MotoGP Försäsongstester, Sepang

Visst är det skönt att vara bombsäker efter 31 varv. :tummenupp
Det är inte ens lönt att köra om det, nu vet vi ju hur säsongen kommer bli.
Så här såg det ut ifjor på Sepangtestet:
1 Marco Simoncelli
2 Dani Pedrosa
3 Casey Stoner
4 Jorge Lorenzo
5 Andrea Dovizioso

Syns ju tydligt redan på förtestet att Ducati var av banan och Honda var bäst. I år vinner kommer Yamaha, det är bergsäkert - Grattis!

:)
 
Hmmm trist att CRT hojjarna är så långt efter. Även om det är helt nya bitar så kommer ju även de andra hojjarna att blir snabbare. Som det ser ut just nu lär de ju bli varvade.

Jag hade hoppats att det inte skulle vara så stor skillnad men det kanske var för bra för att vara sant.
 
De har inte lite tid att jobba med hojen. Ducati ligger långt efter och det vi ser nu kommer med stor säkerhet vara hur det ser ut när säsongen börjar.

Haha, skojar du? Det är mycket nytt för alla, 1000cc, nya mjukare däck, och detta ska tunas in och testas. Speciellt Ducatin lär behöva mer tid att ställas in. Dessutom var banan blöt på förmiddagen, så det är inte många varv de fått än.
 
Men hur många varv har de på sig att testa innan första racet?

Fler än 31 i varje fall. ;)

31 Jan Sepang
1 Feb Sepang
2 Feb Sepang
28 Feb Sepang
29 Feb Sepang
1 Mar Sepang
23 Mar Circuito Permanente de Jerez
24 Mar Circuito Permanente de Jerez
25 Mar Circuito Permanente de Jerez
 
Ben Spies ""Yamaha have put in a big effort for this year."

Jorge Lorenzo "The new Yamaha has a lot of potential."
 
Hmmm trist att CRT hojjarna är så långt efter. Även om det är helt nya bitar så kommer ju även de andra hojjarna att blir snabbare. Som det ser ut just nu lär de ju bli varvade.

Jag hade hoppats att det inte skulle vara så stor skillnad men det kanske var för bra för att vara sant.

Jag tycker att dom är med skapligt med tanke på omständigheterna. Det är ju helt nya cyklar.
Just nere på Sepang är det ju lite speciellt också kanske eftersom Edwards och Ivan Silva har haft problem med sina cyklar...

Men på Valencia går det ju skapligt ändå http://motomatters.com/news/2012/01/30/2012_valencia_crt_test_day_1_times_new_a.html

Och vi kanske inte ska döma ut dom efter första testet...
 
Fler än 31 i varje fall. ;)

31 Jan Sepang
1 Feb Sepang
2 Feb Sepang
28 Feb Sepang
29 Feb Sepang
1 Mar Sepang
23 Mar Circuito Permanente de Jerez
24 Mar Circuito Permanente de Jerez
25 Mar Circuito Permanente de Jerez
Har du ju faktiskt rätt i. Trodde det var betydligt färre tillfällen. Skönt att se och nog vore det konstigt om Ducatin nu inte gick att anpassa fullt ut för Rossi.
 
5 Valentino Rossi Ducati Team 2:02.392 +0.158 +0.735 43

Ser betydligt bättre ut än i fjol i alla fall. Trots att Stoner inte kört något än. Låt oss hoppas att Rossi inte plockat ut max ur Duccen än (som så många gånger förra året efter dag ett) utan kan hitta mer!
 
De kör tydligen till 18:00. Kul att Rossi kunde sänka sina tider ännu mer. :tummenupp

Neil Spalding är på plats och twittrade nyss följande.

"A clear sign that Rossi likes his new bike was the pat he gave it on the fuel tank as he got off at the end of the session."

Edit.
Uccio på twitter, översatt.
"the bike is brand new, but it appears to be behaving better. We'll see tomorrow."

Edit igen.
Rossis tid är 3 tusendelar snabbare än han kvalde på Sepang 2011.
 
Last edited:
Rossi satt altså ganska exakt samma tid som på kvalet till gp:t på sepang förra året.
Tycker det ser ganska vettigt ut ....

Det intressanta är ju vad som händer nu...
Förra året kändes det som dom kom till max av vad hojen kunde prestera ganska snabbt, sen åkte dom in och ut ur depån och väldigt sällan märktes en förbättring av varvtiden.


Få se vad som händer imorgon! Man tycker ju att om han lyckas sätta den tiden bara på några timmar med en 90% ny hoj som inte ens har en base setting borde det finnas utrymme för förbätttringar :)
 
Tror det här är tiderna vid dagens slut:

1. Jorge Lorenzo (Yamaha) 2’01.657 (giri 19/30)
2. Dani Pedrosa (Honda) 2’02.003 (giri 44/49)
3. Cal Crutchlow (Yamaha) 2’02.221 (giri 33/26)
4. Ben Spies (Yamaha) 2’02.234 (giri 28/28)
5. Valentino Rossi (Ducati) 2’02.392 (giri 43/37)
6. Andrea Dovizioso (Yamaha) 2’02.751 (giri 16/20)
7. Hector Barbera (Ducati) 2’02.773 (giri 24/41)
8. Katsuyuki Nakasuga (Yamaha) 2’02.829 (giri 29/32)
9. Alvaro Baustista (Honda) 2’02.869 (giri 44/45)
10. Nicky Hayden (Ducati) 2’03.151 (giri 25/30)
11. Stefan Bradl (Honda) 2’03.668 (giri 28/44)
12. Karel Abraham (Ducati) 2’03.781 (giri 36/39)
13. Franco Battaini (Ducati) 2’04.869 (20/35)
14. Casey Stoner (Honda) 2’07.163 (giri 1/4)
15. Colin Edwards (Suter-BMW) 2’08.240 (giri 12/20)
16. Jordi Torres (BQR-Kawasaki) 2’10.671 (giri 38/42)
17. Ivan Silva (BQR-Kawasaki) 2’11.267 (giri 12/12)
 
Casey Stoner körde inte alls utan det var Akiyoshi som körde fyra varv på Stoners hoj. Annars stämmer det bra.
 
CE II på Twitter nyss.

Well, today was what a test really is, testing shit to see what works ;) We'll be on 2012 bike tomorrow ;)
 
Ja, Crutchlow vet ju hur man kör hoj så vore kul om han får upp lite fart & spöar Andrea på regelbunden basis.
 
Lite bilder jag tog idag

Lite bilder från dagens tester i värmen.
Kom precis från banan då dom slutade vid 5 tiden.
Kan lägga upp fler bilder när jag kommer hem till Thailand om nån vill se, då uppkopplingen här suger.


Sepang-034.jpgSepang-065.jpgSepang-087.jpgSepang-119.jpgSepang-236.jpgSepang-238.jpgSepang-272.jpg
 
1. Vem är killen i x-lite hjälm på Rossis hoj? (Verkar inte vara Hayden då han har nummer på sitt vänstra ben)
2. Tufft att Spies kör med gamla US Airforce märket på hojen. :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top