Stretcha och bli jävulskt vig (ben)?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
Saknar min gamla kampsportarform och skulle vilja ha tillbaka så mycket av den jag bara kan. Total återställning och förbättring av formen som den var kommer tyvärr inte gå på grund av gamla skador, men allt jag kan få igen är en vinst.

Kör lite lättare styrketräning enligt mina gamla tidiga program, men det finns vissa saker jag känner att jag har sämre koll på... Till att börja med har jag blivit bra stel... Är det någon här som pysslar med gymnastik och/eller kampsport som inkluderar höga sparkar och vet ett bra sätt att få till vigheten och höjden på sparkarna? Stretchar sedan en tid tillbaka enligt mina gamla övningar och töjer försiktigt, men det skadar ju aldrig att fylla på kunskapsförrådet lite. Det var nämligen jävligt länge sedan jag höll på med sånt här och jag känner inte igen känslan riktigt... När jag var yngre och jobbade på min split och min spagat så vill jag minnas att det brände mest på insidan, dvs i det som ska töjas. Men nu får jag mest ont i höfterna, framförallt i spliten... Känns som om höftlederna ska hoppa ur. Och nej, jag töjer såklart inte så att jag får överdrivet ont eller skadar mig. Det bara förvånar mig att det känns så pass konstigt så pass fort... Kommer inte ens nära marken innan det börjar kännas skumt. Normalt i början för någon som inte är så himla vig längre, eller ett tecken på att det inte kommer gå alls?

Jag känner av det när jag ska gå ner, sen under tiden jag är nere känns det rätt ok (kändes till och med riktigt bra tidigare idag, kände att jag fick till bra med töj men kunde även slappna av och hålla ett bra tag. Progress!) men sen när jag ska upp igen känner jag mig som en reumatisk gammal gubbe... Får böja tillbaka benen långsamt och försiktigt för att inte få ont, kan liksom inte bara ställa mig upp direkt utan det är en försiktig och långsam process där jag liksom får vika in benen under mig och "få dem på rätt plats" innan jag kan resa mig... Och det känner jag inte igen alls. Är jag bara stel och ovan eller har mina höfter "vuxit igen"? Hilfe bitte!

Last edited:
Värmer du upp ordentligt innan sträckandet?
Jag har lite samma dilemma. Börjat bli gammal, och när jag bara sätter igång och viker på min lekamen på sätt den inte är helt med på så blir det genast lite gnällig, speciellt om jag inte värmt upp så lederna fått en förvarning.

Värmer du upp ordentligt innan sträckandet?
Jag har lite samma dilemma. Börjat bli gammal, och när jag bara sätter igång och viker på min lekamen på sätt den inte är helt med på så blir det genast lite gnällig, speciellt om jag inte värmt upp så lederna fått en förvarning.

Stretchar alltid i samband med min träning, så det tror jag. Tränar i omgångar, kortare set med olika antal repetitioner beroende på vilken muskelgrupp det handlar om, men om vi tar idag som exempel så är det triceps/axlar/nacke/ben-dag där jag kör sisådär 20-25 armhävningar, byter till axellyft med vikter (inte så tunga vikter på vänsterarmen dock då det är där min värsta skada sitter) så många repetitioner jag känner att jag klarar (kanske sisådär 30-40 lyft totalt i olika vinklar och riktningar), lite benlyft med hantlar i händerna, ca 20 reps, tillbaka till armhävningar och upprepa fast med något färre reps. Vila ett par minuter, upprepa det hela, och därefter stretch. Brukar sällan stretcha utan att vara svettig, varm och klibbig iallafall, så jag tror inte att det är temperaturen det är fel på:D är jag inte uppvärmd så tänjer jag väldigt försiktigt, pressar inte gränserna eller försöker komma längre ner utan bara lite underhållsstretching morgon och kväll.

Samma här.. Också fd. kampare som skadat mig ett par vändor, blivit gammal och flyttat livet mellan en kontorsstol och tv-soffan alldeles för länge.

Nu är det dags, hållt igång sen förvintern och börjar få lite resultat. Men så JÄVLA stel :(

Men att du får ont i höften, kan det vara så att du slarvat med höftböjarmuskeln? Jag strechade aldrig den förut, för det behövdes inte. Nu med stillasittande vardag så är det en helt annan femma.

Nån som kan tipsa mig om knän då? Baksida lår är inga konstigheter och går att komma åt ur massa olika vinklar för att få det sköna "brännet". Men insida lår gör mest ont typ i minisken på insídan, framförallt på det knä jag har skadat (krossat brosket i leden). GÅR det att strecha rätt, eller är det balansövningar för att bygga styrka i knäet som är hemligheten?

Samma här.. Också fd. kampare som skadat mig ett par vändor, blivit gammal och flyttat livet mellan en kontorsstol och tv-soffan alldeles för länge.

Nu är det dags, hållt igång sen förvintern och börjar få lite resultat. Men så JÄVLA stel :(

Men att du får ont i höften, kan det vara så att du slarvat med höftböjarmuskeln? Jag strechade aldrig den förut, för det behövdes inte. Nu med stillasittande vardag så är det en helt annan femma.

Nån som kan tipsa mig om knän då? Baksida lår är inga konstigheter och går att komma åt ur massa olika vinklar för att få det sköna "brännet". Men insida lår gör mest ont typ i minisken på insídan, framförallt på det knä jag har skadat (krossat brosket i leden). GÅR det att strecha rätt, eller är det balansövningar för att bygga styrka i knäet som är hemligheten?

Min skada är "tyvärr" inte relaterad till min kampsport på något sätt (hade nog hellre sett att den vore det än hur det nu faktiskt ligger till), blev misshandlad av en feg skit som hoppade på mig bakifrån när jag gick på högstadiet och skadorna jag fick gav en del bestående men... Hur som, nog om det.

Hehe, jag har slarvat med allt i ett antal år nu...:gnissla Men mer exakt vilken muskel syftar du på?

Angående dina knän, är det i spliten (hel eller halv, ett eller fler ben ut åt sidan alltså) du får ont då exempelvis? Det du skulle kunna testa när du stretchar är att helt enkelt inte sträcka ut knäet fullt utan hålla det svagt böjt. Har man hela knän går det ju att sträcka fullt och dessutom lägga lite tyngd bakom då knäet är starkt nog att ta det, men med trasiga knän finns ju risken att man överböjer i fel riktning då knöet inte klarar att hålla emot... Då får man helt enkelt hålla emot själv, och för att få lite marginal så rekommenderar jag en svag böj på knäleden (snarare än att du ska försöka hålla den helt sträckt men inte översträckt). Kanske kan hjälpa? Eller du får ont ändå? Isåfall är det nog bara att börja bygga muskler runt knäet som kan hålla det på plats... Samma sak med min axel, själva leden slets ur sitt fäste vid misshandeln och den typen av skada läker sällan riktigt ordentligt... Kort sagt, det är bara mina muskler som håller min arm på plats. Lyfter jag något utan att hålla emot så säger det "KRACK!" och så dör jag (nästan iallafall)...:( :huvet Det är en av de muskelgrupper jag jobbar med nu, för jag har tyvärr adapterat mig till min skada genom att undvika att använda vänsterarmen snarare än att träna upp musklerna runt axeln... Nu ska det bli ändring på det, trött på att ha en halvt värdelös arm. Kan jag bara få igen ett par procent styrka och rörelsefrihet vore det en stor vinst.

Ingen som har lite sjysta tips på bra stretchövningar som gör att man snabbt får tillbaka lite rörlighet?:) Det jag kör för tillfället är samma som jag lärde mig när jag tränade, dvs att gå ner mot maxläget, hålla där en stund och sen spänna de muskelgrupper som behärkar området man försöker sträcka, dvs om jag nu går ner i split så långt jag kan så står jag sen i den ställningen och spänner musklerna som om jag försökte dra ihop benen under mig. Sen hålla så ett tag, sen slappna av och återigen gå ner mot maxläget och upprepa, alltmedan man sträcker överkroppen omväxlande mot de båda ändpunkterna. Några förslag på förbättringar?

