När är kopplingskorgen slut?

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Hur djupa märken är det OK att det finns i kopplingskorgen? Var går gränsen för att den ska bytas ut?

Antar att denna korg har gjort sitt :(

Bifogat

• koppling.jpg
    koppling.jpg
    123.2 KB · Visningar: 551
Den är helt ok vill du kan du ta fram filen och jämna till märkena. Jag har sett betydligt värre korgar än så....

När du monterar tillbaks de gamla lamellerna igen, när du normalt ska in med endast en stållamell (i vilken ordning vet du bäst själv) montera en extra stållamell så att du har två stållameller längst in. På så sätt förflyttar du ingreppsytan och kan köra vidare utan att fila/slipa etc. Det förutsätter att lamellpaketet är så pass slitet att kopplingen funkar trots den lilla extra tjockleken på paketet. Då funkar kopplingen tills fiberlamellerna blir helt torsk - och då är det dags att byta rubbet.

Dvs, köp endast en extra stållamell till att börja med.

-> 1 <- skrev:
Hur djupa märken är det OK att det finns i kopplingskorgen? Var går gränsen för att den ska bytas ut?

Antar att denna korg har gjort sitt :(

Gör världsrekord i trådlyft men, min koppling beter lite lustigt. När jag kopplar ur vid ett rödljus och gasar till så driver den framåt lite lätt. Har även fått byta mina lameller då den slirade några hundra mil tidigare och såg att det fanns små gropar i kopplingskorgen, men tror nästan de var mindre gropar än dessa på denna bild som trådskaparen har.

Kan det vara dessa gropar som hindrar lamellerna från att glida isär ordentligt när jag frikopplar? eller tror ni på något annat? Det slår ganska hårt när jag lägger i 1an med koppling intryckt också men framförallt när hojen stått ett tag (kall motor).

Gör världsrekord i trådlyft men, min koppling beter lite lustigt. När jag kopplar ur vid ett rödljus och gasar till så driver den framåt lite lätt. Har även fått byta mina lameller då den slirade några hundra mil tidigare och såg att det fanns små gropar i kopplingskorgen, men tror nästan de var mindre gropar än dessa på denna bild som trådskaparen har.

Kan det vara dessa gropar som hindrar lamellerna från att glida isär ordentligt när jag frikopplar? eller tror ni på något annat? Det slår ganska hårt när jag lägger i 1an med koppling intryckt också men framförallt när hojen stått ett tag (kall motor).

Vid ett rödljus släng alltid i neutral och släpp upp kopplingen, lamellerna ligger och gnider mot varann annars och även oljan hjälper till att skapa en tröghet även om du har kopplingen i, våtkoppling frikopplar inte riktigt 100% som en torrkoppling.

När motorn stått ett tag klibbar lameller ihop, så innan du petar i ettan håll in kopplingen och dra några gasningar för att ruska isär lamellerna.

Sen om det är wire på triplen kanske den behöver justeras, ska va lite lätt spel i kopplingshandtaget bara innan wiren börjar ta.

Last edited:
Ja det kanske är normalt, men tycker det är lite intermetent när det blir så att den driver med kopplingen intryckt. Ibland ingenting och ibland driver den när jag gasar till med kopplingen intryckt.

Vad är annars symptomen på att ha för sliten kopplingskorg?

Om du har hydraulisk koppling: prova att lufta den. Alt 2: Prova att byta oljemärke.

Jag har provat justera kopplingsgreppet och wire så man får så långt drag i wiren som möjligt. Alltså för att få den att koppla ur mer men det verkar inte göra någon direkt skillnad. Får väll låta bli att stanna helt enkelt.

Att den slår hårt när du lägger i 1'an o när motorn är kall är nog ganska vanligt på triplar. Min gör precis likadant.

Kopplingen måste ha ett ganska ordentligt spel - oftast mer än man känner är nödvändigt. Spänner du wiren för hårt så att handtaget är stumt så kan den 'gå förbi' det läget då allt är frikopplat och du hamnar med en aning driv fast du har handtaget dikt mot stryet.

Och ja - inte bara S3-an lever f__n när man kastar i 1:an. Många hojar har den egenheten - speciellt med feljusterad koppling...

Ok låter skumt men måste provas. Har ju ställbara shorty grepp så det är ju möjligt att jag kopplar ur mer än vad som är designat

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back