Rippa DVD

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänkte rippa ungarnas DVDer och lägga upp dom på mediaservern istället.
Har MAC, som även kör Windows. VLC installerat idag.

Hur rippar jag enklast från DVD till säg 700MB? Vill helst inte hålla på och tanka ned massa shit om jag inte måste. Kan det göras direkt från Windows/OSX på något sätt?

I Windows-miljö fungerar AnyDVD bäst för kopiering (om det är kopieringsskyddat t.ex.) - ibland måste man rippa ner till hårddisken som filer istället för som ISO-image och sedan köra dvdshrink på det om man vill städa bort menyer och språk m.m.

För komprimering till AVI/MKV eller annat container-format från DVD/ISO, finns det en uppsjö av komprimeringsprogram - några gratis och andra kostar lite...

Har tidigare använt DVD-Shrin (PC-miljö) och vill minnas att detta fungerade till att komprimera ner till storleken jag är ute efter. När jag läser om det nu verkar det "bara" kunna minska till vanlig 4.7 GB DVD (?)

Vill minnas att det här var SKITLÄTT förr, och inte borde det väl ha blivit bökigare. Jag gjorde sånt här i ett enda moment förut, men minns inte hur. Det var ett tag sen jag hanterade fysiska DVDer. Känns som rena stenåldern.

Jag har alltid använt DVD shrink till att rippa och få bra storlek på dom. Vart de ända jag någonsin behövt iaf.

Efter en massa googlande hittade jag till slut ett program för OSX som gör det hele i ett moment. Handbrake heter det. Det kör nu, så vi får väl se hur bra resultatet blir....

Edit: Sökte efter "DVD Rip" istället för "DVD compress" och därför fick jag massa tokiga sökresultat vid första försöket. Som man goolar får man svar. Eller nåt.

Last edited:
För att speeda upp det hela kan du använda Mac DVDRipper pro för att dumpa skivan på disken först innan omkodningen till MKV eller vad du nu vill ha för format.

För att speeda upp det hela kan du använda Mac DVDRipper pro för att dumpa skivan på disken först innan omkodningen till MKV eller vad du nu vill ha för format.

Aight. Tack för tipset, men SÅ bråttom har jag inte. Det hela tog bara några minuter. Det är good enough för mig :)

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back