Fängelse för att döda grannens hund?

Jag tror snarare att det räknas som skadegörelse eller egenmäktigt förfarande.
I rättslig mening är husdjur att jämställa med vilken egendom som helst.
Därför krävs utomrättsliga åtgärder mot människor som handlar på det sätt du funderar på.
Ergo: Brottsrubriceringen är ditt minsta problem.

Vad gäller gift skulle jag tro att vätecyanid är bättre än råttgift om man vill bespara hunden lite lidande. Sedan återstår ju problemet att undvika att döda sig själv och alla andra i huset med iofs, men det är ju bara en liten bisak.

Min granne har en stor j*vla dobermann som är aggressiv mot andra människor och när den lämnas ensam så ylar den nonstop.

Med en köttbit med rottgift genom postluckan skulle problemet vara löst.

Om jag blev fast för det, vad skulle straffet vara måtro?

Moraltanter och herrar ombes att bortse denna omoraliska tråd.

Om det vore min hund så skulle du få en belöning. Jag skulle matat dig med arsenik inbakat i utsökta pajer, tårtor och kakor under en hel sommar. Läckerheterna skulle jag servera dig med kaffe i min trädgård :-)

Men jag håller med dig om att du gör rätt i att ta tag i problemet. Men överlåt ev åtgärder åt hundägaren, kanske han/hon tar tag i saken och ser till att jycken lugnar sig o blir tyst.

Kolla med grannen om det är OK att du "fösöker bli kompis med hunden" genom att ge den lite "godis".
(Tex en stor, fet, mörk, högoktanig, teobromin-stinn chokladkaka.)
Att bjuda på lite choklad är ju någonting man gör i största välmening.

Det är inte hundens fel, det är ägarens. I alla fall !

Min granne har en stor j*vla dobermann som är aggressiv mot andra människor och när den lämnas ensam så ylar den nonstop.

Tror felet är den aggressiva hunden som gillar att yla, ägaren ylar inte så jo det är vovvens fel.

Döda döda--

Använd käften istället och gå över till din granne, använd käften. Lyssnar han inte så gå vidare. Hunden vill ju bara ha sällskap, och eftersom du verkar själv vara hemma så erbjud att du går en sväng med vovven. Så du får motion på köpet.
Eller så flyttar du.

När skall ALLA hundägare inse att det är VÅR uppgift att se till att ingen skall känna obehag av våra hundar...

Har själv 2 boxertikar och försöker alltid se till att dom inte skapar obehag för någon annan.

Det är jag som valt att ha hund och då får jag se till att det inte blir ett problem för andra.

För den sakens skull ska man ju inte ta dö på en hund.
Att största delen av hundägare iallafall i sverige är för efterblivna att ta hand om ett djur är för jäkligt. Men inte lyssnar ju någon på sådana hundutbildare som vill ha desse körkort för hundarna för det.

Håller fullständigt med VBK. En sak som slår mig o som man bör ha i åtanke; En hund som helt plötsligt ändrar beteende (aggressivt beteende) kan vara sjuk. En bekants hund fick avlivas just pga den orsaken (bet en i familjen).Jag tror det va ngt med fästing. Hunden var en bennersenner.

Last edited:
Håller fullständigt med VBK. En sak som slår mig o som man bör ha i åtanke; En hund som helt plötsligt ändrar beteende (aggressivt beteende) kan vara sjuk. En bekants hund fick avlivas just pga den orsaken (bet en i familjen).Jag tror det va ngt med fästing. Hunden var en bennersenner.

Blev biten av en familjehund som fått cancer, tur nog var det en pappillion och inte en rottis :)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back