Ktm 690

Läst i "Allt om MC" idag att den nya 2012an av 690smc-r hade helt ny motor med 690cc? Hade inte föra årets modell det med eller är det bara jag som blivit lurad av handlare??

Första modellen med 690cc var Duke-R från i år. 2012 kommer SMC-R, Enduro-R och Duke (duke IV) ha 690cc. Men det är ändå inte samma motor då duken bl.a har dubbeltändning.
Tidigare har alla 690-modeller haft 654cc, precis som 660n hade.
 
Första modellen med 690cc var Duke-R från i år. 2012 kommer SMC-R, Enduro-R och Duke (duke IV) ha 690cc. Men det är ändå inte samma motor då duken bl.a har dubbeltändning.
Tidigare har alla 690-modeller haft 654cc, precis som 660n hade.

Åhh fasiken, men lämnade inte årets modell 11an lika mycket effekt som den nya 12an? eller det är med pålitlighet o hållbarhet som dom kanske satsar på??
 
Någon som har bild på en vit KTM 690 SMC 2011 med svarta graphic dekaler?
 
har sett den sjukt fin, jag har beställt svart dekalkit men finner ingen bild :(
 
Jag återkommer med bilder, tack dina snabba svar ;)
 
Ska ev och kolla på en KTM 690 Sm i helgen. Finns det något speciellt man bör titta närmre på? Kända barnsjukdomar? Hur länge håller en sån motor egentligen?
 
Ska ev och kolla på en KTM 690 Sm i helgen. Finns det något speciellt man bör titta närmre på? Kända barnsjukdomar? Hur länge håller en sån motor egentligen?

Årsmodell? Det gamla vanliga: Servicehistorik, antal mil, missljud, lagerglapp. Pruta på slitna däck och drivpaket.
 
blev det ngt köp....:confused::musik

Mjae han jag skulle åka till var bortrest i helgen :(

Jag står dock i valet och kvalet att köpa beggat eller en ny 690 SMC-R då de nya går att komma över för precis u nder 70k.. Då känns det aningens ovärt att köpa en 08a SM för 55k som gått 500mil..

Men generellt för 690. Finns det några speciella saker man bör kolla på utöver alla standardgrejer? Oljeläckage någonstans som på gamla LC4an? eller något liknande?

Hur funkar en 690 SMC ifall man vill ge sig ut på lite längre turer? Säg att man åker ner i tyskland och åker en vända. Givetvis lär den ju inte gå att jämföra med en sporthoj, men hur är drevning och så original? Hur fort åker man utan att behöva oroa sig över att få en kolv i hakan?
 
Last edited:
Om den hade gått strax över hundra mil då? Min är uttagen hösten 09 och är knappt inkörd. Parkerad inomhus och helt i nyskick.

SMC är lite mindre bekväm för längre turer, men jag är ju partisk.
 
Om den hade gått strax över hundra mil då? Min är uttagen hösten 09 och är knappt inkörd. Parkerad inomhus och helt i nyskick.

SMC är lite mindre bekväm för längre turer, men jag är ju partisk.

Var du alltså sugen att sälja din? Pma isåfall ;)

Ah okej, jag har ju bara provat KTM 640/660 och XT660R samt några endurohojar. XT'n kändes som man kunde åka lite längre på utan större problem men Ktm 660 som jag hade så var man nästan rädd att det skulle rasa vilken sekund som helst :banana
 
Var du alltså sugen att sälja din? Pma isåfall ;)

Ah okej, jag har ju bara provat KTM 640/660 och XT660R samt några endurohojar. XT'n kändes som man kunde åka lite längre på utan större problem men Ktm 660 som jag hade så var man nästan rädd att det skulle rasa vilken sekund som helst :banana
Gamla LC4:an går inte att jämföra med den nya. Den nya har inte vibrationerna, chassiet är mkt bättre och i överlag en mkt bättre hoj..
 
Mjae han jag skulle åka till var bortrest i helgen :(

Jag står dock i valet och kvalet att köpa beggat eller en ny 690 SMC-R då de nya går att komma över för precis u nder 70k.. Då känns det aningens ovärt att köpa en 08a SM för 55k som gått 500mil..

Men generellt för 690. Finns det några speciella saker man bör kolla på utöver alla standardgrejer? Oljeläckage någonstans som på gamla LC4an? eller något liknande?

Hur funkar en 690 SMC ifall man vill ge sig ut på lite längre turer? Säg att man åker ner i tyskland och åker en vända. Givetvis lär den ju inte gå att jämföra med en sporthoj, men hur är drevning och så original? Hur fort åker man utan att behöva oroa sig över att få en kolv i hakan?

Tjena!

Är också inne på en ny SMC-R!

Var har du hittat nya för under 70k?
Låter ju som ett kap när de flesta begagnade 2010/11 ligger mellan 65-70!

Mvh
Rickard
 
Tjena!

Är också inne på en ny SMC-R!

Var har du hittat nya för under 70k?
Låter ju som ett kap när de flesta begagnade 2010/11 ligger mellan 65-70!

Mvh
Rickard

Jag har ringt runt och jagat SMC-R hos alla återförsäljare av KTM + några till.
Biketrade är billigast och där kan du få en för 69,9. Dock blir det en import så du har ju ingen direkt garanti via KTM. Annars ligger de flesta svenska åf på runt 76-79,9 tyvärr.

Hahaha jo precis, just därför bestämde jag mig för att köpa en ny. Att betala 67,5k för en beggad som gått 400mil när jag fick en helt ny för 75,9 känns ju lite lustigt.. :gnissla
 
jag køpte min på hojtorget før 71 papp.
och det ær en auktoriserad ktm førsæljare.:banana
men jag får vænta till april, men det spelar inge større
roll før vægarna ær nog bar nog først då.
 
Tack för svaren!
Lutar åt en ny även om jag får ge 79k.
Ska ringa och kolla priser idag.

Någon av er som hört något dåligt om drive-by-wire systemet som vad jag förstått är nytt för i år?
 
Back
Top