Fallgropar med postväxel

Risken är att man stöter på någon som mej. Jag kommer aldrig mer i mitt liv ta emot en post/bankväxel. Inte heller kontanter. Bank överföring är enda sättet att betala mer än 1000kr till mej.

Sist höll jag på i tre dagar för att bli av med bankväxeln. Kontanterna 10k tog mej några månader.
Använder inte kontankter och alla ställen som betalar skatt vill inte heler handha kontanter.

Vad hade du för problem med postväxeln om jag får fråga?

Vad hade du för problem med postväxeln om jag får fråga?

Sålde en bil.
Då måste man ha kvitto och reg bevis med sig, påskrivna i orginal. Kopia dög inte. Kunde inte växla in den på annan bank än min, då gällde det i swedbank över lag utan just mitt kontor. Öh jag har en bank en bit bort, fristående innom swedbank. Aldrig mer!
Kontanter har samma procedur. Sen att man som privat person sitter med risken. För bara för att banken godkänt den och du fått stålarna betyder inte att det är safe. Är den falsk tar domm tillbaka sina stålar och du vart blåst. Om inte en bankman kan se skillnad mellan fejk eller riktig hur ska då jag?

Sålde en bil.
Då måste man ha kvitto och reg bevis med sig, påskrivna i orginal. Kopia dög inte. Kunde inte växla in den på annan bank än min, då gällde det i swedbank över lag utan just mitt kontor. Öh jag har en bank en bit bort, fristående innom swedbank. Aldrig mer!
Kontanter har samma procedur. Sen att man som privat person sitter med risken. För bara för att banken godkänt den och du fått stålarna betyder inte att det är safe. Är den falsk tar domm tillbaka sina stålar och du vart blåst. Om inte en bankman kan se skillnad mellan fejk eller riktig hur ska då jag?

Det kan inte varit en postväxel du haft då,en postväxel är som en sedelbunt men i mindre format.

När den växeln är utställd på skrivit under så växlar du in den i vilken bank du vill,du måste haft något annat.

Sålde en bil.

Banken krävde alltså org. kvitto som man avser lämna till köparen samt org. reg.bevis med sig för att få sätta in pengarna? Man har ju av en anledning skärpt till reglerna för kontanthantering på bankerna, men det där är att göra allt lite väl invecklat. Om de kräver in original kan man lika gärna göra upp affären inne på ett bankkontor oavsett vilket betalningssätt köparen föredrar. Står man där med kontanterna eller en postväxel i handen första vardagen efter en helg är både originalkvitto och reg.bevis på annan destination.

Jag får ta ett snack med mitt lokala bankkontor och höra efter hur de hanterar postväxlar och kontanter vid större belopp.

Det kan inte varit en postväxel du haft då,en postväxel är som en sedelbunt men i mindre format.

När den växeln är utställd på skrivit under så växlar du in den i vilken bank du vill,du måste haft något annat.

Bankväxel var det jag hade.

Banken krävde alltså org. kvitto som man avser lämna till köparen samt org. reg.bevis med sig för att få sätta in pengarna? .

Tänk om jag hade postat regbeviset och bara tagit en kopia. Då hade köparen kunnat skratta sig lycklig.

Tänk om jag hade postat regbeviset och bara tagit en kopia. Då hade köparen kunnat skratta sig lycklig.

Lustigt, jag har löst in postväxel & bankväxel vid två olika tillfällen på över 50.000 och de frågade bara vartifrån pengarna kom. Sa att jag sålt en mc och 2min senare fanns pengarna på kontot.

Samma med kontanter, sålde en mc för 35.000 och knatade in på banken, de undrade vart pengarna kom ifrån sen fördes de in på mitt konto.

Lustigt, jag har löst in postväxel & bankväxel vid två olika tillfällen på över 50.000 och de frågade bara vartifrån pengarna kom. Sa att jag sålt en mc och 2min senare fanns pengarna på kontot.

Samma med kontanter, sålde en mc för 35.000 och knatade in på banken, de undrade vart pengarna kom ifrån sen fördes de in på mitt konto.

När gjorde du det? Ganska nya åtramningar har det blivit under 2011.

Har också kommit in med belopp över 50k två gånger i somras. Dom frågade vart ifrån pengarna kom, frågade varför dom ville veta det och dom svarade pga av pengatvätt, kriminella bla bla. Sen fick jag fylla i ett papper om vad jag sålt, om jag skulle lösa in mer pengar, om jag hade gjort det flera gånger osv.

Svarade att jag sålt reservdelar och möbler haha, det kan dom ju aldrig kolla ! Sen att det var helt och hållet min ensak, vad jag ska använda pengarna till.
Blev irriterad på varför jag ska behöva förklara mig pga av att jag ska sätta in pengar. Kanske bättre att ha dom i kylskåpet.

Sålde en bil för ett tag sen och fick kontant betalt, knatade in på banken för att lösa det blancolån jag tog när jag köpte bilen.
På frågan varifrån jag fått pengarna svarade jag helt sonika att jag lånat dom av er, hon var inte helt nöjd med svaret men insåg väl tillslut att det faktiskt var så det låg till :)

Jag tycker postväxel känns OK.

Dock fick jag problem vid en försäljning då köparen stavat mitt namn fel. Då blev det en hel del telefonsamtal, som tur var vi bägge (köpare o säljare) kunder på lokalkontor och kända.

Så se till att alla uppgifter stämmer till punGt och Prick.

tycker personligen att det är smidigt med konto på forex.
De har öppet på lördagar och så visar man upp kvittot på försäljningen av varan (detta på grund av risk för pengatvätt). Så kan du få in dina pengar på kontot och då kollar ju även Forex att det är riktiga pengar och inget förfalskat.

*/ ?>
Back