Downsizing

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
inom bilvärlden just nu är ju downsizing på modet. alltså motorer med mindre cylindervolym men då oftast med överladdning.
detta för att då få ner bränsleförbrukningen men behålla effekten eller öka effekten och behålla låg bränsleförbrukning eller i bästa fall öka effekt och minska förbrukning samtidigt.

inom mc världen syns ej alls detta, inom mc världen verkar det vara tvärt om idag. cylindervolymen blir större och bräsnleförbrukningen oförändrad eller ökar.

varför används ej överladdning (turbo/kompressor) på mc motorer och mindre cylindervolym.

kanske är helt ute och (motor) cyklar, men borde inte det gå att tillverka 400-600 kubikare med överladdning???.
känns ju lite som att en t.ex 500 cc med turbo boprde kunna ge 180-200 hk som en supersporthoj har idag. fast bränsleförbrukningen borde bli mycket lägre.

förstår ej och tycker nästan det är pinsamt att min mc 2008 års gsxf 650 tar mer bränsle än min 1300 kilos kombi bil.
kan ju även vara en ekonomisk "morot" för att få fler att köra mc/ta mc kort om det är billigare att köra mc.

detta är något jag funderat på och input från andra är mycket välkommet....

Har ju gjorts en del försök på 80-90talet, dock utan framgång. Problemet är väll karaktären när man använder turbo antar jag. Lite jobbigt att vänta på effekten när du ska ta dig ur en kurva med max nedlägg!? Vet inte men detta är min teori iaf.

Har ju gjorts en del försök på 80-90talet, dock utan framgång. Problemet är väll karaktären när man använder turbo antar jag. Lite jobbigt att vänta på effekten när du ska ta dig ur en kurva med max nedlägg!? Vet inte men detta är min teori iaf.

fast det borde ju vara ännu enklare på små motorer med små snabbt spoolande turbos att få sugmotorkaraktär?
tom tubobusorna verkar ju gå att köra bana o svänga med...

Det kanske blir för dyrt?

Det kanske blir för dyrt?

ja det är ju självklart en del som kan spela in. men det kan kanske löna sig om tillverkarna får upp volymerna på mc.

min tanke då är ju att om det t.ex finns en mc som har 110-200 hk som dom flesta idag ligger på. men med betydligt mindre bränsleförbrukning så kan det kanske locka fler att köra mc och ta mc kort om det finns en mer ekeonomisk vinning på det. och fler som kör mc = fler som köper mc.......

En motorcykel, och då främst en sporthoj, är extremt beroende av motorns uppförande.
De genomarbetade turbohojjar som går på vägarna nu är visserligen ganska mjuka i registret och skillnaden mot en sugmotor är ganska lätt att acceptera när det är "kostnaden" för dubbla eller tredubbla effekten.
Men för en dl milen?

Är det inte hållbarhetsproblem med turbo. Smörjningen av turbon upphör när motorn stängs av? Problem ifall hojen körts hårt, turbon ligger på 30000RPM och så bara klipps motorn hojen parkeras?
I motsatts till om varje turboåk avslutas med några minuter med motorn på tomgång????

Vilken seriös turbotrimmare säger att hojen håller bra med turbo?
Motorerna har redan hög effekt i de flesta fall till sin dimensionering.
Skall det bli drifsäkert blir inte effekthöjningen så hög som pratas om här eller så kostar all uppgradering eller dimensionering tillsammans med turbo galet mycket.

Jag hade dock gärna sett en liten effektiv turbodiesel i en båge bara för att ;)

Vill minnas ett gammalt gott citat av herr Marklund när en kund frågade vad han kunde ge för garantier kring driftsäkerheten ;)

Kommer inte ihåg ordagrant men något i stil med:

"Det enda jag kan garantera är att det KOMMER gå sönder för eller senare"

Last edited:
Skall det bli drifsäkert blir inte effekthöjningen så hög som pratas om här eller så kostar all uppgradering eller dimensionering tillsammans med turbo galet mycket.

Jag hade dock gärna sett en liten effektiv turbodiesel i en båge bara för att ;)

Vill minnas ett gammalt gott citat av herr Marklund när en kund frågade vad han kunde ge för garantier kring driftsäkerheten ;)

Kommer inte ihåg ordagrant men något i stil med:

"Det enda jag kan garantera är att det KOMMER gå sönder för eller senare"

hehe.... skön garanti.....

men det du pratar om är motorer som redan är optimerade som man tar ut mer effekt ur.
det jag menar är motorer som byggs från början i fabrik med det effekt uttaget. alltså ej trimmade utan anpassade för den effekten...

En motorcykel, och då främst en sporthoj, är extremt beroende av motorns uppförande.
De genomarbetade turbohojjar som går på vägarna nu är visserligen ganska mjuka i registret och skillnaden mot en sugmotor är ganska lätt att acceptera när det är "kostnaden" för dubbla eller tredubbla effekten.
Men för en dl milen?

men med dagens turbo aggregat som dom flesta har vnt/vgt (variabel turbogeometri) så kan du bygga en överladdad motor med samma/liknande karraktär som en sugmotor. sen kanske man ej behöver dubbla eller tredubbla effekten utan hålla effekten på samma nivå men med en lägre förbrukning då..
sen håller jag även med dig om att detta kanske är mycket jobb/ej lönsamt för ca en deciliter mindre milen i förbrukning men det kan kanske ge ännu mindre förbrukning än så. inte vet jag, jag bara "spånar" på varför detta inte görs då det borde vara genomförbart utan stora problem.

kanske med bara handlar om att någon tillverkare ska våga börja......

mc åkare är som bekant ganska så fixerade av kubik.....

Finns ju redan snåla och billiga motorcyklar om man kan tänka sig mindre och svagare motorer. Kör man sporthoj är förbrukningen en liten del i den ekonomiskla ekvationen tänker först och främst på försäkring.

För all del. Men ser ändå inte marknaden för det. Det kommer väga och kosta mer än motsvarande effekt utan fläkten och anpassningen. För att sedan spara 1dl milen.

Men visst hade det varit ett spännande koncept.

Jag hade gärna sätt lite wankel i en båge också. Liten lätt men stort effektuttag.

Pratar vi dock inte om bränsleekonomi.

hehe.... skön garanti.....

men det du pratar om är motorer som redan är optimerade som man tar ut mer effekt ur.
det jag menar är motorer som byggs från början i fabrik med det effekt uttaget. alltså ej trimmade utan anpassade för den effekten...

Last edited:
Jag har nu kört 4000mil med turbo. Ska plocka ner motor nu för att kolla upp allt i den.
Tycker inte det är så kass eller?
På långfärd,2 pers med väskor i medelfart 130km/h drar den 0.65l/mil....med 373hk...

Nej det är ju jättebra! Finns alltid undantag.
Har du läst alla andra turbotrådar här på forat?
Haveri är ju klart överrepresemterat på turbohojarna eller vad tycker du?

Sedan har jag ingen aning om du kör helt original eller bytt mycket för att klara ta ut den effekten stabilt. Hur mkt pengar? Hur mycket extravikt? Kör du alltid med det trycket som du hade vi 370hk? Pressar du bågen något? Eller är du helt enkelt en av dem som haft flyt.

Jag förstod redan när jag skrev inlägget att någon skulle försöka bevisa motsatsen. Finns alltid undantag som sagt.

Jag har nu kört 4000mil med turbo. Ska plocka ner motor nu för att kolla upp allt i den.
Tycker inte det är så kass eller?
På långfärd,2 pers med väskor i medelfart 130km/h drar den 0.65l/mil....med 373hk...

Jag gillar idén absolut, och förstår vad du menar,

men jag tror att om man bygger t.ex en 600-turbo som (troligtvis) kostar som en 1000, väger som en 1000 (för extra vikt blir det väl med turbon, IC, mm?), gissningsvis får försäkringskostnad som en 1000, och antagligen (med ett liknande effektuttag) drar lika mycket däck som en 1000, blir det nog svårt att hitta argument för en liten turbohoj.
Och sen var det frågan om livslängden också...

Om man byggde e sportturer med turbo, där inte varken vikt eller utrymme är lika kinkigt, skulle vinsten bli större, tror jag.
Undrar om inte frågan kom upp i en annan tråd härom veckan?

Finns ju redan snåla och billiga motorcyklar om man kan tänka sig mindre och svagare motorer. Kör man sporthoj är förbrukningen en liten del i den ekonomiskla ekvationen tänker först och främst på försäkring.

klart försäkringen är en stor del i ekonomin på en sporthoj, men det finns andra kategorier med på mc. sen är just grejen med downsizing att en mindre motor ej behöver vara svagare

Nej det är ju jättebra! Finns alltid undantag.
Har du läst alla andra turbotrådar här på forat?
Haveri är ju klart överrepresemterat på turbohojarna eller vad tycker du?

Sedan har jag ingen aning om du kör helt original eller bytt mycket för att klara ta ut den effekten stabilt. Hur mkt pengar? Hur mycket extravikt? Kör du alltid med det trycket som du hade vi 370hk? Pressar du bågen något? Eller är du helt enkelt en av dem som haft flyt.

Jag förstod redan när jag skrev inlägget att någon skulle försöka bevisa motsatsen. Finns alltid undantag som sagt.
Allt har sin förklaring...eller hur... Täta oljebyten 200mil (oljefilter 400mil)...Alltid varmköra...
Som du kanske vet så lever man inte länge om man lastar en Hayabusa 370hk hela tiden...
Nej jag åker på 0.7bar i ladd mesta tiden (270hk) men här det ´behövs' finns 1.3 bar tilgängligt...

Allt har sin förklaring...eller hur... Täta oljebyten 200mil (oljefilter 400mil)...Alltid varmköra...
Som du kanske vet så lever man inte länge om man lastar en Hayabusa 370hk hela tiden...
Nej jag åker på 0.7bar i ladd mesta tiden (270hk) men här det ´behövs' finns 1.3 bar tilgängligt...

Men då är det ju en sporttourer med rejäl motor, anpassad för pålitlig drift (inte max sportighet).
På en touringhojj tror jag att en turbomotor passar, med sitt kompetenta mellanregister.
En sporthoj med originalmonterad turbo kommer i 10 fall av 9 att få trycket uppskruvat innan hjälmen knäppts.

Men då är det ju en sporttourer med rejäl motor, anpassad för pålitlig drift (inte max sportighet).
På en touringhojj tror jag att en turbomotor passar, med sitt kompetenta mellanregister.
En sporthoj med originalmonterad turbo kommer i 10 fall av 9 att få trycket uppskruvat innan hjälmen knäppts.

true true

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage