Kompressor vs turbo..

wannagofast skrev:
2398434 Kompressorkitet finns i England för 4000£ och ska ge ca 40% ökad effekt.. Känns inte så prisvärt jämfört med turbon för ca 30000kr och liknande siffror..

Frågan är ju då om det finns några skillnader i körbarhet (som diskuterats), hållbarhet eller något annat som motiverar det högre priset??

Ja, förutom att det ser jäkligt "tajt" och brutalt ut!!
Jag tycker nog du ska satsa på Turbon men det är väl smaksak, men ja skillnad i körbarhet är det ju helt klart, Turbon laddar ju inte från början utan då får lite mer användbarhet av den på gatan skulle nog jag påstå..kompressorn laddar från början eftersom den drivs av vevaxeln.
Så det kanske blir lite väl med kompressor för gata men valet är ditt men jag skulle satsa på turbo:tummenupp
 
Kompressorn på mt-01:an på bilderna är väl en centrifugalkompressor (kanske från Rotrex?) De verkar vara väldigt fina och körbara. Är det skruvkompressor så glöm det för gata, iaf enligt detta inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1535012&postcount=10 Liiiiiite svårkört och jobbigt :rolleyes:


VR-8 skrev:
2397378
Vad jag menar är att de flesta gör en turbomotor med "moderat" laddtryck för att spara motor eller ha en kontrollerbar effekt men efter ett tag ändrar sig inställningen till turbohojen. "Jag laddar lite till.......vad gör det.....effekt är fränt" eller något i den stilen. Nu kommer "lahi" döda mig men hans hoj är lite som jag påstår. Han började med ett lägre tryck för att sluta med 1.4bar.............den film som finns att ladda ner på hans hoj säger allt. Hojen skjuter till höjden vid "turbokicken" och han slår av för att hålla den på hjulen. Helt oanvändbart vid all annan körning än på dragrace-strippen.....men visst det är fränt med mycke hp/Nm.......

Hoppas inte "lahi" vet var jag bor bara:näsblod ........han flyttar ju hit snart..(Halmstad).......Jag vill bara påpeka en liten fälla vid turbotrimning som en del faller i eller hoppar i med huvet före..:tummenupp

/J
:fatta! :hihi Nä, jag ska inte döda dig, jag ska bara komma och ta gaffel, sving, bromsar och fälgar från din Aprilia... :hihi Hehe, nä det ska jag inte. MEN! klart effekten är användbar! :) För att förnedra folk som köpt dagens västa sporthojar och så wheelar man om dem i 230 :) Dessutom så behöver inte framhjulet vara så hoppigt. Ska jag svänga och gasa eller gasa mycket rakt fram på 1:an till 3:an med mer lättkontrollerat framhjul så har jag en hi/lo-switch på styret, och då laddar den bara 0,7 bar. Blir alldeles lagom till småväxlarna. 4:an och 5:an kan jag slå upp den igen om jag vill och då är det "bara" att hålla i sig för glatta livet och gasa så länge man vågar... kanske släppa lite om framhjulet lyfter, men det är lättare på de växlarna.
Men jag håller med dig, kompressor är ballt. Jag skulle kanske försöka våga låna ut min hoj till dig så du får känna på överladdat :tummenupp Jag flyttar ju snart till storstan.
 
wannagofast skrev:
2398683 Fick precis ett mail från TTS som lyder..

- We are working on a stage2 conversion with water injection which should give about 60% increase in power...

Vad är "water injection"??


Edit: hittade ett inlägg av mr Brink..
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1350745

Det är vatteninsprutning. Det fanns redan på saab 99 turbo dom som trimmade satan. om jag kommer ihåg rätt sprutar man in vatten (destilerat) i insugsröret för att sänka värmen på insugsluften för att få i mer syre dessutom gjorde vattnet att man fick ut mer effekt.

Har åkt en sån saab för en jävla massa år sen och det gick nåt så ini hoppsan.
När turbokicken kom o då menar jag KICK så spann det hejdlöst. totalt oanvändbart i vanlig körning med skitskoj att rita spår hur långa som helst.
Nackdelen var på saabarna att växellådan rök ofta den tålde inte vridet.

Men för att göra en lång historia kort.
Vatteninstprutning används ihop med överladdning för att kunna få ut ännu mer effekt.
Har dock inte sett en bil på mycket länge som har det systemet.
Lustgas är annars skitcoolt att leka med,, fanns en hoj i Örebro för en himla massa år sen som hade det.. totalt okörbar men när allt funkade o hojen inte eldade bakhjul (5 växel 150km/h full gas o svart streck efter) då var det ingen som kom ifatt den killen.,
Han hade turbo och lustgas
 
lahi skrev:
2399787:fatta! :hihi Nä, jag ska inte döda dig, jag ska bara komma och ta gaffel, sving, bromsar och fälgar från din Aprilia... :hihi

Phuuuu.......trodde du skulle nita mig direkt.......:)

Självklart ska vi prova lite hojar så fort allt blir klart.....:tummenupp

/J
 
Rent estetiskt var kompressorlösningen mycket snyggare.
 
Rent generellt har ju Rotrexen lite nackdelar i en sådan installation; du kan inte ha någon laddtrycksreglering öht, såvida du inte blåser överskottet rakt ut i luften => din överladdning kommer rakt av att öka linjärt med varvtalet. Du kan alltså inte öka laddtrycket till 2 bar vid 8000 och hålla detta resten ut.
Sedan bygger den ju på en vanlig impeller, vilket gör att den har begränsande surge- och chokegränser.

Men visst är det en snygg installation, och den lider inte så hårt av friktionsförluster som andra mek.kompressorer.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
2411844 Rent generellt har ju Rotrexen lite nackdelar i en sådan installation; du kan inte ha någon laddtrycksreglering öht, såvida du inte blåser överskottet rakt ut i luften => din överladdning kommer rakt av att öka linjärt med varvtalet. Du kan alltså inte öka laddtrycket till 2 bar vid 8000 och hålla detta resten ut.
Sedan bygger den ju på en vanlig impeller, vilket gör att den har begränsande surge- och chokegränser.

Men visst är det en snygg installation, och den lider inte så hårt av friktionsförluster som andra mek.kompressorer.

/J

Sen kan man ju undra varför man måste ha ett högre laddtryck vid ett högre varvtal? Den som vill det kan ju köra turbo, den som vill ha en rak kurva kör kompressor.

/J
 
Satsa på Kompressor..........Var själv jäääävligt sugen att kompressor mata en av mina numera sålda r1:or då jag såg att det fanns funktionabla grejer att införskaffa.

Skaffa kompressor kitet..........får jag pröva....:tummenupp :tummenupp
 
Är de någon som vet var man köper turbo kit eller kompressor kit till en Honda blackbird!! Mvh fidde
 
En hydrauliskt driven kompressor måste ju vara det optimala. Då kan man ju helt styra när, om och hur mycket spark man vill ha i ändan.
 
En hydrauliskt driven kompressor måste ju vara det optimala. Då kan man ju helt styra när, om och hur mycket spark man vill ha i ändan.
Eller en eldriven (48V)turbo som fordonsindustrin kommer labba med snart, eller är det kompressor då tro?
Citat:
Electrically Controlled Turbocharger

This development in turbocharger technology incorporates an electric motor into the turbo assembly. In essence, it provides a supercharger, driven by the electric motor, as an adjunct to the exhaust-driven turbocharger. Boost pressure can be created by the electric motor, the turbocharger, or both. The ECT effectively eliminates turbo lag because the electric motor provides much faster turbine response, and also provides boost when there is low energy from the exhaust flow. The motor is actuated by an electronic controller, which can be integrated with the engine control unit. When it is being spun by the turbocharger, the electric motor acts as generator, producing electricity.

Advantages:

Enhanced vehicle drivability due to improved low-end torque
Improved fuel efficiency
Improved emissions
Turbo lag eliminated
Generates electricity

se:
http://www.ecomotors.com/sites/default/files/u1/eturbo2.jpg
 
Last edited:
En hydrauliskt driven kompressor måste ju vara det optimala. Då kan man ju helt styra när, om och hur mycket spark man vill ha i ändan.

Det tror inte jag.
En kompressormatad motor går efter samma princip som cylindervolymökning.
Genom val av remhjul (eller liknande) väljer man hur mycket som fylls i vid varje varv.
Underbart på bilar där man redan maximerat motorns grundvolym.
Men på en hoj, där det mest blir svårkört och bökigt med massor av vridmoment, så anser jag turbo vara en bättre lösning.
Går att styra så att man har lagom effekt helat tiden, genom att till exempel sänka laddtrycket på lägre växlar.


Jag vill dock inte ha någon av lösningarna på en motorcykel.
 
Rejält trådlyft!:D

Jag tror nog turbo är att föredra, bifogat klipp på kompressormatad busa visar varför.....

 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top