Seriöst, inga gymnaster eller kampsportare här? Sporthojs samlade vetande som i alla andra fall är allsmäktigt och vet allt om allt vet inget om stretching?...:D

Hehe, läste precis en tråd om träning på flashback. En kille som undrade hur man bäst ska träna för att bli stark men inte överdrivet biffig. Då plötsligt äntrar åtta bodybuilders tråden och lackar ur som fan på killen som "tror att han är något":D "Du ska inte tro att du kommer bli stor om du så tränar 8 dagar i veckan, en bodybuilderkropp är inget man uppnår av någon jävla slump" etc...:D Såja såja flickor, ni är söta allihop...:rofl

Last edited:
Värkande leder vid ansträngning kan vara pga brist på en del mineraler och annat som kroppen börjar sakna när man blir lite äldre. Att man inte längre är 20, det märks... Kosttillskott förutom att man äter rätt, kan göra saken bättre.

(Stel? Jag är nog själva definitionen på stel :crash )

Värkande leder vid ansträngning kan vara pga brist på en del mineraler och annat som kroppen börjar sakna när man blir lite äldre. Att man inte längre är 20, det märks... Kosttillskott förutom att man äter rätt, kan göra saken bättre.

(Stel? Jag är nog själva definitionen på stel :crash )

Det är inte själva ansträngningen som gör ont, jag kan lyfta hyfsat tungt etc utan att få ont i knän och andra leder. Men just vid stretchingen känns det som om mina höfter är stelopererade...:confused:

Jag är ändå lite småvig fortfarande sen jag tränade aktivt, halvhöga sparkar är inget problem egentligen. Men när jag ska försöka gå ner i split så tar det liksom stop, inte på grund av att det sträcker och bränner på rätt ställen utan för att det gör ont i höfterna. Och det här läget ligger innan mitt egentliga maxläge för sträckningen, jag får liksom inte till brännet på insidan av låren förrän en bra bit efter att det börjat göra ont i höfterna. Och sen när jag ska upp så känner jag mig som en gammal pensionär, det är en plåga att få benen "på rätt plats" innan jag kan resa mig. Kan inte bara vika in dem under mig, det måste ske väldigt långsamt... Läste någonstans att man faktiskt måste dislokera sina höftleder lite för att komma ner i en ordentlig split, kan det vara det jag känner av?:va

Prova att avlasta knälederna , och i viss mån höften, genom "doggystyle"-övningen.
Version 1
Ner på knä, armbågarna i golvet och låt benen glida ut sidledes så mycket din arma kropp klarar.
För en extra skön? känsla så kan man, med armarnas hjälp, pressa sig bakåt.

Version 2
Som v1 utan att pressa sig bakåt.
Ihop med fotsulorna. Fötterna får inte lämna golvet!
Dra dig framåt med hjälp av armarna.

Att man känner sig som en pensionär är inte konstigt om man inte tränat på ett tag, kanske växt lite i omfång och närmat sig pensionen med ett par år.
Något som en del inte tänker på när det gäller stretching är just övningens avslutande.
Muskeln är svag/utsträckt och likaså senorna då det stretchats (sv: töjts) och bör behandlas därefter.
Man SKA ta det lugnt tillbaka och inte hoppa upp direkt.

Tänk även på att kroppens olika delar sitter ihop. Knäont kan komma från ryggen och vice versa. För att bli vig i t.ex. baksida lår så går det bättre om man lägger till rump- och ryggstretching.

Last edited:
Prova att avlasta knälederna , och i viss mån höften, genom "doggystyle"-övningen.
Version 1
Ner på knä, armbågarna i golvet och låt benen glida ut sidledes så mycket din arma kropp klarar.
För en extra skön? känsla så kan man, med armarnas hjälp, pressa sig bakåt.

Version 2
Som v1 utan att pressa sig bakåt.
Ihop med fotsulorna.
Dra dig framåt med hjälp av armarna.

Att man känner sig som en pensionär är inte konstigt om man inte tränat på ett tag, kanske växt lite i omfång och närmat sig pensionen med ett par år.
Något som en del inte tänker på när det gäller stretching är just övningens avslutande.
Muskeln är svag/utsträckt och likaså senorna då det stretchats (sv: töjts) och bör behandlas därefter.
Man SKA ta det lugnt tillbaka och inte hoppa upp direkt.

