Ventilkontroll / ev. justering CBR600RR -06

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej alla garagehjältar :)

Efter att ha spenderat 12 timmar i lördags med att riva kompisens (från sthlm) bil som lämpligt nog rasade i mina trakter (:huvet) i lördags och fixat med den ganska framgångsrikt har jag fått lite nyvunnet självförtroende på mekfronten.

Jag har en del grejer jag skulle vilja fixa på hojen, men har dels varit lat, dels väldigt osäker. Men självförtroende är väl hemmapularens bästa vän?

1. Är det dumt att ens tänka på att ge sig på en ventilkontroll/justering om man aldrig gjort det förr?

2. Vad behöver jag i verktygsväg, vart köper jag det och vad kostar det? (typ bladmått eller så)

3. Finns det några rejäla fallgropar som jag verkligen inte vill hamna i? Eller är det som det brukar att det bara är att testa sig fram? (Typ obehagliga slangar eller el osv som man inte kan fixa själv om man sabbar)

4. Vilka steg är det för att ens komma till saken. Av med tank, luftburk... mer?

5. Är justeringen i sig svår, men kontrollen lätt så beskriv gärna den så jag vet om jag kan ta mig så långt som att VETA att det är värt att lämna in den.

6. Någon som har bilder på hur det ser ut och kanske tom några steg dit?

Nu har jag väl genomsnittlig kunskap inom meckande men jag hade inga problem, inget har säckat ihop än iaf. (Jag gjorde iofs. justeringen nu i vinter så det har inte ens hunnit gå sönder).
Jag fick dock lite hjälp av farsan som har meckat bilar vid sidan av i +30 år...
Till min TL1000R så behövdes det mest insexnycklar och sexkantshylsor i olika storlekar för själva motorn, en mindre momentnyckel är nog att rekommendera också samt någon loctite för att täta packningen där det behövs igen.

En Haynes-manual och gott om tid/jobba långsamt är det du behöver göra annars.

Sen om du inte vill dra ut håret av frustration så rekommenderas en Shims-sats istället för att köra fram och tillbaka till handlare för att man har mätt fel på shims. Bladmått hittar du hos handlarna, mekonomen eller macken.

Edit: Har du inga av verktygen redan så kan det ju kosta en del om du inte vill storhandla på Biltema. Ska du köpa hylsor, momentnyckel och precis ALLT som behövs så kan det ju kosta mer än att få det justerat på verkstad, men tills nästa gång har du ju sparat in pengarna.
Jag köpte lite extra hylsor från Gedore, dyrt men mycket bra grejer. :)

Edit 2: Glömde ju... både mätandet och justeringen är rätt enkel, men det kommer nog ta ett par timmar bara för justeringen första gången. Skaffa en Hanyes-manual så får du se allt du behöver göra och hur det görs.

Last edited:
O var hittar man en Shims-sats? kostnad? Har själv en ventil-koll på g till min 1000rr om 500mil

24MX hade shims, men vilka mått har jag nytta av åt hondan?

Last edited:
Har stora verkstadsmanualen (700 sidor) på PDF med sprängskisser på allt, men inte särskilt förklarande. Lite därav frågan. Beskriver en Haynes sånt här på ett bra sätt?

Nycklar och sånt har jag gott om. Momentnyckel saknar i modell liten. Shims vet jag knappt vad det är..

Jag har de flesta standardgrejer iaf..
-----------------------------------------------------------

Sen då, hur GÖR man?

Lyfta toppen? Kammen? Kommer man åt uppifrån på de där?

Last edited:
Har stora verkstadsmanualen (700 sidor) på PDF med sprängskisser på allt, men inte särskilt förklarande. Lite därav frågan. Beskriver en Haynes sånt här på ett bra sätt?

Nycklar och sånt har jag gott om. Momentnyckel saknar i modell liten. Shims vet jag knappt vad det är..

Sen då, hur GÖR man?

Haynes har bra närbilder på grejerna, alltså foton tagna när dom tog isär sakerna själva, inga sprängskisser.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1844257959 Det borde väl vara rätt bok?

Sen då, hur GÖR man?

Jag kan fota med kameran på min haynes till helgen om det önskas, på själva ventil sidorna.

Diametern kan jag ordna fram info om , men själva storleken som går åt, kanske nån mek-guru kan? :yoparty

Det är just därför man köper en sats, tjockleken kan skilja på alla ventiler individuellt, och det ska vara olika ventilspel på insug och avgas. Man köper en sats för att ha allt hemma och byta det man behöver utan att behöva åka till handlaren igen och igen. :)

Det är just därför man köper en sats, tjockleken kan skilja på alla ventiler individuellt, och det ska vara olika ventilspel på insug och avgas. Man köper en sats för att ha allt hemma och byta det man behöver utan att behöva åka till handlaren igen och igen. :)

Vänta nu.. Förlåt min okunskap men svaret på vad "shims" var för något blev lite otydligt för mig.

Är det en reservdel eller ett verktyg för att justera spelet rätt?

Vänta nu.. Förlåt min okunskap men svaret på vad "shims" var för något blev lite otydligt för mig.

Det är bara som en liten metallknapp i princip som man sätter under ventilen för att öka eller minska spelet mellan kamaxeln och ventilen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamaxel

Tänk dig på ett ungefär att dom där orange:a grejerna ska höjas eller sänkas med hjälp av shims så dom är på ett bra avstånd ifrån kamaxlarna när dom trycker ner ventilerna.

Med shimsen avgör man vilket avstånd på ventilspelet skall ha (därav olika mått på shimsen) shim=bricka

Joo men dom har två sats av samma diameter på schimsen , köpa båda blir lite dyrt tror jag haha

Jo du behöver bara en sats, jag föreslår den med jämna nummer typ 1.20-3.50 då det antagligen redan sitter shims i med jämna mått, mindre huvudvärk när man ska räkna. :)

Du är välkommen. :)
Dock så KAN det ju hända att du får som jag, satsen har 3 stycken shims i varje storlek, jag behövde 5 i samma storlek av totalt 8 ventiler! :mad:

Tror inte det är SÅ vanligt dock...

Klargör det här nu, once and for all...

Shimsen används alltså för att faktiskt placera mellan kam/ventil, och sen låta den vara kvar där? Inte ha den för att mäta så att man kan justera det rätt, utan det är shimsen man justerar MED?

Hur lngt har hojen gått? är det 2400 milaservice så kommer du med största sannolikhet endast behöva kontrollera ventilerna. Tydligen ovanligt på cbr 600 att behöva justera dem vid detta miltal..

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back