Nyare sving.

big twin

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Ducati / CBX
Jag håller på med ett bygge där jag skal byta svingen .till en som kommer från en R1.04-06. Fälgen jag vill ha,
kommer från tunderace 98-02 ,17x5 eller17x5.5 .:vaÄr det nått som går passa ihop?? :confused:

Det går säkert att få ihop, du behöver mäta bredden på svingens infästning om du kan få in den i din ram!
Om inte, finns det plats att fräsa bort lite på svingen så den går i, eller kan du bredda ramen.

Vad avser hjulet får du troligen kanske göra nya distanser, viktiga saker är att få hjulet i mitten (inte på svingen, utan hojen...) och att drevet sitter i linje med framdrevet.

Klart :tummenupp

Det går säkert att få ihop, du behöver mäta bredden på svingens infästning om du kan få in den i din ram!
Om inte, finns det plats att fräsa bort lite på svingen så den går i, eller kan du bredda ramen.

Vad avser hjulet får du troligen kanske göra nya distanser, viktiga saker är att få hjulet i mitten (inte på svingen, utan hojen...) och att drevet sitter i linje med framdrevet.

Klart :tummenupp

Tack för svaret.

Har letat gjenom hela sporthoj men hittar inget om förspänning /vinkel på svingen. var hittar jag detta??
Vet att det skal finnas nått mått på hur mycke svingens rörligheten skal va upp/ner .
hur räknar man ut det ??

Har letat gjenom hela sporthoj men hittar inget om förspänning /vinkel på svingen. var hittar jag detta??
Vet att det skal finnas nått mått på hur mycke svingens rörligheten skal va upp/ner .
hur räknar man ut det ??

Hur svingens rörlighet skall vara? Du får gärna förklara lite tydligare. Som jag förstod det så skall du ha en R1 sving på din CBX. Svingens rörlighet i fjädringsplanet begränsas vanligtvis av dämparen och fjädringslänkaget. Skall du åka med länkage eller ej? Det brukar vara en god ide att hålla sig inom den tidgare fjädringsvägen om du använder originallänkaget då ingen vet hur geometrin fungerar mot ändlägena.

Hur svingens rörlighet skall vara? Du får gärna förklara lite tydligare. Som jag förstod det så skall du ha en R1 sving på din CBX. Svingens rörlighet i fjädringsplanet begränsas vanligtvis av dämparen och fjädringslänkaget. Skall du åka med länkage eller ej? Det brukar vara en god ide att hålla sig inom den tidgare fjädringsvägen om du använder originallänkaget då ingen vet hur geometrin fungerar mot ändlägena.

Det stämmer att jag försöker para ihop svingen med CBXen och jag skal använda länkaget och dämpare från R1s sving. lite mer jobb änn vanligt men det måste gå!!

Men infästningen verkar det bli lite mer jobb med. Då jag inte är helt säker på höyden där jag skal montera dämparen för att inte svingen skal bli för brant när man sen sitter på hojen ,om du förstår vad jag mena??

se till o ha en rak linje från drev ,svinginfästning -bakhjul , därefter ska du ha en fjädringsväg på ca 150 mm
det övre fästet på dämparen ger sig per aoutamatik ,, det som styr är det nedre länkaget

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back