Bromspump som manövreras med vajer!?

bjomag

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Hoj
Xj550 FJ1100 XVS1300 XT600
Hej,
Någon som känner till något litet ok man kan gömma undan från styret som manövreras via Wire/vajer?

//Björn

Minimoto:
blata_origami_replica_brake_s.jpg

Fast om det är en Goldwing du skall ha det till så kan eventuellt bromssträckan bli aningen lång. :crash

Billiga i alla fall! :tummenupp

/e

Kanske är en storsäljare om man lägger en vajerreglerad pump vid oket, vad man nu vinner på det.

Hur tänkte du nu?

Jag tänkte gömma undan handbromshantaget från styret tex under tanken och ha en wire ner till en cyl med en länkarm tex och sen till oken! d.v.s så få/små reglage som möjligt på styret!
F-n vad svårt att få ner saker på "papper" i hjärnan är det solklart...

Last edited:
Finns små hydrauliska tumbromsar för att ha på styret. Låter för mig vara en mycket enklare lösning än att ha vajer. :va

Jag tänkte gömma undan handbromshantaget från styret tex under tanken och ha en wire ner till ett ok med en länkarm dit! d.v.s så få/små reglage som möjligt på styret

Så du menar alltså att du inte vill ha frambromsen på styret, utan du vill sätta handtaget under tanken och smyga in med handen där när du vill bromsa?

Tror inte bilprovningen gillar de. Ja jag fattar själv att det inte riktigt är så du tänkt, men jag förstår ärligt talat inte din text bättre än så ;)

Jag tror att TS menar att han vill ha ett vajerbromshandtag på styret, vajern löper till en bromspump gömd under tanken, därifrån går sedan bromsrör/-slang till oken.

Detta bilinspirerade arrangemang var vanligt på hojar i skivbromsens barndom. Så ser det tex ut på äldre MotoGuzzi samt BMW-hojar.

Döpte om rubriken från bromsok till bromspump

Last edited:
Gjorde så till fotbromsen till en chopper jag byggde i min ungdom. Skivbroms på bakhjulet, bromspumpen placerad under oljetanken (Traja 650 -64) och sen en vajer till dom framflyttade fotpinnarna eftersom jag inte ville ha en ful bromspump där. Fungerade perfekt.

Min R90s har det original:tungan
Sitter under tanken, du måste ha en nivåbrytare och indikering lampa annars blir bilprovningen sura
och tryckbrytare för bromsljus.
Konstruktionen som sådan är ingen hit. Vajern är inte stum och lägg därtill slangar
som inte heller är stumma.
Men låsningsfria bromsar har man:yoparty

Nu vet inte jag vad du tänkte bygga men varför inte försöka bygga ett styre med bromscylindern inuti och slangar ut ur styret där det är minst synligt?

Gjorde så till fotbromsen till en chopper jag byggde i min ungdom. Skivbroms på bakhjulet, bromspumpen placerad under oljetanken (Traja 650 -64) och sen en vajer till dom framflyttade fotpinnarna eftersom jag inte ville ha en ful bromspump där. Fungerade perfekt.

Just så menade jag, fast på styret då...
Tack beskrivningen!

Möjligt, får kolla... Behövde lite brainstorming...

Last edited:
Just så menade jag, fast på styret då...
Tack beskrivningen!

Jag tog en kopplingspump från en bil (kan ha varit Ford Cortina) liten, fin och i princip gratis. En pivotarm och ett mothåll för vajerhylsan i ramen, klart.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back