Tätningsmedel till krökarna mot cylinderhuvud husaberg?

penta 41

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Hoj
En svensk
Ja vad är lämpligt att använda som tätning mellan krökar och cylinderhuvud?
Har provat avgastätning,men det blir stenhårt och smular sönder med tiden.
Silikon läste jag någon om,funkar det och finns det någon sådan variant som klarar värmen.
Nu brinner ju visserligen inte silicon,så det kanske skulle kunna funka.

//Peter

hej du kan nog prova med en koppar bricka/ring en sån som sväller när man drar ihop den. borde funka :)

Det är ett evigt gissel och alla motorbyggare gillar just sin variant. Skalldet tåla värme blir det skört och vibrerar sönder och är de mjukare blir det svårt med värmetåligheten. Jag gillar en röd silikon bäst vars namn jag inte kan utantill

Vad är det för typ av skarv mot toppen på dessa? Är det inte skruvat stumt och en packning, dvs ingen fjäder/gridskarv? Och var läcker det?

Dwt är fjäder och slipfäste.

Ok, Då skulle jag också använda silikon. Min välkända favorit till fjäderspända slipjoints är vanlig ren fukthärdande transparent silikon av den typ som används till att tex limma akvarier. Och låta det härda innan man kör. Silikonbaserade ickehärdande högtempguckor (typ Hylomar mfl) är bra till mycket, men inte till detta. Vanlig billig vvs-silikon enligt ovan funkar bättre.

Last edited:
Original är det skruvat,men värmetålig silikon funkar bra.

Om det är skruvat med plantätning inne i avgasporten som på de äldre Husor jag pillat med, så ska det ju vara tätt med korrekta packningar. Inte sant?

Om det är skruvat med plantätning inne i avgasporten som på de äldre Husor jag pillat med, så ska det ju vara tätt med korrekta packningar. Inte sant?
Då det bara stod "Husaberg" i första inlägget gissde jag på forumets absolut vanligaste modell Husaberg 650 och då är det en fläns som skruvas mot toppen där röret sticker in en cm eller så i avgasporten,lämpligtvis med någon form av tätningsmedel mellan.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back