Regler ang diskmaskin, infälld

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har tankar på att skaffa en diskmaskinen. Men jag vill gärna ha den inne i ett högskåp så jag kan dölja den med en lucka.

Får man gör det?
Vet att jag måste ha "läckagematta" under. Är det allt jag behöver? Separat avstängning till maskinen?

Ngn som har koll?

Med separat avstängning menar du en balofix då? För elutaget får inte sitta bakom diskmaskinen, utan måste sitta så du kommer åt det utan att flytta den. Annars så tror jag inte det är så mycket :) Kör hårt!

Om ja minns rätt så måste vattenavstängningen kunna manövreras utanför skåpet... Så antingen en blandare me diskmaskinsavstängning eller en separat sådan... De luddiga e att de e skillnad i reglerna om man gått kursen "säker vatten" eller inte...

Jag har satt diskmaskin i högskåp när jag byggt kök, men då har jag byggt med täcksidor och skruvat ihop med skåp under och över diskmaskin.. Men som sagt, kontakten ska inte vara i samma utrymme och ett plastunderlägg är bra så att eventuell vattenläcka från maskinen rinner ut i framkant.. Separat avstängare för diskmaskin bör finnas. Om det måste finnas vet jag inte.. Det finns diskmaskiner som är förberedda för att montera lucka i fronten..

Har precis sålt mitt hus, köparna hade en besiktningsman att gå igenom allt.
Han sa att man bör ha en läckagematta, inte att man måste, samma med att man bör kunna stänga av vattnet. Han sa inget om att man måste kunna dra ur sladden utan att flytta maskinen. Jag har ett vägguttag bakom maskinen som är fastskruvad...

Besiktnngsmannen kommer från ett ganska stort företag som man ofta förknippar med skadedjursbekämpning..

skulle tro att de får sitta där då de är gammal installation och säkert idag oså men inte att de finns regler om det

hitta detta lite snabbt bara.
I BBR ger man också allmänna råd, till exempel: "Under en diskmaskin, diskbänk, kyl, frys och ismaskin eller dylikt bör det finnas ett tätt ytskikt,... (BBR 6:5334) Dessa råd är inte tvingande, men får konsekvenser för ditt försäkringsskydd.

Uttaget får inte sitta bakom. Det är jag säker på iaf. Men då lägger jag en matta under och byter blandaren. Tack för hjälpen grappar!:tummenupp

Om ja minns rätt så måste vattenavstängningen kunna manövreras utanför skåpet... Så antingen en blandare me diskmaskinsavstängning eller en separat sådan... De luddiga e att de e skillnad i reglerna om man gått kursen "säker vatten" eller inte...
Ungefär som att man får köra för fort om man inte har tagit körkort, men inte annars? :va

Prata med ditt försäkringsbolag. Har du gjort fel och det går sönder så kan det bli väldigt dyrt, speciellt om du bor i lägenhet.
Lycka till

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa