Nackskydd för sporthoj?

Problemet är vinkeln på huvudet med kroppen vid sporthoja.
Sitter man mer upprätt går många av de där varianterna. Airbagnackskydd tror jag på men de är dyra separat. Men de ställ som har det från början är ju helt klart intressanta. Är väl mest Dainese tror jag.

Jag väntar på att det blir vanligt och man kan få lite data på att det fungerar och att det inte kostar apa separat.
 
Last edited:
Jag har haft ett KTM/Leatt som jag gjort mig av med. Ska man köra bana har jag gärna det på mig, funkar riktigt bra. Eftersom jag i stort sätt bara kör i trafik och rörligheten minskade för mig med skyddet vilket i sin tur gjorde att jag fick så mycket sämre uppsikt att jag anser det vara större fara än att köra utan skyddet.
 
Undra hur ALLA sporthojs åkare klarade sig tidigare ? eller är de så att ALLA lider av de idag för att de inte fanns tidigare ? :va

Jag började köra med det efter jag kraschade ganska rejält förra våren och fick frakturer i nacken. Några månader i nackkrage ger lite tid att fundera.

Allt man gör är ju en (mer eller mindre :) ) kalkylerad risk. Personligen orkade jag sällan ta på mig skinnställ när jag körde gata men på bana gäller tandskydd/nackskydd m.m. utan att ens tänka på det.

Det jag tycker är jobbigt är att om man tänkt tanken på att skaffa något men inte orkar engagera sig. Då är det inte roligt att ligga med ställning runt nacken (eller värre) och inse att man visste att man kunnat förhindra det ganska lätt.
 
Undra hur ALLA sporthojs åkare klarade sig tidigare ? eller är de så att ALLA lider av de idag för att de inte fanns tidigare ? :va
Min far körde med hoj men då kördes det utan hjälm.Så länge man inte vurpar så behövs ju inga skydd
 
Jag började köra med det efter jag kraschade ganska rejält förra våren och fick frakturer i nacken. Några månader i nackkrage ger lite tid att fundera.

Allt man gör är ju en (mer eller mindre :) ) kalkylerad risk. Personligen orkade jag sällan ta på mig skinnställ när jag körde gata men på bana gäller tandskydd/nackskydd m.m. utan att ens tänka på det.

Det jag tycker är jobbigt är att om man tänkt tanken på att skaffa något men inte orkar engagera sig. Då är det inte roligt att ligga med ställning runt nacken (eller värre) och inse att man visste att man kunnat förhindra det ganska lätt.

Iofs så stämmer de , men nånstans går ju gränsen där man lika väl kan lägga ner och köra MC bara för att alla skydd du bör ha på dig för att undvika ALLT vad skador heter.. de är farligt att leva och ja man kan skada sig.. Men även nä rman är ute och går, inte köper man sig en skydds dräkt när man går bara för att man ev kan skada sig... Så de är ett ställningstagande var och en får ta...

Nackskydd på bana ok de kan ja köpa där man oftast inte behöver brys sig med medtrafikanter i bilar som kommer från korsande gator eller dolda kurvor m.m. på gata kör ja nog på samma princip som nån annan skrev i tråden... För otympligt och man blir för stel och förlorar delar av synfältet.
 
Jag tycker man får värdera skydd utefter hur man kör.
Kör man touring så behöver man förmodligen inte lika mycket skydd som om man ligger o bombar satan på bulten eller bana eller vad det nu då är.
 
Man har det utanpå skinnstället.

Jag har ingen gathoj längre och kan inte yttra mig om hur det fungerar ute på vägarna.

Ute på banan märkte jag däremot inte av det alls när jag körde. Ibland kände jag av det när jag rullade genom depån på väg ut och satt upprätt och tittade åt sidan. Så det kan nog vara lite i vägen vid gatkörning om man kör sporthoj.

Min sjukgymnast sa åt mig idag att jag nog fortfarande har några månaders träning kvar till full rörlighet i nacken igen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top