Bo och jobba i skåne, alt västkusten?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag funderar på att lämna komfortzonen och prova någonting nytt. Jag funderar på att lämna staden jag bott i större delen av mitt liv, åtminstone över en period.

Kravet är att jag måste kunna försörja mig, vilket innebär att det måste finnas en hyfsad arbetsmarknad för mjukvaruingenjörer (typ testare/utvecklare). Att hufvudstan har den största arbetsmarknaden är jag väl medveten om, men det finns garanterat ett och annat jobb i Malmö och i Göteborg. Att hitta något ställe att hyra borde inte vara omöjligt heller.

Jag har ingen anknytning till varken Malmö, Göteborg eller något ställe där emellan. Några bekanta på sin höjd. Jag har ännu ingen konkret plan heller, utan bara leker med tanken. För att få en mer nyanserad bild av projektet hoppas jag att ni känner för att dela med er av era tankar kring en sån flytt och era erfarenheter av dessa städer. Stort som smått. Alltifrån från kultur och uteliv till jobb och bostad, fakta såväl som fördomar, objektivt som subjektivt. Allt kan vara av intresse.

Shoot!

Hallå!

Jag gjorde faktiskt en liknande sak för nästan exakt ett år sedan. Är från Östgötatrakterna från början, och flytta efter min vidarutbildning i Örebro utomlands i några år. Hösten 2010 var det dags att dra sig hemåt till Sverige igen och som du säger är det dom städerna som har mest jobbtillfällen (iaf programmering/mjukvaruutveckling som jag sitter med också).

Jag bestämde mig ganska snabbt för Göteborg av många olika anledningar. Sökte jobb och fick det snabbt.

Bostad är lite svårare. Skriv in dig på boplats.se direkt om du inte redan gjort de.

Jag är tyvärr på telefonen o skriver nu o måste rusa men kan skriva mer av mina erfarenheter senare!

//MintoO

Göteborg är ju en väldigt trevlig stad, men väljer du Skåne behöver du ju faktiskt inte bo i just Malmö, även om jobbet skulle ligga där. Finns många andra trevliga orter runt om, och i Skåne är det inte speciellt långt till något, vart man än utgår från.

Glöm inte packa kevlarvästen om det blir Malmö.
Tillhör man inte något aktivt kriminellt gäng blir man inte inblandad i den sorters uppgörelser, så jag lär klara mig med vanlig klädsel alldeles utmärkt. :)

Hallå!

Jag gjorde faktiskt en liknande sak för nästan exakt ett år sedan. Är från Östgötatrakterna från början, och flytta efter min vidarutbildning i Örebro utomlands i några år. Hösten 2010 var det dags att dra sig hemåt till Sverige igen och som du säger är det dom städerna som har mest jobbtillfällen (iaf programmering/mjukvaruutveckling som jag sitter med också).

Jag bestämde mig ganska snabbt för Göteborg av många olika anledningar. Sökte jobb och fick det snabbt. Bostad är lite svårare. Skriv in dig på boplats.se direkt om du inte redan gjort de.

Jag är tyvärr på telefonen o skriver nu o måste rusa men kan skriva mer av mina erfarenheter senare!
//MintoO
Tjo!
Du får jättegärna skriva mer när du har tid!

Förutom mjukvarutest har jag även jobbat med headhunting & tjänsteförsäljning, vilket jag fortfarande extraknäcker med vid sidan av mitt konsultuppdrag. Jag har många trådar att spinna vidare på i yrkeslivet så jobbfaktorn är jag inte orolig över. En bekant som jobbar med B2B försäljning av tekniska produkter har nämt att affärsklimatet är behagligare i Götet än i Stockholm (han är försig från Karlstad ursprungligen).

Själv har jag bara varig i Göteborg 2 ggr (om man inte räknar rena förbipasseringar). Vill helt klart utforska regionen mer och lära känna lite folk. Jag vet att naturen runt omkring är vacker och det är relativt nära till många intressanta kringliggande städer. Många sköna MC vägar lär det finnas också. På boende har jag inte så högra krav och är öppen för många olika alternativ. Bor gärna kollektivt, eller någon annan temporär form tills jag hittar en mer permanent lösning, om jag skulle känna för att stanna. Ska kika in på länken du tipsade om.

Göteborg är ju en väldigt trevlig stad, men väljer du Skåne behöver du ju faktiskt inte bo i just Malmö, även om jobbet skulle ligga där. Finns många andra trevliga orter runt om, och i Skåne är det inte speciellt långt till något, vart man än utgår från.
Det har du rätt i, exempelvis Lund är en fullt tänkbar ort att bo i om man jobbar i Malmö. Studentstad som den är, är det svårt att hitta boende vad jag har hört.

Göteborg e la gött änna. Här kan man åka pariserhjul och titta på spårvagnar som inte går enligt tidtabell. Annars är det rätt fint faktiskt.

Jobb verkar det finnas rätt gott om, om man är skillad och kan tjôta för sig. Bostad är väl som på alla andra ställen. Prisläget har sjunkt en del senast halvåret om man är ute efter bostadsrätt. Finns rätt mycket att välja på om man inte är svinigt kräsen.

Hyresrätt är boplats.se (reeeeedigt lång väntetid) eller en massa mail/brev till privata hyresvärdar som gäller, alternativt andrahand.

Jag vet inte hur gammal du är ,men det är ju inte som att du skall åka till månen.

Det är väl max 3 timmar med bil " hem" om det skiter sig ,alla talar samma språk och använder samma pengar och risken att du kommer bli kidnappad och såld som sexslav är väldigt liten.

Dvs skaffa jobbet ,köp lägenhet = färdigt.

Jag vet inte hur gammal du är ,men det är ju inte som att du skall åka till månen.

Det är väl max 3 timmar med bil " hem" om det skiter sig ,alla talar samma språk och använder samma pengar och risken att du kommer bli kidnappad och såld som sexslav är väldigt liten.

Dvs skaffa jobbet ,köp lägenhet = färdigt.
Öööööhm:
Det gäller Göteborg eller Malmö.
Inget av dina påståenden (förutom restiden) är i närheten av sanningen.

Uppvuxen i Göteborg, bor numera i Malmö sen sex år tillbaka (innan dess ett år i Lund). Rekommenderar helt klart Malmö, framför Gbg. Mycket trivsammare stämning i Malmö, man märker att hela regionen har en positiv framåtanda på ett helt annat sätt än Gbg, som känns ganska stagnerat på många sätt. Göteborg känns också, precis som Sthlm, ganska isolerat, medan Malmö ligger närmare Europa, och Danmark, vilket jag personligen bara tycker är positivt.

Malmö är förstås en mindre stad på gott och ont, och det är lite tråkigt att den är så platt. Det mest är dock billigare här, t.ex. äta på restaurang, och utbudet är i mina ögon mycket intressantare. Själv har jag kompetenta restauranger från i stort sett alla världsdelar på gångavstånd (~10 min). Sushi är dock abnormt mycket billigare i Gbg, halva priset nästan. Sen tycker jag läget också talar till Malmös fördel. Alla Malmöbor brukar framhålla värdet av Öresundsbron och att Köpenhamn bara ligger en halvtimme bort (vilket det ju iofs gör), men ändå åker de flesta inte dit oftare än några gånger per år. Att möjligheten ändå finns att ta sig till en riktig storstad (betydligt mer kosmopolitisk än Sthlm, tycker jag) är ju hursom ingen nackdel. Både Köpenhamn och Malmö har dessutom en hel del företag inom IT-branschen, och såvitt jag förstått är det fler och fler företag som etablerar sig här nere. Exempelvis har ju SonyEricsson sitt utvecklingscenter i Lund.

Skulle jag flytta till Skåne så ser jag nog Malmö som enda alternativet, Lund tröttnar man på väldigt snabbt om man inte är student (och även när man är det, i mitt fall), och övriga tätorter runtomkring är mer än lovligt sömniga byar. Helsingborg verkar iofs också som en trevlig stad, men har varit där för lite för att kunna säga något om det.

En liten fotnot bara: SonyEricsson finns inte längre, de har delat på sig nyligen och vad som kommer att hända med Sonys utvecklingscentrum i framtiden är för tidigt att säga.

Jo, jag känner till att Sony tagit över hela ägandet men än så länge heter de SonyEricsson, vad jag vet? Det var hur som bara ett exempel :)

Tack coola ola för en bra post! :tummenupp

Värdet av bron och närhet till Kobenhavn ser även jag som en fördel. Det är som du säger en riktig storstad med många möjligheter (säkert även en del coola ravefester). Att Malmö är Sveriges port ut i Europa innebär att det lär hända mycket och finnas en god variation av det mesta. Antar att storstadskänslan i förhållande till antalet invånare är överlägsen alla andra svenska städer. Att landskapet är platt tycker även jag är lite trist, men å andra sidan finns det ett lapptäcke med sköna mc vägar runt hörnet och man lär knappast behöva åka länge för att "komma ut på landet". Jag kan även tänka mig bo strax utanför Malmö, speciellt om det är ett naturskönt ställe (att jag hyr en del av en villa eller liknande). Fast kommer man själv till en helt ny stad är det nog mer fördelaktigt att bo mitt i smeten..

Tack coola ola för en bra post! :tummenupp

Värdet av bron och närhet till Kobenhavn ser även jag som en fördel. Det är som du säger en riktig storstad med många möjligheter (säkert även en del coola ravefester). Att Malmö är Sveriges port ut i Europa innebär att det lär hända mycket och finnas en god variation av det mesta. Antar att storstadskänslan i förhållande till antalet invånare är överlägsen alla andra svenska städer. Att landskapet är platt tycker även jag är lite trist, men å andra sidan finns det ett lapptäcke med sköna mc vägar runt hörnet och man lär knappast behöva åka länge för att "komma ut på landet". Jag kan även tänka mig bo strax utanför Malmö, speciellt om det är ett naturskönt ställe (att jag hyr en del av en villa eller liknande). Fast kommer man själv till en helt ny stad är det nog mer fördelaktigt att bo mitt i smeten..

Ja, det händer ALLTID något i Kbh. Finns gott om ställen som spelar uteslutande elektronisk musik; CultureBox är ganska bra t.ex. (även om det börjat förvandlas till något slags innehäng med backslicks och putmunnar). Tågen till Kbh går hela natten.

Räkna med att "allt" i Malmös närmaste omgivningar (~30 km) kommer bestå av mestadels åkrar med små byar utslängda här och där. Kommunikationerna är ofta inte heller fantastiska. Visst går det dock, men t.ex. Lomma eller Bunkeflo är ganska dyra områden. Staffanstorp eller Oxie är mer rimligt ekonomiskt, men naturskönt, nja... Möjligen kan man också tänka sig att bo i Höör eller något annat ställe med pendeltågstation, men då får man ju räkna med eventuella utekvällar i Malmö slutar vid elvasnåret.

Jag är inte så jätteimponerad av MC-vägarna i Malmös absoluta närhet, men tar sig lite längre norrut så finns det en del riktigt fina krokvägar, så på det sättet skulle t.ex. Helsingborg ligga bättre till. Å andra sidan har jag en motard med inte överdrivet mycket effekt, så jag vill ha tätt mellan kurvorna. Göteborg är helt klart det bättre alternativet vad gäller MC-vägar, inget snack om det.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back