Köptips: GPS spårare till hojen

Eller så undviker man den modellen för att det är en skitprodukt.

Jag skrev om mina erfarenheter om den i någon annan tråd ifall ni orkar leta.

Eller så undviker man den modellen för att det är en skitprodukt.

Jag skrev om mina erfarenheter om den i någon annan tråd ifall ni orkar leta.

Går i tankarna om en GPS tracker till hojen.
Kollat ett par gånger på den produkten dvs TK102 modellen.
Vad var det som gjorde att du ej var nöjd med den?
Har du någon annan tracker du kan rekommendera?

Mvh
Andreas

För att citera mig själv från den andra tråden:

Har en dylik och gillar den inte.
Visst den gör jobbet, men är svår att ställa in och allmänt jobbig att hantera.

Du får inte med någon konstantström-adapter som du kan ha på hojen. Den delen får du fixa ihop själv.
En gammal bil-laddare till Nokia fungerar, fast du får löda om lite.

Har du inte konstantström från hojens batteri måste du krångla ut enheten och byta batterier var 2:a dag. Dvs. du kommer inte göra det i långa loppet. Eller så monterar du enheten så pass enkelt att tjuvarna också kan ta bort den på 2 sekunder.

Själva GPS-spårningen är helt ok. Har sett bättre och sämre för dyrare pengar.

Batterierna i enheten är Nokia-batterier. Bra ifall du behöver byta.

Inställningen görs via sms och är undermålig för att säga det minsta. Vet inte hur länge jag krånglade med det utan att veta riktigt ifall det fungerade som det skulle till slut.
Jag vill ha ett interface där jag enkelt kan ställa in allt. Det har inte denna.

Kvaliteten på enheten är....*erh*.....billig Kina plast med passning som bara billiga Kina saker kan ha.

Jag skulle rekomendera att införskaffa någon annan, även om nu priset talar för dennas fördel.
Fast det är klart, den är bättre än inget.

Den ligger bredvid mig här vid datorn ifall ni vill ha lite närmare koll på den.

Göm en IPhone med laddare i hojen, sen har ni appen "Hitta min IPhone" installerat på den. Problemet löst;)

För att citera mig själv från den andra tråden:

Den ligger bredvid mig här vid datorn ifall ni vill ha lite närmare koll på den.

konstantströmkabel kostar 25kr med frakt från kina. Knappast dyrt. Inte alls svår att ställa in, typ 3 sms. dock är kvaliten uberkass och kör man med realtimepolling då drar den ur ett fulladat mc batteri på 2 dagar(har testat).

Typ samma funktion som en tk102 men kostar över 10 gånger mer. Oklart om man kan skicka realtime till egna servrar med. Lätt att bli bunden och i framtiden vara tvungen att betala ett abbonemang ifall dom skulle vilja

Typ samma funktion som en tk102 men kostar över 10 gånger mer. Oklart om man kan skicka realtime till egna servrar med. Lätt att bli bunden och i framtiden vara tvungen att betala ett abbonemang ifall dom skulle vilja

Ligger vär på 3995:- men är förbannat bra, finns modell med in och utgång med för att trigga andra saker, ex immobilizer eller dödare via sms.
När man köper en sånhär, skapar man ett konto på deras server. All konfiguration sker via ett webinterface och data skickas via gprs til gps trackern. Väldigt smidig att hantera.

Geo-Fence funka bra för dig?
För mig funkade det inte alls hur jag än ställde in den.

Mer om TK102: http://www.nikingstore.com/blog/tk-102-gps-tracker-tutorial/

Använder inte den inbyggda geofencen i tk102. Ställer in det via en sida jag använder för att tracka den. Funkar fint, man får ett mail eller sms(kostar) när den lämnar området. Problemet har varit att den inte är så precis när den står still i t ex garaget. Kordinaterna hoppar upp till 200meter fel ibland vilket resulterar att man får falsklarm och då utökar området vilket i sin tur minskar tiden man får på sig ifall någon snor den. Använder http://gps-trace.com/ gratis sida än så länge. Finns även mjukvaror för att köra egen server som tk102 kan skicka till men gps-trace är den simplaste jag hittat.

