KTM hjälp !

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Tjena, köpte en ktm 660 -03 med rasad motor och har fått tag i en ny motor från en Ktm 660 -06

behöver jag göra något speciellt för att få igång den igen ?

vad skiljer 03:an från 06:an ?

Tackar

Mike
 
Någonting säger mig att inom en halvtimma har Du en koncis och krispig detaljredogörelse här från Boris JR. :tummenupp
 
Boris kom just hem från att ha jobbat 32h i sträck och är lite trött....

Motorn är direkt bytbar men där blir lite fippel med elen är den korta varianten.
 
Boris kom just hem från att ha jobbat 32h i sträck och är lite trött....

Motorn är direkt bytbar men där blir lite fippel med elen är den korta varianten.

Tackar Boris ! när du känner för det får du hemskt gärna hjälpa till med el frågan också :tummenupp
 
Sen har väl inte din 03 olja+filter i ramen heller så att du får flytta över oljefilterhållare och slangar från gamla motorn till 06:an.
 
Sen har väl inte din 03 olja+filter i ramen heller så att du får flytta över oljefilterhållare och slangar från gamla motorn till 06:an.

Åh fan. Jag trodde att 660n också hade olja i ramen på de tidiga årgångarna. Min 640 -02a hade detta.
Där ser man :)
 
Sen har väl inte din 03 olja+filter i ramen heller så att du får flytta över oljefilterhållare och slangar från gamla motorn till 06:an.

Jag tänkte antingen bygga en egen plåtbehållare och skruva fast någonstans eller se om det finns något annat. Vad har igentligen den "extra" oljan för betydelse ? gissar att det har med kylningen att göra, varför måste det vara exakt 0.6 ? kan det vara mer ? vad är fördelen med att ha den extra oljan, eller rättare sagt varför har man ändrat på det från modellerna ?
 
Jag tänkte antingen bygga en egen plåtbehållare och skruva fast någonstans eller se om det finns något annat. Vad har igentligen den "extra" oljan för betydelse ? gissar att det har med kylningen att göra, varför måste det vara exakt 0.6 ? kan det vara mer ? vad är fördelen med att ha den extra oljan, eller rättare sagt varför har man ändrat på det från modellerna ?

Största anledningen är väl för att man velat få längre serviceintervall på oljebytena?
Mer olja tar längre tid att förorena helt enkelt.
Har för mig att man ska byta olja var 250 mil på KTM innan de började med olja i ramen, 500 mil efter

//via Tapatalk
 
Jag tänkte antingen bygga en egen plåtbehållare och skruva fast någonstans eller se om det finns något annat. Vad har igentligen den "extra" oljan för betydelse ? gissar att det har med kylningen att göra, varför måste det vara exakt 0.6 ? kan det vara mer ? vad är fördelen med att ha den extra oljan, eller rättare sagt varför har man ändrat på det från modellerna ?
Orkar du inte byta olja var 250de mil så skaffa en annan cykel då är KTM inget för dig.

LC4 motorn behöver inte mer olja, anledningen att ha olja i ramen är ffa kylning då den agerar oljekylare. Dessutom ger det plats till ett större oljefilter som ger bättre rening.
 
Största anledningen är väl för att man velat få längre serviceintervall på oljebytena?
Mer olja tar längre tid att förorena helt enkelt.
Har för mig att man ska byta olja var 250 mil på KTM innan de började med olja i ramen, 500 mil efter

//via Tapatalk

Man skall byta olja på alla LC4 var 250 mil gärna något oftare om cykeln går mycket bana/race. KTMs marknadsföringsavdelning förlängde bytesintervallet till 500mil som marknadsföringstrick där ändrades inget i motorn.

Ett oljebyte tar 20min och kostar en hundring, det är din KTM värd.
 
Man skall byta olja på alla LC4 var 250 mil gärna något oftare om cykeln går mycket bana/race. KTMs marknadsföringsavdelning förlängde bytesintervallet till 500mil som marknadsföringstrick där ändrades inget i motorn.

Ett oljebyte tar 20min och kostar en hundring, det är din KTM värd.

Nej, min KTM kräver oljebyte var 5-10 timme ;)
Men jag har köpt en 20-liters-dunk med OK/Q8-olja så jag har det ordnat.
Däremot kompisen som kör 660 06/07 är inställd på 500-mila-byte, ska jag rekommendera honom att halvera den tiden?
Han kör enbart i stan och på landsväg, aldrig kört på bana.

Nej, i motorn ändrades inget, men eftersom KTM började med olja i ramen så fördubblades väl oljemängden, det borde väl påverka livslängden?

//via Tapatalk
 
Orkar du inte byta olja var 250de mil så skaffa en annan cykel då är KTM inget för dig.

LC4 motorn behöver inte mer olja, anledningen att ha olja i ramen är ffa kylning då den agerar oljekylare. Dessutom ger det plats till ett större oljefilter som ger bättre rening.


tror du missförstått mig, anledningen är ju att jag ska få ihopa min nya utbytes motor (-06) på en -03 ram, där jag inte har något förberett i ramen för olja :tungan är du med :7peta :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top