Tänk även på att kroppens olika delar sitter ihop. Knäont kan komma från ryggen och vice versa. För att bli vig i t.ex. baksida lår så går det bättre om man lägger till rump- och ryggstretching.

Ska testa dina övningar, tack!

Hehe, så sant så sant...
Absolut, och lugnt tar jag det alltid oavsett. Det är bara det att jag verkligen inte känner igen känslan av att "Nej, det gör för ont att ta sig upp. Jag blir nog här...". Det tar verkligen emot så mycket. Det känns liksom som att när jag väl kommit ner en bit och töjt ett tag så stannar höfterna i något läge som är smärtsamt att ta sig tillbaka från... Och så har det aldrig känts innan. Och då tar jag det som sagt lugnt...

Tack för tipset, ska leta runt bland mina gamla papper och plocka lite bland övningarna.

Hehe, om det nu är så enkelt som "bara gör såhär" så kan du väl ladda upp en exempelvideo på tuben?:D Det där är väl kanske lite väl extremt, men det hade varit najs att klara av en stående split/spagat när man jobbat ett tag. Bara kunna lyfta benen mot skyarna och vifta runt, det bådar för höga sparkar om inte annat:D

Det kanske finns några cheyor här som kan tipsa? :fotknölarnavidöronen :brynad

Hehe, om det nu är så enkelt som "bara gör såhär" så kan du väl ladda upp en exempelvideo på tuben?:D Det där är väl kanske lite väl extremt, men det hade varit najs att klara av en stående split/spagat när man jobbat ett tag. Bara kunna lyfta benen mot skyarna och vifta runt, det bådar för höga sparkar om inte annat:D

Jag är vig (statiskt) som ett kylskåp, men efter lite uppvärmning så åker fyrtioskidorna en bit ovanför huvudet.
Dock inget i närheten av Chloe så videos skippar vi.
Var med landslaget på "teknik"-VM 2010 och EM 2011. Fifan va nice det är att se ynglingarna göra sina 180-graders sido-, och i viss mån, framåtsparkar.
Fan, nu blev jag avundsjuk o bitter....

Jag är vig (statiskt) som ett kylskåp, men efter lite uppvärmning så åker fyrtioskidorna en bit ovanför huvudet.
Dock inget i närheten av Chloe så videos skippar vi.
Var med landslaget på "teknik"-VM 2010 och EM 2011. Fifan va nice det är att se ynglingarna göra sina 180-graders sido-, och i viss mån, framåtsparkar.
Fan, nu blev jag avundsjuk o bitter....

Hehe, det är väl inte så illa?:D Mitt grundtillstånd för tillfället möjliggör sparkar i (min egen) huvudhöjd åt sidan, framåt kanske lite mer. Men jag kan absolut inte hålla benen där statiskt, efter lite uppvärmning och stretching kan jag väl hålla helt rakt ben ca 90 grader framåt (lite mer om jag får böja benet) och lite mer (någonstans mellan midje- och brösthögj på mig själv) åt sidan. När jag kan hålla statiskt i huvudhöjd åt sidan och sisådär 160-170 grader framåt så kan jag vara nöjd (men jag skulle nog ändå försöka ta det längre när/om jag tar mig så långt).

Jag är också avundsjuk och bitter på de som har formen kvar, får mig att minnas hur mycket bättre jag var när jag var ung och frisk och hur trist det är att inte kunna längre...:( :mad: Men det ska det fan bli ändring på, med kraft!

Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=gjLNUn7WVkM

Jag vill också!:mad:

Last edited:
Jag är också avundsjuk och bitter på de som har formen kvar, får mig att minnas hur mycket bättre jag var när jag var ung och frisk och hur trist det är att inte kunna längre...:( :mad: Men det ska det fan bli ändring på, med kraft!
Gubbe. :fakta

Såg ett avsnitt med bl a ett par munkar på Eurosport för ett par år sedan. Minns särskilt den ena munken som lätt var i 70- 80 års åldern, kanske ännu äldre. Vig som en elitgymnast. :näsblod

Yoga är väl en rätt bra träningsform om man vill öva upp lite smidighet och rörlighet i muskulaturen. Inget man blir en stjärna på över en natt dock.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...