Om ändå det kunde finnas en gps som inte drar så jävla mycket batteri... Eller inbyggd rörelsesensor(inte gps) som kunde trigga att den börjar skicka kordninater.

GPS - Tracker till vilken nytta ? Dyr i inköp, dyr abonnemangskostnad, om du ska ha en av försäkringsbolags godkända & få sänkt självrisk. GPSén jobbar hela tiden med att söka signal & drar därför mycket ström. Värdelös i garage. Skulle du koppla på konstant laddning faller hela konceptet då tjyven bara följer kabeln till GPSén alt. backup batteriet & sliter bort den och/eller sätter den på din grannes bil - vilket i sig skulle bli rätt komiskt.
Men låt säga att GPSén larmar om att din hoj flyttats in i en skåpbil du kan inte spåra resan då GPSén inte får signal i Vanen men får signal när den lastas av ned i ett garage som även det saknar täckning.
Fråga vad gör du då - ringer polis & vad förväntar du dig att de gör? Åker dit själv & gör vad? Bryter dig in i närmsta garage på adressen? Det optimala vore förstås om hojen stod olåst utanför en port & du bara kunde transportera den till verkstaden.
Jag har en bekant som hade ett 45 min långt samtal med ett polis befäl om varför polisen ej kunde åka till en utpekad adress med en stulen hoj, för att de hade resursbrist & ärendet ej var prioriterat. När han då antydde att han skulle ta lagen i egna händer hävdade de att de skulle åka ut med blåljus & plocka in honom för stämpling/förberedelse för grov misshandel. Ja vad ska man säga?
Min bekant har inte någon GSP Tracker längre utan en golvögla med klass 4 lås & kätting runt ramen & har klarat sig i tre år utan några incidenter.
Slutsats det är bättre att förebygga/avskräcka en stöld/försök än att jaga en redan stulen hoj.

Eller så larmar du garget som jag jorde här om dan. Köpte på clas ollsons kostar 3000:- med gsm mottagning i. Man får ett sms till mobilen att nån brytit sig in. Bara o ta fjädern o springa ut till garaget. Sen e det så att det funkar bra för mig. Larmet låter så mycket att den som bryter sig in kommer vända o springa så fort dom öppnat dörren.

Eller så larmar du garget som jag jorde här om dan. Köpte på clas ollsons kostar 3000:- med gsm mottagning i. Man får ett sms till mobilen att nån brytit sig in. Bara o ta fjädern o springa ut till garaget. Sen e det så att det funkar bra för mig. Larmet låter så mycket att den som bryter sig in kommer vända o springa så fort dom öppnat dörren.

Hur riggade du, med en rörelsesensor? Vad är en fjäder ?

Hur riggade du, med en rörelsesensor? Vad är en fjäder ?

Man kittlar busarna tills dom lovar att aldrig göra om det... :)

b75eb1d3516646a4a970ce26e267d480_100002776.gif_600x600.gif

Last edited:
Jag har riggat med en brytare i dörren och rörelse detektor. Det är ett stängt garage o ligger radhus bredvid. Med fjäder mena jag batong:p kanske lite o ta i men fan om nån Försöker sno min mc det värsta e ju inte kostnaderna det värsta är ju att man kägger ner arbete o tid för att göra om hojjen sen när man e nöjd så ska det komma nån jävel o sno den. Det e ju det som är mest irriterande. Ja i alla fall det funkar klock rent. Sen kan jag ju tillägga att jag har en som delar garage med mig så han har fått en egen personlig kod till larmet o varge gång han går in i garaget så får jag ett medelande till mobilen med hans namn o bilken tid han larmat av. O när han går så kommer samma medelande att han larmat på. Det funka skit bra för mig i och med att han som delar garage med mig glömt låsa efter sig vid nåra tillfällen. Nu har jag koll på han med;)

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger