Körkort 2012

Tog kortet förra våren.
Köpte mig en honda vfr 800, övningskörde med far och körde upp med den.
Flera som sa, inte kan du köra upp med den men gick hur fint som helst då jag och hojen kom bra överrens.
Manöverprovet var inte lätt, gäller att nöta, nöta , nöta och åter nöta på den.
Hade uppsamling på en plan där alla gjorde manöverprovet och alla som klarade den fick köra på gatan sen. Just den förmiddagen så kräkregnade de.
Har blivit dyrt nu eftersom man måste göra 2 riskutbildningar.
mitt kort gick på 6000kr med allt, och då körde jag inte en enda lektion med körskola

2012 ska bli mitt år, då blir det mc-kort:yoparty
Hoj och utrustning e redan klart allt ligger o väntar på att invigas. Det blev en Triumph Daytona.
Behöver lite goda råd på bra trafikskolor runt omkring stockholm, någon?

Jag kan varmt rekomendera Edströms i märsta. Riktigt trevliga och kunniga lärare. Tog mitt kort under förra sommarn och fick verkligen förtroende för dem. Inge lura av pengarna människor där inte.

Har för övrigt en GSR 600 att sälja om det är någon som behöver en hoj. :tummenupp
// Peter

En brud som ska ta i år iaf! :)

Har ingen hoj och tänkte passa på att fråga om det är osmart att ta mc-kort utan hoj? Då menar jag alltså eftersom man inte kan köra själv å träna... Hur mycket pengar tror ni man kommer förlora på det? Snackar vi en förmögenhet eller några lektioner extra? :/

Last edited:
En brud som ska ta i år iaf! :)

Har ingen hoj och tänkte passa på att fråga om det är osmart att ta mc-kort utan hoj? Då menar jag alltså eftersom man inte kan köra själv å träna... Hur mycket pengar tror ni man kommer förlora på det? Snackar vi en förmögenhet eller några lektioner extra? :/

Svårt att säga, själv körde jag en intensivkurs som kostade 9000:- för en veckas körskola. Har för mig att vi körde runt 4 timmar per dag och det räckte för mig för att klara uppkörningen på första. Så för mig blev det 13 000 totalt för körkortet, men då hyrde jag allt.

1v kurs + 1 lektion innan uppkörning
hyra hoj till uppkörning + uppkörningsavgift + tillstånd/teoriprovet

Det var dock innan riskutbildningarna och all skit dom hittar på för att jävlas... liknande upplägg idag skulle väl landa på minst 20 000:-

Du får väl tänka genom vad som passar dig bäst, att satsa satan en vecka, eller ta det lugnt och hinna nöta mer.

Last edited:
Ni som tar körkort, hur skaffar ni er tid om ni ska ta några lektioner på körskolan?

Tar ni ledigt från jobbet? Samlar ni på er komptimmar eller hur gör ni?
Funderar själv på att ta kortet till våren :)

Ni som tar körkort, hur skaffar ni er tid om ni ska ta några lektioner på körskolan?

Tog en vecka ledigt för intensivkursen, sen en dag ledigt för uppkörningen :tummenupp

Visst hände det att man tog "ledigt" vissa dagar för att ägna tiden åt hojträning. ;)

Fråga:
För att vara handledare åt en snubbe som vill ta mc-kort nu 2012 - måste jag då ha haft mitt mc-kort i 5 år på året eller är det 5 år på dagen? Tog mitt kort under andra halvan av 2007.

För min del blir de teoriprovet på onsdag och risk ettan och tvåan är redan avklarad så det är bara få färdigt hojen och börja övningsköra för fullt så man akn få kortet när säsongen drar igång på allvar=)

Jag håller på att ta körkort i jönköping och ska ta risktvåan i början av april.
Jag är 35+ och har bilkörkort sedan -94, sedan har jag haft EU-moppe

Nu är jag på jakt efter en MC att kunna övningsköra med privat.
Jag har kollat på kawasaki ER-6F årsmodel -12 men den kostar ju en del
och man har ju hört att de flesta vill byta upp sig rätt snabbt till större hoj
så man är väl lite orolig att man förlorar en del pengar på att köpa en splirrans hoj som förstahoj.
Kanske ska satsa på en begagnad Sv-650 eller liknande?

Någon som har erfaranheter från att köpa nytt vs begagnat.

sidenote: någon som ska upp till risktvåan på axamo i jönköping den 4:e April som man kan samåka med?

Me tooo!

Hej alla!

Jag ska börja med att ta körkortet :) Hojen jag ska köpa är en Suzuki intruder C1800 -08. Aldrig kört Hoj innan, vet inte ens hur man startar den. Har kört moppe (med manuella växlar), körde rakt in i en bil, tryckte visst in kopplingen och inte bromsen :P

Väntar på att få körkortstillstånd så jag kan boka tid hos en skola för att ta 2-3 lektioner innan jag sätter mig på min egna. Jag vet att det en står båge och att det inte är en båge man ska börja med.. Men samtidigt känner jag att jag hellre köper en sån direkt och växer in i den än ur den. Är student så har inte råd att öpa en hoj flera gånger om. Så nu tar jag lån och slår till på denna :)

Glidern.

haha uppkörning bokad :tummenupp 24 april ska det ske :) nån som vet hur det är att köra upp privat på en 25kw i papper. min strypning "råkade" jag :smasha sönder...

Japp jag samlar på mig lite extra på flexen så kan jag flexa ut en stund på dagen de dagar jag har körskola, funkar fint för min del :)

Jag håller på att ta körkort i jönköping och ska ta risktvåan i början av april.
Jag är 35+ och har bilkörkort sedan -94, sedan har jag haft EU-moppe

Nu är jag på jakt efter en MC att kunna övningsköra med privat.

Någon som har erfaranheter från att köpa nytt vs begagnat.

Skulle aldrig köpa första hoj ny. För övningskörning skulle jag köpa nåt riktigt billigt, för att sedan när du väl fått kortet kunna byta i lugn och ro. Oddsen för att du kommer att vilja byta upp dig från första hojen efter en säsong eller så är extremt låga. Köpa nytt i det läget är bara att kasta pengarna i sjön. Man behöver dessutom köra en del innan man vet vad man faktiskt vill ha.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back