MotoGP 2012 - diskussioner

2011 tog rekordet från 2008 med mest kracher i MotoGP serien på en säsong.

2011: 894
2010: 825
2009: 642
2008: 876
2007: 672
2006: 647
2005: 737
2004: 706
2003: 705
2002: 646
2001: 634
2000: 633
1999: 565
1998: 468
1997: 496
 
2011 tog rekordet från 2008 med mest kracher i MotoGP serien på en säsong.

2011: 894
2010: 825
2009: 642
2008: 876
2007: 672
2006: 647
2005: 737
2004: 706
2003: 705
2002: 646
2001: 634
2000: 633
1999: 565
1998: 468
1997: 496

Att det ökat så mycket kan man inte tro som lekman (inte jag iallafall). Jag menar med elektroniken och fyrtaktarens intåg är ju den allmäna uppfattningen att det krachas mindre och cyklarna går som på räls. Kan det vara att de ligger ännu närmare gränsen nu än förr då cyklarna kanske är lite mer förlåtande och invaggar förarna i en falsk trygghet. Kanske mer lowsiders mitt i eller i ingång på kurvorna?
 
Med det få antalet förare på griden, anmärkningsvärt! Och bra för att se vad elektroniken har gjort, trodde jag inte!
 
Från crash.net :

It would be easy to lay blame on the introduction of bike-packed Moto2 grids, or the high corner speeds of 800cc MotoGP bikes, or the tricky warming-up procedure of Bridgestone's control tyre for the high 2011 figure. But analysing the data doesn't indicate that any one factor specifically is to blame.

For instance, the second highest number of falls recorded over a season, at 876, was in 2008, two years before Moto2 bikes were swamping grids, and before the control tyre was introduced – although it was the year of Michelin's disastrous campaign, which may go some way to explaining it. Similarly, during the first year of 800s, in 2007, only 672 falls were amassed; lower than the 2003/4/5 990cc seasons.

More likely, the high 2011 figure is a combination of all three factors mentioned, along with what seemed to be an unusually high number of meetings with rainfall.

It must also be noted that until 2004 there were only 16 races per season, but 17 and then 18 per season thereafter (though 125cc and 250cc/Moto2 classes have never visited Laguna).
 
Enhets ECU på Moto3 hojarna som DORNA valt åt dom gör att inget team hittlis får hojarna att gå om inte ingenjörer från DelOltro är på plats och hjälper dom. Mycket strul så här långt med dom.
Är det verkligen Dorna som väljer vilken leverantör ECU:n ska komma ifrån? Borde det inte vara GPC?
 
Antalet avser alla tre klasserna och två saknar i princip den elektronik som MotoGP-klassen har.
Det finns tre slags lögn; lögn, förbannad lögn och statistik.
Allt för många människor drar en slutsats så fort de ser en siffra utan att ta till sig och tänka efter. Vad det är för fakta som ligger bakom siffran?

Jag kan säga att det är Bridgestones fel att alla kraschar i MotoGP-klassen. 100% av alla förare som gått omkull hade nämligen ett däck av det fabrikatet på sin hoj.

Slutsats, Bridgestone = skitdäck för det säger statistiken.
 
Andrea Iaonne har laddat upp inför säsongens vurpande.

AiymoNnCMAEr9QU.jpg
 
Antalet avser alla tre klasserna och två saknar i princip den elektronik som MotoGP-klassen har.

Aprilia RSA125 har Digitek XPA2 vilket är precis samma elektronik som Aprilia RSA250 och Aprilia RSV1000 har i fabriksteamets WSBK hojar = alla möjligheter till allt inkl TC mm.

Förbudet mot TC i Moto2 försvann till 2011.
 
Last edited:
Sorry om jag dödar idolfaktorn här men det är kirurgi som alltid görs i lokalbedövning...

Inget dödande av idolfaktorn, för det var inte det som var poängen. Jag tyckte det var obehagligt nog att operera min hand med lokalbedövning, så lokalbedövning medans de petar runt med ögat känns sådär lagom lattjo oavsett det känns eller ej.
 
KTM verkar ha fått ut effekt ur sina Moto3:or. Men inga motorer har hållt över 30 mil än..
 
2011 tog rekordet från 2008 med mest kracher i MotoGP serien på en säsong.

2011: 894
2010: 825
2009: 642
2008: 876
2007: 672
2006: 647
2005: 737
2004: 706
2003: 705
2002: 646
2001: 634
2000: 633
1999: 565
1998: 468
1997: 496

Var hittar man denns statistik och finns den uppstaplad även över enbart en serie och individuella förare? I MotoGP är det lite intressant att se antalet krasher för den "säkraste" föraren Rossi som under året krashat som aldrig förr eller hur många krasher Simoncelli hade kontra Stoner osv.
 
Inget dödande av idolfaktorn, för det var inte det som var poängen. Jag tyckte det var obehagligt nog att operera min hand med lokalbedövning, så lokalbedövning medans de petar runt med ögat känns sådär lagom lattjo oavsett det känns eller ej.

Skulle nog föredra att vara sövd om någon ska peta i mitt öga med en kniv...

Håller med, men de felsta ingrepp i ögonen gör det omöjligt att söva patienten. Hur jäkla hemskt det låter. Man får hoppas man aldrig behöver utstå en sådan operation...

Ledsen för Offtopic...
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top