Skala TV?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Fick en fix idé att jag ska göra en tavla av ett kort loopande videoklipp (cirkus 4sec sådär).
Men en digital fotoram som skulle klara av det kostade rätt många pesetas.

Min plan var då att köpa en liten TV med USBingång istället. Något som kostar ungefär lika mycket och har mer än dubbla skärmytan.
Men ramen på tvsar tenderar vara ganska fläskiga. Är det någon som har en aning om hur tight det brukar vara? Skulle det gå att skala ramen från en tv och bygga in den på något snitsigt vis i t.ex. en bokhylla eller så. Eller kanske rentav bygga en egen ram.
Går det operera bort lite onödigt krafs som högtalare och liknande utan att resten av apparaturen får spunk?

köp en TV utan högtalare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=766326
.eller varför inte en hyfsat stor datorskärm?

Hittas inte så många cirkus 15-18" TV utan högtalare. Dessutom skulle jag ju gärna slimma ramen lite om det går.
Men köper man en datorskärm så måste man ju ha något som spelar upp själva videoklippet också. Finns det några smidiga skräpbilliga mediaspelare? Skulle ju gå koppla till datorn men vill ju gärna slippa gömma sladdar.

Borde ju nästan gå att slakta en gammal laptop för det här syftet? Gömma elektroniken bakom skärmen typ, och sedan bara ha fjärrstyrning över wlan eller nåt. För elkabel lär ju ändå bli lite tvunget.

Hittas inte så många cirkus 15-18" TV utan högtalare. Dessutom skulle jag ju gärna slimma ramen lite om det går.
Men köper man en datorskärm så måste man ju ha något som spelar upp själva videoklippet också. Finns det några smidiga skräpbilliga mediaspelare? Skulle ju gå koppla till datorn men vill ju gärna slippa gömma sladdar.

En sån här kan du ju gömma bakom en bildskärm.
Kostade gratis när jag prenumererade på tre nummer av en datortidning...

IMAG0562.jpg

Borde ju nästan gå att slakta en gammal laptop för det här syftet? Gömma elektroniken bakom skärmen typ, och sedan bara ha fjärrstyrning över wlan eller nåt. För elkabel lär ju ändå bli lite tvunget.

Det var ingen dum idé alls! Torde ju gå lossa "gångjärnen" och fästa skärmen på baksidan av själva laptopen. Ramen blir ju betydligt smidigare än en TV ändå.
En begagnad laptop lär ju gå hitta för en spottstyver dessutom.

En sån här kan du ju gömma bakom en bildskärm.
Kostade gratis när jag prenumererade på tre nummer av en datortidning...

Det där såg ju klart intressant ut. Vad heter en såndär mackapär och hur fungerar den egentligen?

Last edited:
Det där såg ju klart intressant ut. Vad heter en såndär mackapär och hur fungerar den egentligen?

Den heter nog bara mediespelare, fungerar så att du ansluter RCA till tv'n, ett usb minne samt en elkabel, sedan får du upp en skärmbild på tv'n där du väljer om du vill se på filmer eller bilder från usb minnet.
(det följer med fjärrkontroll, men det sitter en liten multifunktionsjojje på enheten)

Det finns inget tillverkarnamn eller nummer på den så det är nog något billigt kinesiskt skit direkt från fabriken.

Det roliga är att jag har en till mediaspelare som jag också fick med en prenumeration, den är stor som en cigarettask ungefär, båda har exakt samma programvara och nästan likadana fjärrkontroller, så det har skett förväxlingar.

Just nu vet jag inte riktigt vart jag har alla grejor då ungarna lånar och drar runt med dom, så jag tröttnade och köpte en "riktig" åt sonen, en som spelar full HD och orkar driva en USB-disk (det gör inte dom små)
vilket ledde till att min USB disk också blev utlånad...

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back