Elbilen Fisker

Jag med, då kan vi starta fisk-klubben och anordna trevliga bandagar :D

Allt var coolt förutom namnet. Fisk?
Jag kommer att tänka på kvinnor i klimakteriet.

Fronten, head on, ser lite mongoloid ut tycker jag, men gillar formerna i övrigt.

Fisken var sjysst. Formspråket känns lånat från BMW Z-serien.
Jaggan ser cool ut, men för gemene men som behöver en bil för att transportera sig själv, familjen och en massa ölbackar så är den ju lika opraktisk som andra superbilar. Jag undrar dessutom om Jaguars märkesdirektör (?), eller Brand Direktor har alla fiskar i kanoten när han säger "People expect Jaguar to be innovators - that is when Jaguar is at its best,".

Jag förväntar mig absolut ingenting annat än ett bilmärke som lyckats åstadkomma ett par coola modeller genom tiderna, men som mestadels producerar tunga, klumpiga och asfula paddor i ett lite oklart segment (typ något slags svampig fläskmerca med ganska mycket motor, men ändå kass prestanda pga ännu mer vikt-segment). Någon innovation att tala om har de väl inte gjort sedan E-type på 60-talet? Möjligen innoverades det i F1-stallet när det begav sig, men i övrigt? Jag kan ha fel såklart :)!

Det är därför man öppnar med en Långford som täcker eventuell framtida superbils tillkortakommanden.

Skulle jag köpa jaggan är det för att jag vunnit så mycket pengar att jag inte vet var jag ska göra av dem och den skulle säkert inte ens köras utan bara stå och vara snygg. Är helt ointresserad av snabba bilar.

Om jag hade snuskigt med pengar så skulle jag nog ha en Lambo och en Ferrari i mitt marmorbelagda festvåningsgarage. Men även utan snuskigt mycket pengar så tycker jag att snabba bilar är kul. Det finns ju ingen anledning att köra en tråkig, praktisk och livsgnistesläckande bil när man kan köra en rolig, praktisk och glädjespridande bil för nära nog samma pengar ;)

Om jag någonsin får råd att köra omkring i en Fisker kommer jag att klippa bort "k" ur emblemet......

Visst var den ball, men varför byggs det bara supersportbilar eller golfbilar med eldrift (jag vet, Clio electric men jag ska aldrig ha en Renault, speciellt inte en med extra elektronik) och inte vettiga familjebilar i typ golfklass?

Visst elbilar blir skitdyra så folk med extremmycket stålar köper Fisker och Tesla, och miljömupparna har bara råd med golfbilarna och dom tycker dessutom att det är charmigt att ligga som en propp i 60km/h och hindra all annan trafik med ett självgott flin på läpparna.

Men vanligt folk skulle nog kunna tänka sig att köpa elbilar om dom inte stack ut utseendemässigt och om dom hängde med i normalt tempo.
Även om en sådan bil skulle kosta mera än motsvarande bensin/diesel bil.

Ett sätt att få eldrift inne är ju att producera "lyxbilar" som inte varje man kan köpa. Detta kanske bara är början på något som komma skall. Jag hade mycket hellre köpt en Maserati Quattroporte som familjebil till vardags och njutit så länge det går än att gå i bräschen för det som "kanske" komma skal - elbilen eller mer sannolikt någon form av hybrid.

Visst var den ball, men varför byggs det bara supersportbilar eller golfbilar med eldrift (jag vet, Clio electric men jag ska aldrig ha en Renault, speciellt inte en med extra elektronik) och inte vettiga familjebilar i typ golfklass?

Anledningen till att jag aldrig mer kommer äga en "modern" bil är just elektroniken. Att plocka bort det enda pålitliga i en bil och fylla ut tomrummet med ytterligare sjukdom gör inte mig heller till någon potentiell kund.

Varför inte bara köra på vätgas som redan finns, funkar och har jämförbar prestanda med dagens oljebrännare?

Det är ganska energikrävande att framställa vätgas idag. Man måste bestämma sig för ett bra sätt att massproducera det. Kanske genom att ta tillvara överskottsenergi i någon annan process.
För att vätgas ska bli riktigt hett så bör det användas i bränsleceller som genererar el som i sin tur används för att driva bilen. På så vis kan man tanka sina "batterier" med vätgas istället för att ladda dem och hela problemet med räckvidd och laddningstider försvinner.

Det är ganska energikrävande att framställa vätgas idag. Man måste bestämma sig för ett bra sätt att massproducera det. Kanske genom att ta tillvara överskottsenergi i någon annan process.
För att vätgas ska bli riktigt hett så bör det användas i bränsleceller som genererar el som i sin tur används för att driva bilen. På så vis kan man tanka sina "batterier" med vätgas istället för att ladda dem och hela problemet med räckvidd och laddningstider försvinner.

Fördelen med vätgas är att det går att producera på många olika sätt vilket gör att delar i världen med olika förutsättningar kan hitta en metod som passar bäst.

Visst finns det komplikationer men vilket alternativ har inte det? Om slutresultatet blir bra är det väl bara att satsa.

Gillar BMW´s metod att tillverka en 7-serie som funkar redan i dag i 100 ex, ge denna till ledande personer inom branschen och säga "Vi har byggt bilen som funkar, nu är det upp till er att styra upp infrastrukturen".

Vätgas är bara ett bra alternativ om vi bygger ut kärnkraften, vilket konstigt nog alla miljömuppar är emot.

Då återstår etanol och biodiesel om man vill vara någorlunda co2 neutral, och det är bara ett bra alternativ om vi odlar grödorna själva (raps/annan oljeväxt i söder till biodiesel och etanolgrödor i norr)

Men det vill säkert inte miljömupparna heller, dom vill att vi ska köpa orenad tysk kolkraft och ladda giftiga batterier med.

...

Lustight för en gångs skull är håller jag med dig:gnissla
Eller nja.. jag kör juh renault men de andra:rofl

Lustight för en gångs skull är håller jag med dig:gnissla
Eller nja.. jag kör juh renault men de andra:rofl

Jo jag vet ju att du tvingas åka omkring i ett gigantiskt franskt elfel, men det är ju för att du är en sån där stolt miljömupp som gärna proppar igen en hel fil i 60km/h :D

Näe, skämt åsido så har ju Clion varit nästan det enda alternativet om man har velat ha en "riktig" elbil, men det ser ju allt bättre ut med laddhybrider som faktiskt går att köra en anständig bit på enbart batterier.

Tidigare laddhybrider har ju börjat elda fossiler innan man har hunnit ut från kvarteret, men det är ÅAS inte så konstigt då batteriet i skuffen inte är större än ett standard 9volts batteri.

Saab hade ju en elbakaxel/batteripack på gång till sina bilar (och även andra märken), man får hoppas att den utvecklingen fortsätter så att kompetensen inte går förlorad.
Den skulle ju tydligen vara väldigt lätt att anpassa till vilken bil som helst i princip, bara det fanns plats för batterierna.

Cheva och Opel har ju Volt/Ampéra, Honda har någon och Mitsubishi har en, så snart börjar det nog finnas begagnade elbilar på marknaden även för oss som inte litar på grodätarna och deras elkunskaper.

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn