Dual purpose däck

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Har köpt mig en africa twin, riktigt kul :D, men nu sitter det närmast crossdäck på den, och funkar ju bra i traktorstigar och grusvägar men på asfalt blir det lite obekvämt med vinande däckljud, vibrationer i lågfart och vågar inte luta hojen så mycket jag vill i kurvorna med de däcken.

Vilka dual purpose däck rekomenderas av allvetande sporthoj? Vill ha nåt som fungerar bra på asfalt och grusväg, om det fungerar mindre bra på traktorstigar är inte viktigt. Men vill kunna köra kurviga asfaltsvägar med ordentligt nerlägg och samtidigt kunna köra leriga grusvägar med bra förtroende för däcken.

21" fram och 17" bak

Svårt att få till bra fäste på asfalt OCH bra fäste på leriga grusvägar....

Det blir nog däck som är mest riktade för asfalt låter det som på dig som tex:
Dunlop Trailmax TR91
Michelin Anakee 2
Metzeler Tourance EXP
Pirelli Scorpion Trail

För lite mera 50/50bruk som funkar helt ok på gata också men är vassare på grus än de ovan listade:
Continental TKC80
Heidenau K60
Maxxis M6006
Michelin Sirac (finns i 130/80-17)

Alla finns i dina dimensioner: 90/90-21 och 140/80-17

Jag körde Dunlop D607 på min GS. Det var riktigt bra på asfalt och helt ok på grus. Jag prioriterar fäste på asfalt framför fäste på grusväg: Har man för bra däck på grus måste man åka så hiskeligt fort för att det ska bli kul och då hinner man inte stanna för ev hinder.

Lera och asfalt i samma däck går inte ihop.

Svårt att få till bra fäste på asfalt OCH bra fäste på leriga grusvägar....

Det blir nog däck som är mest riktade för asfalt låter det som på dig som tex:
Dunlop Trailmax TR91
Michelin Anakee 2
Metzeler Tourance EXP
Pirelli Scorpion Trail

För lite mera 50/50bruk som funkar helt ok på gata också men är vassare på grus än de ovan listade:
Continental TKC80
Heidenau K60
Maxxis M6006
Michelin Sirac (finns i 130/80-17)

Alla finns i dina dimensioner: 90/90-21 och 140/80-17

Ahh, jo lera kräver ju griktigt grovt mönster som asfalt inte gillar, men om man bortser från lera och bara ser till asfalt+ hyffsat torr grusväg istället ;) (hamnade på riktigt spårig lerig väg idag och var glad jag hade de däcken på som jag har, bara gasa och låra hojen styra nästan som på crossbanan fast med 230kilo hoj ^^)

Jag körde Dunlop D607 på min GS. Det var riktigt bra på asfalt och helt ok på grus. Jag prioriterar fäste på asfalt framför fäste på grusväg: Har man för bra däck på grus måste man åka så hiskeligt fort för att det ska bli kul och då hinner man inte stanna för ev hinder.

Lera och asfalt i samma däck går inte ihop.

Dem ser ju riktigt fina ut, och helt sant vill ju kunna få lite ställ med 59 vilda hästarna också så FÖR bra grepp på grus vill man ju inte ha :D

Jag har Pirelli MT90 fram och MT60RS 17" bak och 160 bredd med corsablandning. Ganska odugliga på lera, på grus borde de inte funka så bra heller kanske. Får se när de borstar bort allt grus:fyllisar

vart ute i garaget nu och kikade, sitter pirelli MT21 på hojen, vilket jag tycker e lite väl grovt för asfalt, kanske TKC80 är bättre? verkar vara mycket omtyckt på forum från andra sidan pölen

EDIT: ville inte bumpa igen sh.com verkar ha slutat klumpa ihop imnlägg :/

Velar lite nu men har nu nästan bestämt mig för anakee2 istället, hittat tester och ska va bra på asfalt både i torrt och vått, nån som har erfarenheter av dem på grus?

edit2: verkar bara finnas som slanglöst? vad händer om man monterar sånt med slang? börjar jorden rotera baklänges?

Edit3: enligt michelins hemsida är de TL/TT, altså både tybeless och tube type kombinerat. TCK80 eller anakee2 velar jag mellan nu, grus eller asfalt :/

Last edited:
Michelin T63 funkar riktigt bra på asfalt, slingrar lite om man gasar ordentligt men släpper mjukt och fint.
Bra på grusväg.

Edit3: enligt michelins hemsida är de TL/TT, altså både tybeless och tube type kombinerat. TCK80 eller anakee2 velar jag mellan nu, grus eller asfalt :/

TKC 80 är halvbra på asfalt, riktigt dugliga på grus och håller länge för att vara så pass grova. Dom är helt enkelt gjorda för riktigt tunga hojar vilket är passande. Fortfarande väl grova och obekväma som touringdäck i mitt tycke. Och hala på blöt asfalt.

Anakee2 hade inte kommit när jag åkte GS men D607 var hästlängder bättre än gamla Anakee på allt utom möjligen livslängd.

TKC 80 är halvbra på asfalt, riktigt dugliga på grus och håller länge för att vara så pass grova. Dom är helt enkelt gjorda för riktigt tunga hojar vilket är passande. Fortfarande väl grova och obekväma som touringdäck i mitt tycke. Och hala på blöt asfalt.

Anakee2 hade inte kommit när jag åkte GS men D607 var hästlängder bättre än gamla Anakee på allt utom möjligen livslängd.

D607 verkar ha blivit ersatt av TR91 dock, och de ser nästan ut som rena gatdäck.

T63 som Hagbard nämnde fick visst bäst i test i smc's offroaddäck-test, verkar ju mycket lovande http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/Däcktest - 05.pdf

edit. läst massa på usa forum nu och de verkar ganska eniga i att T63 e grymmt däck med mycket mer grepp på asfalt än vad mönstret ger sken av, gillar verkligen look'en grova däck ger men vill ju kunna hänga av farsan på kurvig asfaltsväg med :hihi (han kör TLR) Hade dock vart extra roligt med grovmönstrade däck

Last edited:
Där är en sak som gäller med T63 och liknande nabbdäck och det är att man måste hålla nere på farten på asfalt. Över 100km/h och du dödar dem genom överhettning i förtid. T63 är överlägset TKC80 som i mina ögon är det mest sönderkompromissade däcket i segmentet. Såphalt på blöt asfalt, förhållandevis uselt på torr asfalt och inte så bra som mönstret ger sken av på grus.

Mitt budskap är att hellre skaffa ett par hjul extra (de är billiga beg på ebay och betalar sig snabbt genom minskat däckslitage) än att kompromissa sönder däcksvalet annars blir det lätt att man bara använder cykeln till en av sakerna. För hur man än vrider och vänder så är grusväg mycket bättre med Mt21 och asfalt är mycket trevligare med ett Avon Distanzia.

Har själv kört Africa Twin ett par år, mycket grus och en del jobbpendlande. Mitt subjectiva tyckande (erfarenhet) är:

Det bästa kompromissdäcket för Africa Twin är helt klart TKC 80. Helt ok på asfalt och rätt bra på grus, både blöt och torr. Man känner släpp i god tid och de blir hanterbara. Blött gräs och liknande är det inte kul, som ett vanligt landsvägsdäck ungeför.

T63 tyckte jag var ok på asfalt, ok på torrt grus. Dock inte bättre än TKC80 och i regn hade jag gärna bytt ut framdäcket mot en bakelitbit. Dålig känsla för när det släppte och var riktigt svårräddat om (när :gnissla) det väl gjorde det.

Bästa valet är som namnts tidigare. Behåll MT21'orna och köp en uppsättning fälgar till på ebay och lägg på Distanzia, Sirac eller liknande.

Har själv kört Africa Twin ett par år, mycket grus och en del jobbpendlande. Mitt subjectiva tyckande (erfarenhet) är:

Det bästa kompromissdäcket för Africa Twin är helt klart TKC 80. Helt ok på asfalt och rätt bra på grus, både blöt och torr. Man känner släpp i god tid och de blir hanterbara. Blött gräs och liknande är det inte kul, som ett vanligt landsvägsdäck ungeför.

T63 tyckte jag var ok på asfalt, ok på torrt grus. Dock inte bättre än TKC80 och i regn hade jag gärna bytt ut framdäcket mot en bakelitbit. Dålig känsla för när det släppte och var riktigt svårräddat om (när :gnissla) det väl gjorde det.

Bästa valet är som namnts tidigare. Behåll MT21'orna och köp en uppsättning fälgar till på ebay och lägg på Distanzia, Sirac eller liknande.

Min forskning i amerikanska forum ledde mig till att vissa verkar tycka det optimala är tkc80 fram och T63 bak, då TKC80 tydligen inte håller så bra bak som T63

Heidenau k60 är ett fint Dualsport däck, Tkc80 tycker jag du ska hoppa helt.

Verkar grymmt, vart köper man sånt?

edit: nvm fanns visst på mcdäckonline, inte så ovanligt märke som jag trodde då.

vad ska man ha bak? 130 eller 140 bredd? min e en 92'a och har 130 orginal men 93 och nyare har 140, är det samma fälgbredd eller har de nyare AT bredare fälg?

K60 verkar ha olika mönster mellan 130 och 140 bredden då 140 bredd och bredare har mittribba, vilket 130 däcket saknar, så hade hellre haft på ett 140 då om dte inte blir knas med för smal fälg

edit2: betsällt K60 nu, får se hur det blir när jag fått dem :D

Last edited:
Intressant läsa om åsikter om TKC80.

Detta då det sitter TKC80 fram och bak på min 140kg tunga mc. Tycker man kan köra som fan på asfalt med dessa och utan problem i blött väglag. Släpper snällt på bakhjulet när det pushas och går ta sig fram ok på grus. Nu har jag inte blivit en riktig grussprättare men tror inte det är däcken som begränsar.

Håller med angående TKC80 - har smiskat vägmaskiner i stan med AT som en motard

Ang dimensioner - kör du backdäcket i 130 så får du många små nabbar , kör du 140 så blir de få men stora nabbar.

Så kör du mer asfalt och packad grus så välj 140 däcket

Tkc 80 är väl i stora drag ett utskuret slicks - dvs bra form för ligga runt på asfalt me.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back