Bo och jobba i skåne, alt västkusten?

Malmö är den staden folk flyttar in till i Skåne, precis som folk flyttar till Göteborg eller Stockholm i andra storstadsregioner i landet. Det gör att det blir en viss atmosfär som saknas i de mindre städerna. Folk blir automatiskt lite mer öppna mot främlingar eftersom de själva ofta är det. Men det är inga större avstånd att tala om. Som sagt går det bra att bo i både Lund och Helsingborg eller Malmö och pendla till respektive stad där arbetet finns för att nämna ett exempel. Det är oerhört trevligt att ha Köpenhamn i närheten, där finns ett större utbud av det mesta. Vill man ta sig ner till kontinenten ligger Kastrup bara ett stenkast iväg.

En fördel är också att man kan bo "på landet", men ändå ha 10 min in till city. Jag inbillar mig att det är en ganska ovanligt för en liten "storstad".

En fördel är också att man kan bo "på landet", men ändå ha 10 min in till city. Jag inbillar mig att det är en ganska ovanligt för en liten "storstad".

Jag vet många -08 som flyttat ner till Nordvästra Skåne och bosatt sig på landet på någon mysig liten gård eller by och skött något mindre familjeföretag eller arbetet i närliggande stad. De har inte saknat storstadsstressen.

Är från Malmö och det är staden i mitt hjärta.
Bor i Helsingborg (en av få andra städer jag faktiskt kunde tänka mig flytta till, det är bara HIF:arna som stör skiten ur mig) och jobbar sedan 5 år tillbaka utanför Göteborg, bor i stan tre -fyra nätter varje månad.
Alla tre orterna har sina fördelar, vill man resa frekvent så är Malmö med sin närhet till Kastrup / Sturup outstanding. Malmö är faktiskt en riktigt trevlig stad att bo och leva i, man bör dock ha koll på var man bosätter sig. Nya Norra Hamnen växer konstant och det börjar kännas trångt. Hyllie med Malmö Arena och Percy är ett kapitel för sig. Om 10 år är området gigantiskt.

Götet är Götet. Större, mer mässor, events och konserter, känns som en riktig storstad. Skulle kunna bosätta mig där men då vill jag ha ett bra erbjudande. Närheten till havet och skärgården är riktigt påtaglig. Mycket jobbrelaterat handlar om Volvo och SKF. Två fina företag och de har en hel del underleverantörer/konsulter i regionen.

Helsingborg är gemytligt och lite puttenuttigt, dock med en kontinental känsla. Mycket företag i distribuerande sektor. Närheten till havet är även här påtaglig, dock utan skärgård. Ett logistik-nav med möjligheter till jobb. Hojvägarna i NV Skåne är dessutom grymma, bättre än i Malmös närhet. Götet vet jag inget om, kommer alltid dit i bil.

Hojvägarna i NV Skåne är dessutom grymma, bättre än i Malmös närhet. Götet vet jag inget om, kommer alltid dit i bil.

Håller med om allt du skriver i övrigt, och även detta, men ville bara påpeka det faktum att du verkligen borde testa att ta hojen om du har möjlighet. I mitt tycke så har Hallands inland bland de bästa och vackraste MC-vägarna i Sverige. Nu har jag visserligen inte kört MC mer än i Skåne, Halland, Bohuslän, Västergötland och Småland, men shit vad fint det är i Halland. Man behöver inte ens leta, så länge man håller sig på "insidan" av E6an så finns det mängder av kuperade, kurviga och natursköna vägar. Enda nackdelen (som jag en gång upptäckte då jag körde Lund-Göteborg på hoj) är det är lätt att tappa bort sig bland allt slingrande :gnissla

TS; om du ändå funderar på att röra på dig, varför inte göra det ordentligt istället? Passa på att jobba utomlands ett år eller några. Det har jag gjort i två omgångar och ångrar mig inte en sekund.

Bara i förebyggande syfte. Det brukar behövas. Nog sagt.

Jag tycker ju då personligen, partisk som jag är, att lund är jäkligt trevligt. En ganska liten storstad, men det mesta finns ändå om man inte är världens partyprisse som ska gå på klubb var och varannan kväll. Och är man det så är det nära till malmö, och förbindelserna är bra. I Lund finns dessutom LTH med alla kringliggande filialer och företag (där många av de färdiga studenterna hamnar). Tetra pak med flera anställer ju frekvent utgångna studenter, så någonstans härikring borde du ju kunna hitta jobb:)

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back