Ventilkontroll / ev. justering CBR600RR -06

Hur lngt har hojen gått? är det 2400 milaservice så kommer du med största sannolikhet endast behöva kontrollera ventilerna. Tydligen ovanligt på cbr 600 att behöva justera dem vid detta miltal..

Nej nej.. Den har gått 1400 mil enl. mätaren, och förmodligen inte ens det för drevningen gör att den visar alldeles för mkt så det gäller ju miltalet också.

Grejen är att det gått, och går, 90% bana. Är racead med en del, och det kommer bli mer av det.

Framförallt tycker jag (även om andra inte håller med) att den knackar lite.. men det är säkert jag som är nojig. Men jag har verkligen inte råd med ett ventilmos, dessutom kanske det finns nån hk att rädda om allt är perfa ;)

Om jag bara ska kontrollera, är det enklare? Hur mäter jag och var?

Klargör det här nu, once and for all...

Shimsen används alltså för att faktiskt placera mellan kam/ventil, och sen låta den vara kvar där? Inte ha den för att mäta så att man kan justera det rätt, utan det är shimsen man justerar MED?

Ja precis så, det sitter redan shims i ventilerna som ska bytas ut till en annan tjocklek om spelet är för stort eller för litet. Är det fortfarande rätt ventilspel så behöver du inte byta shims, bara att sätta ihop allt igen då. :)

Det kanske borde sägas också, mät ventilspelen innan, sen kan du köpa shims om du behöver det. :)

Yes; shims är justerbrickor och man byter från en tjocklek till en annan om ventilspelet är felaktigt. Med tanke på hur få ventiler som (vanligen) behöver justeras, är det sällan lönt att köpa på sig en sats.

Och: Olika modeller har olika lösningar på placeringen av shimsen. Ibland måste man lyfta kamaxlarna för att få bort dem, ibland krävs i stället ett speciellt verktyg för att (de)montera.

Som andra sagt: Noggrannhet och en bra verkstadshandbok är avgörande för operationens utgång men svårt är det inte.

Högljudda ventiler vållar inte haveri men motorskador kan inträffa om spelet är för snålt/obefintligt.

Last edited:

90% av jobbet är att komma åt för att ens kunna göra mätningen, för att göra justeringen är det inte mycket extrajobb.

Du roterar vevaxeln (med en insexnyckel eller sexkantshylsa antar jag på Honda) till Top Dead Center (det förklaras nog i verkstadsmanualen och Haynes-manualen) och sedan skjuter du in bladmått mellan kamaxeln och ventilens topp, ska spelet vara säg 0.26 så ska du kunna skjuta in bladmått på 0.25 men 0.30 ska inte kunna gå in.

Hoppas det förklarar något, jag är inte alltid så himla tydlig... Annars har du en video här som verkar ok:

http://www.youtube.com/watch?v=D7AoAwjzTzM&feature=fvwrel

Alla motorer är ju såklart inte exakt likadana men det är i rätt håll iaf. :)

Tror som sagt att du gott kan vänta till den gått 2400 mil innan du börjar oroa dig för att du måste schimsa om. Jag lämnade min för kontroll vid 2600 mil, och alla låg inom toleransen. Både bankörning och bus på gatan. Vid 4800 mil gör jag nog ingreppet själv, mest för kul skull :)

betalde inte mycket mer än 2000 kr för att få det kontrollerat, inte auktoriserat dock..

Lånar tråden lite och frågar.
vad heter verktyget som man låser fast i kammen och sedan pressar ner ventilerna med?

Jag menar kammen. Man krokar fast verktyget mellan 2 ventiler och pressar ner 2 st åt gången så man får ut shimsen

Vet inte om jag förstår dig rätt nu men du behöver väl inget särskilt verktyg för det? Man tar bort kamaxlarna sen tar man ut ventilgrejen, jag använde själv en magnetpenna för att dra ut den ur toppen, inuti den sitter det en shim. Du tar ut shim:en, sen för att göra det enkelt för sig så kan man sätta tillbaka en ny shim i hålet i toppen istället för inuti ventilhatten (tror jag det heter?) där den fastnar automatiskt sen ändå, sen sätter man bara tillbaka allt med händerna.

Nej nej.. Den har gått 1400 mil enl. mätaren, och förmodligen inte ens det för drevningen gör att den visar alldeles för mkt så det gäller ju miltalet också.

Grejen är att det gått, och går, 90% bana. Är racead med en del, och det kommer bli mer av det.

Framförallt tycker jag (även om andra inte håller med) att den knackar lite.. men det är säkert jag som är nojig. Men jag har verkligen inte råd med ett ventilmos, dessutom kanske det finns nån hk att rädda om allt är perfa ;)

Om jag hade varit du så hade jag definitivt kontrollerat ventilspelet om det är en "banhoj". Som du skriver är det bättre att iaf ha kollat så att du vet hur det ligger till.

Att kontrollera är enklare än att justera då du inte behöver lyfta kammar och fippla med shims. Det låter som att du behöver bladmått och en Haynes-bok.

Om jag hade varit du så hade jag definitivt kontrollerat ventilspelet om det är en "banhoj". Som du skriver är det bättre att iaf ha kollat så att du vet hur det ligger till.

Att kontrollera är enklare än att justera då du inte behöver lyfta kammar och fippla med shims. Det låter som att du behöver bladmått och en Haynes-bok.

Ja, det var efter påpekande från Jocke Berglund jag kom på tanken öht.

Grejen är att jag betydligt bättre på att köra än att meka, och jag är inte särskilt bra på att köra :(

Men som huvudinlägget antyder, jag är egentligen inte dum i huvet. Bara okunnig och lite ointresserad. Men med lite självförtroende och en vettig förklaring över vad jag ska göra (for dummies) så borde det kunna lösa sig :)

Och tack, ska se till att få det kollat, själv eller med hjälp.

Jag menar kammen. Man krokar fast verktyget mellan 2 ventiler och pressar ner 2 st åt gången så man får ut shimsen

På alla sportigare högvarvande moderna hojar är det ickehydrauliska ventiltryckare.
Schimsen sitter ju ofast mellan tryckaren (innuti) och ventilhuvet, allt hålls på plats och trycks ner av kamaxel som sitter ovanför.
På 600an är det så och du får aldrig bort tryckare och schims utan att demontera kamaxeln som ligger ovanpå.
Väl borta med kamaxeln räcker det med en magnet att dra upp tryckaren och sen fiska ut schimet ur denna som nån nämnde tidigare.

Last edited:
På alla sportigare högvarvande moderna hojar är det ickehydrauliska ventiltryckare.
Schimsen sitter ju ofast mellan tryckaren (innuti) och ventilhuvet, allt hålls på plats och trycks ner av kamaxel som sitter ovanför.
På 600an är det så och du får aldrig bort tryckare och schims utan att demontera veaxeln som ligger ovanpå.
Väl borta med vevaxeln räcker det med en magnet att dra upp tryckaren och sen fiska ut schimet ur denna som nån nämnde tidigare.

Gör det inte mer obegripligt för grabben nu. Shimsen ligger i ventiltryckaren och ligger alltså mellan ventiltryckaren och kamaxeln. Du menar kamaxeln när du skriver vevaxeln.
Här är ett par bilder som jag hoppas hjälper till att visa vad shimsen är
661570_wkbrqp.jpgtryckare.jpg

Gör det inte mer obegripligt för grabben nu. Shimsen ligger i ventiltryckaren och ligger alltså mellan ventiltryckaren och kamaxeln. Du menar kamaxeln när du skriver vevaxeln.
Här är ett par bilder som jag hoppas hjälper till att visa vad shimsen är
View attachment 354615View attachment 354616

Oj, ja det har du ju rätt i, blandar ihop det med gammelkawwan som har 8mm chims under tryckare, solly! (och råkat skrivit vevaxel istället för kamaxel =D)

edit igen: eller sitter dom mellan tryckare och ventil trots all?
http://www.600rr.net/vb/showthread.php?p=3304604

Last edited:
:Bugar
Var inte medveten om den konstruktionen. Hur i hela friden lyckas han byta shims utan att ta bort kammen?

Last edited:
Fan det skulle vara så jävla sweet att kunna fixa alla svåra grejer själv på hojen. men för mig är detta rena grekiskan trotts att jag har en haynes bok. jag vet lixom inte ens hur en ventiljävel ser ut :tummenupp någon duktig DIY meck som vill bli min kompis? :banana

Grejen är att jag betydligt bättre på att köra än att meka, och jag är inte särskilt bra på att köra :(

Kul!:) Formulerat alltså!:)

Men, allvarligt, KOLLA spelet först!!! Jag vill påstå att du troligen INTE behöver ställa något. Jag har kört RR i 9 år, kollat spel varje vinter men ALDRIG behövt justera!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back