Krigsfilmer, 2:a världskriget

Nu faller det iofs utanför alla kriterier i tråden, både med avseende på äldst 1980 och att det efterlyses en film, inte en serie.. MEN, för alla intresserade. Den bästa WW2-dokumentären som någonsin producerats är BBC's - The World at War från 70-talet. 27 avsnitt.. :yoparty

T-34 var en mycket bra vagn även kvalitativt, när den kom ut på förband hade tyskarna fortfarande långt kvar innan det fanns några Panthrar och Tigrar. De tyska vagnarna vid samma tidpunkt var på de flesta punkter underlägsna T-34.

T-34 anses väl vara en av de förnämsta stridsvagnarna i pansarhistorien?

Har någon nämnt Undergången förresten. Sjukt bra film även om det inte är så mycket krigsscener.

Västfronten intet nytt har nog inte nämts här ännu ... hyffsat bra "gammelrulle" , Järnkorset är en gammal favorit annars

...en ryskrulle om en strv som körde omkring i Afhganistan & 9.kompaniet inte den svenska utan den ryska som oxå utspelar sig i Afhganistan har jag för mig.

Heter även "The 9:th Legion" - såg den för bara någon vecka sedan. Godkänd, men lite typiskt rysk förstås.

Beaufort är en israelisk film om den sista tiden i Libyen under ockupationen och soldaterna i en fästning (mer drama än strid).

På västfronten intet nytt (gammal rulle)
Black Hawk Down (amerikansk vinkel på afrikanska gangsters och folk i allmänhet)

Sedan kan jag rekommendera några finska rullar:

Bakhållet (Ambush)
Framom främsta linjen
Okänd soldat (finns två, den äldre svartvita är bättre)
Talvisota (vinterkriget)
Tali-Ihantala 1944

Ganska off topic med en film som handlar om en incident som hände 1994 när ts frågar efter filmer som handlar om ww2!

Självklart. När ämnet är uttömt och det finns annat som kan vara av intresse om man breddar området en aning... (finns fler exempel än den filmen som ligger utanför ramarna, både vad gäller produktionsår och innehåll)

"Ramona" som sändes av SVT tycker jag också är bra. Utspelar sig dock strax efter krigsslutet har jag för mig.
Handlar om en skamfläck i svensk underrättelsetjänst, de balter som i hemlighet spiontränades av FRA men dödades så gott som omedelbart efter landstigning pga av en läcka. Fina tidstypiska miljöer.
Motortorpedbåten T26 är med i filmen.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article18377/Svensk-spionaffar-blir-tv-thriller.html
http://nyheter24.se/filmtipset/film/ramona.html

Last edited:
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras