ur tanken om dunken är högre placerad än tanken hur du än gör. Om du inte som på macken har nån form av backventil på pipen vill säga.

Last edited:
Mäh, tjöp en 10-liters och häll i 6 pannor åt gången, hur svårt kan det va?
Varför så noga, nån regel lr?

2 liter mer än nödvändigt är nästan 2 kilo mer än nödvändigt.. Fatta vad det kostar att byta ut plast och aluminium mot kolfiber för att spara 2 kilo när det är så enkelt att måtta lite soppa ;)

*Petigt*

"Slutet" på röret (aka "pipen") eller nivån på vätskan i tanken måste vara lika eller övr nivån i dunken det kommer ifrån.

Du kan ha pipen i botten av tanken om du, den kommer rinna över ur tanken om dunken är högre placerad än tanken hur du än gör. Om du inte som på macken har nån form av backventil på pipen vill säga.

Och var int Arcimedes mest känd för hävstången?

Vänta nu, om du tar en pet-flaska full med vatten och vänder den upp och ner i ett glas, då rinner det inte över sirru.

Vänta nu, om du tar en pet-flaska full med vatten och vänder den upp och ner i ett glas, då rinner det inte över sirru.

Om du gör hål i botten på den så gör det det ;)

Hmm.. Tänkte faktikst inte på vakuum-effekten, funkar väl då. Förutsatt att kopplingen är helt tät mot dunken vill säga. :biltema :crash

*/ ?>
Back